Nästa steg som hembryggare mot godare öl?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
PET
Satsbryggare
Satsbryggare

Nästa steg som hembryggare mot godare öl?

Inlägg av PET »

Hej,hej tack för ett grymt bra forum!

Ska till att brygga snart igen men vill trots att jag är nybörjare gå vidare i utvecklingen (en cascadian black dubbelipa är receptet på). Om man nu bara tänker på smaken/kvaliten och inte hur svårt/dyrt något är: vad skulle då nästa steg i en hembryggares utveckling vara att börja vatenbehandla eller kontrollera temperaturen?

Skulle ni bry er om att behandla ett vatten som ser ut så här? (och vad är i så fall viktigast att få bukt på):

ph 8.20
ca 24,00 ppm
mg 2,40 ppm
na 6,4 ppm
SO4 12,00 ppm
Cl 20 ppm
HCO3 52,00 ppm

ELLER

Skulle ni se till att ändra(sänka) jästemperaturen om ni tidgare legat på strax under 24C (under trappen hos sveriges kanske mest frusna familj)? (typ köpa billigt kylskåp på blocket)?
Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Nästa steg som hembryggare mot godare öl?

Inlägg av Goblintroll »

Jag skulle säga att kontrollerad jästemperatur påverkar smaken mycket mer än vattenbehanling.
så prio ett tycker jag är att fixa kylskåp och universaltermostat.
jag hittade en vattenprofil för IPA som Thomas Fransson hade plockat ihop, (antingen här eller på humle.se) jag har för tillfället en black IPA på jäsning som är bryggd på hans vattenprofil.
kan inte svara i nuläget hur den blir eftersom den inte är klar än.

//Jonas
Beer, so much more than just a breakfast drink.
PET
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av PET »

Tack,tack Jonas!

Vad kan man i så fall säga är den största grejjen för smaken med temperaturen? Är det att man helst skall ner i lägre nivåer (lägre än mina 24C) under de första dygnen eller är det möjligheten att göra den där stora temperatursänkingen ner mot noll i slutskedet?. Faktum är ju att de här med kylskåp o termostat ju inte är en sådär jättestor investering ändå så det är kanske helrätt att ges sig på det.

Om man nu säger att tempen vore viktigare i just mitt fall ... är det i så fall samma sak som att säga att mitt kranvatten är ganska OK som den är, eller är det något som sticker ut jättemycket (negativt) om man skall brygga IPA?
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Håller med om jästemp som viktigare. Alejäst tycker jag i alla fall ger bäst smak om omgivningen ligger runt femton-sexton grader (det blir automatiskt ett par grader varmare i jästunnan av själva jäsprocessen), om man nu skall generalisera.

Ang vattenbehandling är jag inte nåt proffs själv, men i mitt (Göteborgs-)vatten som är rätt fattigt på det mesta brukar jag grunda med en tesked CaSo4=KalciumSulfat=gypsum="gips" när jag brygger IPA. Om jag brygger stout tar jag istället en tesked Kalciumkarbonat=CaCO3="krita". Ibland tar jag krita i IPAn också. Högst ovetenskapligt och mera som när jag lagar mat, liksom. En nypa sånt, en sånt...

Vattenbehandling är ett komplext ämne som tarvar mer kunskap än jag hittills lyckat insamla. Om du är intresserad och har en arbetsdag eller så att lägga på att lyssna på webcasts rekommenderas BrewStrongs skola.

http://thebrewingnetwork.com/shows/Brew ... arch/water

Ger ett sökresultat med ett antal avsnitt, lyssna till dem i rätt ordning för maximerad förståelse ;)
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Jäsning är absolut det viktigaste. Vattenbehandling och även till förvånande stor del "receptet" på ölen kommer i andra hand.
(x) Rätt mängd jäst (pigg jäst).
(x) Rätt jästemperatur.
(x) Rätt sorts jäst.

Så en kyl (eller annat sätt att ha koll på tempen) är helt klart ett stort steg i rätt riktning. 24 grader är mycket hög temp som endast passar ett fåtal belgiska jästsorter och öltyper. De flesta andra jästsorter/öltyper ger vid denna temp "spretiga" öl med konstiga eftersmaker och dödar effektivt friskheten i humlen.

/CalleT
Skriv svar