Hålstorlek på lakkärl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Stoutman
Delmäskare
Delmäskare

Hålstorlek på lakkärl

Inlägg av Stoutman »

Nu är säkert detta ett ämne som det har tjatats om en del, men eftersom jag är en lat öldrickare och rookie på bryggning så provar jag att ställa frågan:

Jag har köpt 2 jäshinkar som jag tänkt bygga om till lakkärl med tappkran. Och nu är min fråga hur stora hål man ska borra i den inre hinken? Jag har sett att vissa kör med stekskydd i bottnen, fördelar nackdelar med detta? Kan man kombinera? Bör man isolera detta lakkärl när man mäskar eller håller det tempen ändå om man kör med ca 20 liter? Är det någon som har tips på hemsidor där detta med att bygga egen bryggutrustning beskrivs utförligt? Tack på förhand!
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Hålstorlek på lakkärl

Inlägg av Foodhead 1 »

Vi borrade en griljard hål med 3 mm-borr i innerhinken. Det funkar bra. (Men har förstås inte prövat med annan borrkaliber.)

Ja, du bör isolera. Ett liggunderlag med spännband fungerar ypperligt.

Tänk också på att sätta kranen tillräckligt långt ner på ytterhinken. I en jäshink kan den sitta högre upp, så man slipper jästkakan när man tappar av, men i lakhinken bör den sitta så lågt som möjligt.

Ja... Krångligare än så är det inte. :)

/kalle.
Stoutman
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Stoutman »

Oj, en griljard! Bäst jag börjar på en gång! :D
Tack för svar!
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Jag borrade 2* griljard hål med en dia på 4 mm, läste något att det var bra, det var för en griljard år sedan, jag använder stekskydd samt ett vacumrör i brons, borrat hål genom stekskydd samt falskbotten, mitt utlopp sitter så lågt det bara går, samt oxså har 2 liggunderlag fastspännt med spännband. Hör i bland att "mullrar" i vacumröret så någon nytta gör det väl. Har fungerat superbra i 10 år, kan bli lite trögt med 70 % vetemalt men sedan kokt klippt halm mixades in malten vid veteölsframställning så ökade flödet med det tredubbla.

Bo
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag borrade c:a 600 3 mm-hål, ett per kvadratcentimeter.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

You say 600, I say griljard. ;)

Vad är stekskyddet till för i sammanhanget?

Jag har själv funderat på att lägga ett stöd av något slag mellan bottnarna. Det känns att den borrade bottnen sviktar en del när man rör runt i mäsken och det vore ju tråkigt om bottnen skulle gå ur den.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Foodhead 1 skrev:You say 600, I say griljard. ;)
Det kändes onekligen som en grilljard...
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Hålstorlek på lakkärl

Inlägg av Bee »

Foodhead 1 skrev: Vad är stekskyddet till för i sammanhanget?
Kan det vara för att inte malt ska sätta sig i hålen och försvåra lakning?
Stoutman
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Stoutman »

Kan någon förklara vitsen med vacuumröret och gärna förklara hur den ska sättas fast. Har ni någon bild som visar på detta vore det ännu bättre.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Efter en stunds lakning kan det bildas ett "tomrum" (utan vört) i utrymmet under silplåten /den perforerade bottnen. Detta bromsar upp lakningen. Man kan därför sätta ett rör som börjar precis under perforeringen och som sträcker sig ovanför ytan i mäsk-/lakkärlet. På så sätt kan detta tomrum lätt fyllas med vört och lakningen flyter på. Röret sättes med fördel längs ut i kanten i kärlet.
Björn Petersson
Skriv svar