Nästa steg som hembryggare mot godare öl?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
PET
Satsbryggare
Satsbryggare

Nästa steg som hembryggare mot godare öl?

Inlägg av PET »

Hej,hej tack för ett grymt bra forum!

Ska till att brygga snart igen men vill trots att jag är nybörjare gå vidare i utvecklingen (en cascadian black dubbelipa är receptet på). Om man nu bara tänker på smaken/kvaliten och inte hur svårt/dyrt något är: vad skulle då nästa steg i en hembryggares utveckling vara att börja vatenbehandla eller kontrollera temperaturen?

Skulle ni bry er om att behandla ett vatten som ser ut så här? (och vad är i så fall viktigast att få bukt på):

ph 8.20
ca 24,00 ppm
mg 2,40 ppm
na 6,4 ppm
SO4 12,00 ppm
Cl 20 ppm
HCO3 52,00 ppm

ELLER

Skulle ni se till att ändra(sänka) jästemperaturen om ni tidgare legat på strax under 24C (under trappen hos sveriges kanske mest frusna familj)? (typ köpa billigt kylskåp på blocket)?
Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Nästa steg som hembryggare mot godare öl?

Inlägg av Goblintroll »

Jag skulle säga att kontrollerad jästemperatur påverkar smaken mycket mer än vattenbehanling.
så prio ett tycker jag är att fixa kylskåp och universaltermostat.
jag hittade en vattenprofil för IPA som Thomas Fransson hade plockat ihop, (antingen här eller på humle.se) jag har för tillfället en black IPA på jäsning som är bryggd på hans vattenprofil.
kan inte svara i nuläget hur den blir eftersom den inte är klar än.

//Jonas
Beer, so much more than just a breakfast drink.
PET
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av PET »

Tack,tack Jonas!