Funderingar kring nästa sats av nybörjare

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
mrblow
Nybryggare
Nybryggare

Funderingar kring nästa sats av nybörjare

Inlägg av mrblow »

Hallå... är ny här och har en del funderingar....
Det hela började med att farsan bryggde en del coopers på 90-talet... då var jag för ung för att på riktigt få göra annat än att smaka då o då... men minns att han var exalterad över resultatet.. minns att han experimenterade en del. Nu har jag tänkt att köra lite öl hemma (de sorter jag gillar bäst e för dyra på systemet) och jag började förra veckan... körde en TC IPA 1.7 kg maltextrakt (coopers) gjorde 20 l, hade tänkt 18 men det blev lite fel... med spraymalt o dextrose + safale so4, tappade upp på flaska i helgen efter 6 dagar i tunnan. Jag blev imponerad av hur klart det var och gott det smakade. Nu hoppas jag att inget gick fel vid kapsyleringen/tappningen.

Denna gång tänkte jag köra en egen ide, det är så sjukt kul det här :D presenterar den med risk att jag blir utdömd pga sats bryggning, men vill öva lite innan jag går vidare.
Hoppas på en ESB liknande brygd, här är receptet :
! st Cooper English Bitter
1 st TC Dark malt(ohumlat maltextrakt)
1kg Dextrose
1 "tepåse" Goldings Humle
Safale so4 jäst...

Kul att va här, jag önskar bara att jag hade fler jäshinkar och fler tomflaskor.... vill prova alla typer av öl.... bra forum för info!
I dont need no doctor, all I need is a prescription to be free!