Hej!
Jag har precis tappat min första öl och blev mycket nöjd med smaken på grönölen. Om jag har mätt rätt blev alkoholhalten en hel del lägre än den förväntade (bara 3,7%). Jag är dock inte helt säker på att jag mätte OG på rätt sätt.
Jag kokade upp en vört (4kg maltextrakt) på ca 9 liter i en kastrull och hällde efter nedkylningen över vörten i jästunnan och fyllde på med vatten till 25 liter. Jag rörde om lite försiktigt och tog upp 3 dl från ytan (hade inte hunnit installera tappkran) för att mäta densiteten varpå mätaren visade 36. Jag tänker att vörten kanske inte hunnit blandas med vattnet tillräckligt och därför visades ett lägre värde än det faktiska? Hur ska man göra här? Ska man blanda ordentligt eller vänta under en viss tid för att vattnet och vörten ska blandas jämt?
Jag använde torrjäst (Safale US-05) som jag strösslade in i tunnan utan att göra förkultur. Dagen efter började jäsröret klucka ordentligt och det höll på i fyra dagar tills det började klucka mer sällan. Jag har bara en tunna så den har stått och jäst i 14 dagar i 20 grader fram tills idag då jag tappade upp. Vid den andra mätningen av densiteten låg den på 8 vilket blir (36 - 8 = 28 jäsvärde = 3,7% volymprocent?).
Är allting som det ska eller har jag mätt eller räknat fel? Om jag inte har gjort fel måste det väll vara att jästen inte varit tillräckligt livad?
mäter jag OG rätt? räknar jag rätt?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: mäter jag OG rätt? räknar jag rätt?
Värdet borde snarare varit ungefär 48 - så den rimliga förklaringen är väl att det inte hade blandats ordentligt. Ölet du gjort borde snarare ligga på 5%.
När du har kylt vörten och ska pitcha jästen så behöver du inte vara försiktig med hur du rör, tvärt om. Detta är enda tillfället i ölets livstid när du vill få i så mycket syre som möjligt för att jästen ska kunna föröka sig bra. Så nästa gång - vispa ordentligt!
Mer tips borde du kunna få om du söker på wort aeration på youtube.
Och förresten så behöver du inte göra förkultur på torrjäst, däremot är det bra att rehydrera den. Blanda den med en deciliter kokt, avsvalnat vatten (ca 30 grader) och låt stå i en halvtimme innan du häller i alltihop. (Och sedan vispar du eller skakar hinken ordentligt en gång till för att få i ännu mer syre).
När du har kylt vörten och ska pitcha jästen så behöver du inte vara försiktig med hur du rör, tvärt om. Detta är enda tillfället i ölets livstid när du vill få i så mycket syre som möjligt för att jästen ska kunna föröka sig bra. Så nästa gång - vispa ordentligt!
Mer tips borde du kunna få om du söker på wort aeration på youtube.
Och förresten så behöver du inte göra förkultur på torrjäst, däremot är det bra att rehydrera den. Blanda den med en deciliter kokt, avsvalnat vatten (ca 30 grader) och låt stå i en halvtimme innan du häller i alltihop. (Och sedan vispar du eller skakar hinken ordentligt en gång till för att få i ännu mer syre).
Tack för det snabba svaret! Jag ska göra ny vört på ett liknande recept om några dagar. Då provar jag med rehydrering och kraftigt omskak!
Finns det någon fara i att låta torrjästen rehydrera för länge innan man häller in det med ölen? Vörten borde vara rumstempererad ca 70 min efter att jag blötlade jästen. Har en till påse hemma.
Finns det någon fara i att låta torrjästen rehydrera för länge innan man häller in det med ölen? Vörten borde vara rumstempererad ca 70 min efter att jag blötlade jästen. Har en till påse hemma.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

ja risken är väll att något skit ska hamna i jästen och orsaka en infektion. Men att jästen varit blöt i 70 min är inga problem.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"