Hej, jag har läst ett tag på detta kunskapsfyllda forum men detta blir mitt första inlägg.
Jag och några vänner håller på med vår första sats öl, det skulle bli en ipa men den smakade så brödigt när vi tappade över till sekundärjäsningen så det får nog bli en EPA (egen pale ale) istället. Nu till frågan:
Jag har läst många olika metoder för kolsyresättning; sockerbitar, sockerlag, maltextrakt etc men jag har hittills inte förstått den stora skillnaden mellan dem, vissa verkar fördömma socker helt medan många verkar använda det för glatta livet. Helt enkelt vad tycker ni att man ska använda OCH varför?
tack på förhand
Joel
metod för kolsyresättning på flaska
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
joelspatunskij
- Nybryggare

-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Re: metod för kolsyresättning på flaska
Min metod är en mockasockerbit per 33cl-flaska. Jag tycker det är bekvämt, renligt och konsekvent. Ingen oro för att ölet skall bli olika i olika flaskor för att sockret inte blandade sig tillräckligt i tappningshinken. Har inte sett så många opponera sig mot socker i primningen/kolsyrejäsningen. Däremot är de flesta emot att hälla i en massa socker i s k ölsatser - det blir tunt spritigt och äckligt i största allmänhet...
Man kan däremot använda (lite) socker om man vill minska kroppen och få ett torrare/mer utjäst öl som t ex en Amerikansk IPA där man vill att humlen skall spela första fiolen.
Man kan däremot använda (lite) socker om man vill minska kroppen och få ett torrare/mer utjäst öl som t ex en Amerikansk IPA där man vill att humlen skall spela första fiolen.
För att fortsätta med sockerbitar i flaskorna så funkar det bra med en snabbitsockerbit i 50cl flaskorna för mig, jag tappar inte om från primären utan har jäshink med kran och en flaskfyllare som går att montera direkt på kranen.
Salle
Salle
-
joelspatunskij
- Nybryggare

tack för svaren!
Finns det någon som har erfarenhet av att använda maltsirap till kolsyresättningen?
Finns det någon som har erfarenhet av att använda maltsirap till kolsyresättningen?