Min första veteöl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
starsaninthesky
Nybryggare
Nybryggare

Min första veteöl

Inlägg av starsaninthesky »

Hejsan är helt ny med att göra öl.

Testade att göra ett veteöl efter detta recept:

2 st burkar med flytande vete öl malt extrakt från coopers

1 påse ljus maltextrakt

ca 300 gram vetemalt extrakt

jäst: Safbrew T - 58.

Råkade göra för mycket pga av att ha räknat fel med volymen så det blev 27 liter istället för 20.

Vi lyckades inte kyla ner vörten till rätt temp inom en halvtimma som enligt John Palmers bok "how to brew" ska vara den korrekta tiden. Det blev istället 40 minuter. Och ölen har nu stått på flaska med bryggsocker i 3 veckor.

Den smakar: alkoholig, cideraktig. Den har dock låg alkohol halt också.

Varför smakar den illa? Vad ska man tänka på nästa gång? Känner någon till ett bra veteölsrecept för nybörjare? Alla tips är välkomna!
Användarens profilbild
MRCajun
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Re: Min första veteöl

Inlägg av MRCajun »

Hej.
Jag vet inte varför din öl smakade illa, tyvärr. Tror att du kanske ska byta ut jästen mot Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) nästa gång!

Men jag är också nybörjare och har gjort en veteöl som blev riktigt bra, trots lite misstag ;-)

Jag hittade ett recept på någon amerikansk sida som jag konverterade och modifierade så det skulle passa mig bättre.

Jag bifogar mitt recept och om du har BeerSmith2, finns gratis i 30dagar. Så kan du konvertera det till den volym du vill ha och även byta ut malt mot extrakt om du hellre vill använda det.

Mitt recept är ett helmaltsrecept som ger ungefär 30liter. Sockret kan uteslutas och maltmängden ökas istället, jag hade inte tillräckligt stort mäskkärl och ville ha lite mer alkohol så jag fuskade lite.

Det är meningen att det ska likna en Hopfenweizen, tap5 i bolagets beställningssortiment om du vill ha en referens öl att jämföra med ;-) Synd bara att man måste beställa minst 20st á 29,50:-

Lycka till med nästa försök ;-)
Bilagor
MrCajun's Hopfenweizen.rar
bsmx fil som kan importeras till beersmith
(4.55 KiB) Nerladdad 172 gånger
Hopfen-weizen_steps.pdf
(102.81 KiB) Nerladdad 194 gånger
Hopfen-weizen.pdf
(102.56 KiB) Nerladdad 194 gånger
cajun.se
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Min första veteöl

Inlägg av Kenneth »

För det första, det är inget måste att kyla vörten på 30 minuter.
Ta det inte bokstavligt, det påverkar inte ölets kvalité om det så tar två timmar att kyla vörten.

Det andra är att öl gjort på flytande extrakt sällan blir riktigt bra, jag misstänker att det är en hel del vanligt socker i Coopers burkar.
Jag skulle rekommendera Weyermann flytande extrakt som Humlegården säljer ( www.humle.se ) om du nu vill fortsätta med flytande extrakt.
Det extraktet är dock ohumlat så du måste koka extraktet med humle.
Alternativt så kör ni med torkat maltextrakt i stället för flytande.
Ni kan också fundera på att ta med lite stöpt specialmalt, karamell/crystal, en dutt münchener eller amber för att få lite mer fyllighet på ölet.
Bara extrakt har en trendens att ge lite väl tunn kropp på ölet enligt min smak.

Som du själv skriver så blir det inte bra om ni späder för mycket, tunnt, blaskigt och ganska smaklöst.

Jästen har också en stor betydelse. Jag har inte själv provat T-58 så jag kan inte säga om den är bra eller dålig.
Personligen föredrar jag flytande färsk jäst.

Nu vet jag inte vilket vatten ni bryggt på, jag brukar själv ha i lite kalciumklorid i mina veteöl.
Ungefär en halv tesked på 20 liter.
Härliga tider, strålande tider :)
Skriv svar