25 liters jäshink + doppvärmare - Nej jag ska inte bränna

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

25 liters jäshink + doppvärmare - Nej jag ska inte bränna

Inlägg av Heretic »

Hejsan.

Jag hade tänkt att om man köper en ölsats si så där 4 kg från humle.se Då häller man bara i själva humlen, vatten och sen maltextraktet.
Jag undrar om man kan koka det direkt i en 25 liters hink med 300W doppvärmare?
Det kokar när man ska bränna och då borde det koka när man ska tja...koka det fast när det är vört.
Eller hur mycket bör det koka? 300W är lite litet?

:mrgreen:

Är det här någon bra idé? Jag är självklart noga när det gäller renligheten.
Användarens profilbild
Timo Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: 25 liters jäshink + doppvärmare - Nej jag ska inte bränn

Inlägg av Timo Berg »

:lol:
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

300 w är alldeles för lite för att få kok på tja vad hade du tänkt, en 20 liter? Du behöver minst 1800 kanske 2300 w för att få till kok.
Det "kokar" inte när man "bränner" (jag anar att du avser en s k plastbrännare?) i hink. Däremot så kommer alkoholen att avdunsta snabbare än resten av mäsken, vilket är det man utnyttjar med plastbrännare.
Genväg=senväg.

EDIT: På det här forumet diskuteras allehanda olagligheter och gråzoner såsom plastbrännare:
http://www.bryggforum.nu/viewforum.php?f=4
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Jag är seriös. Jag ska inte bränna med den hinken.
Men ska man försöka med en enkel ful tekokare?
Men vad tycker ni om idén? Kommer den fungera om man får till ett rejält kok?

rusta.se/vattenkokare-1-7l-p90201105.aspx
Vad sägs som denna? :D

Jag har annars en plastis någonstans så det är lugnt :)
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Ingen som har någon kommentar om 2000w tekokare som doppvärmare i hinken?
En grov slang (lite grövre än trädgårdsslang) från locket och ut igenom fönstret.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Här har du en tråd som visar på bygge liknande det som det du tänkt dig: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2071
Tror dock det blir svårt för dig med doppvärmaren eftersom den inte får vidröra någon plastkant plus att den är lite
liten? Du menar väl en sån som man kokar tee direkt i koppen? Eftersom värme stiger så tror jag inte du får något vidare bra kok
om du inte kan sänker ned den minst 2/3 ner i hinken men då är ju sladden med ner i hinken.
Själv har jag en grilltändare ner i min kastrull/hink-kokare men jag har ju metall i botten.
Glöm inte att köra med jordfelsbrytare bara vad du än gör =)

Angående slangen så är det för att leda bort kondens eller? Tror den är för liten i sådana fall men det finns nog de på forumet som testat likande lösningar. Jag skulle gissa på att du får för mycket kondens tillbaka ner i koket och ölen kommer smaka kokt majs pga DMS.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Men du vet hur spiralbrännaren fungerar? Den fungerar alldeles utmärkt att bränna med.

Föreställ dig samma konstruktion, fast en bättre slang och en större "doppvärmare" som är en tekokare på ca 2000w.
Doppvärmaren kommer igenom locket.

EDIT: Nu när jag ser konstruktionen från länken så tror jag kör på en sådan :)

Skulle det fungera?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Klart det fungerar. Men liggunderlag är ett gott tips. Fattar inte att jag bryggde så länge innan jag skaffade det...
Bilagor
Min Krankenstrull...
Min Krankenstrull...
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Hejsan!

Så här hade jag tänkt:

Bild

Jag hade endast tänka att använda mig av satsbryggning, dvs flytande maltextrakt.
Då undrar jag om kan jäsa i samma kärl som jag har kokat i? Eller måste jag sila bort "maltextraktet" först?
Om jag använder nylonstrumpa som filter när jag lägger in humlen, då blir vörten ej grumlig?

Vad tror ni?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Hej!

Jag kan inte heller svara direkt på dina frågor, men jag kan berätta vad jag 'vet'.
Har själv varit inne på att koka med lock och kondensera bort ångan för att slippa ångbastu hemma vid bryggning. Jag har förstått att det kan vara problem med det ändå, just på grund av DMS. Men jag har inte provat själv och det rör sig då om helmaltsbryggning. Däremot har jag erfarenhet av att koka i jäskärl. Använde då 3 st 1kW vattenkokarelement. Kan inte säga annat än att det fungerar. Har nu bytt upp mig till rostfritt och går inte tillbaka, mest av rädsla att om hinken spricker har man 25l kokande sockerlösning över köksgolvet... Även med 1kW element får man fastbränning, men går ganska lätt att få bort det mesta med ättika.
Med det sagt, så frågar du om extraktbryggning och extraktet är ju redan kokat och DMS bör inte vara ett (iaf lika stort) problem. Det du vill åstadkomma är isomerisering av humlens alfasyra. 300W är kanske i underkant, men med isolering och eftersom du använder lock så är det säkert inte omöjligt. Det kommer ta tid att komma upp till kok.
Någonting säger mig att du vill prova ditt förslag eftersom det är utrustning du av någon anledning redan råkar ha...
Jag säger go for it! Försök! Jag tror att du har en sportslig chans. Gör som du är inne på, använd humlepåsar och jag tycker du ska prova att jäsa i hinken om du vill. Visst kan kan du säkert få en del varmdruv kvar, så jag skulle jäsa ut den men inom två veckor iaf kallkrasha och flaska.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Skriv svar