Blev det galet nu?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Maxu
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Blev det galet nu?

Inlägg av Maxu »

Igår kväll gjorde jag mitt första försök på helmalt och nu blir det mitt första inlägg på forumet :)

Jag är ganska ivrig av mig så när jag var på butiken och skulle köpa malt jäst humle och så vidare ja ni förstår, så var de saker som jag skulle köpa slut vilket innebar att jag i min hast bestämmer mig för att "freestyla" ett recept... (ni kanske förstår var jag är på väg i det hela?)

Det som det nu blev är

3kg pale ale
1kg caramel/crystal

Infusionsmäskning i 70 grader i 70 minuter

Lakning med vatten 78 grader

Kokning 60 minuter

15gr Cascade 60min
25gr Cascade 35min
25gr Cascade 10min
35gr Cascade 1min

OG 1064 och 14 Liter färdig kyld vört

Jäst Safbrew t-58

Nu står den i klädkammaren och bubblar för glada livet, men låter det som att det kommer att gå och dricka sen??
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Blev det galet nu?

Inlägg av ekstedt »

Maxu skrev:Igår kväll gjorde jag mitt första försök på helmalt och nu blir det mitt första inlägg på forumet :)

Jag är ganska ivrig av mig så när jag var på butiken och skulle köpa malt jäst humle och så vidare ja ni förstår, så var de saker som jag skulle köpa slut vilket innebar att jag i min hast bestämmer mig för att "freestyla" ett recept... (ni kanske förstår var jag är på väg i det hela?)

Det som det nu blev är

3kg pale ale
1kg caramel/crystal

Infusionsmäskning i 70 grader i 70 minuter

Lakning med vatten 78 grader

Kokning 60 minuter

15gr Cascade 60min
25gr Cascade 35min
25gr Cascade 10min
35gr Cascade 1min

OG 1064 och 14 Liter färdig kyld vört

Jäst Safbrew t-58

Nu står den i klädkammaren och bubblar för glada livet, men låter det som att det kommer att gå och dricka sen??
Förutsatt att du har skött renligheten och så, så ser jag ingen anledning till att det inte ska bli bra.

Det som sticker ut lite är den stora mängden karamellmalt, den höga mäsktemperaturen samt jästvalet med en belgisk torrjäst. Detta tillsammans kommer nog ge en fyllig, mustig, ganska söt belgisk halvmörk ale, tillsammans med hyfsad beska och citrusaromer från de generösa mängderna Cascade-humle. Låter som en ganska trevlig höstöl på papperet i alla fall.

Du får rapportera resultatet när det beger sig.
Maxu
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Maxu »

Uppdatering:

Det har jäst i ca 40 timmar nu och det har bubblat av bara f*n! Det har börjat att avta och det känns som att det kommer att sluta bubbla inom en tvådagarsperiod. Det har jäst väldigt fint än så länge och nästan ingen bottensats har bildats eftersom den silades noga inann jäsning.

Är det värt att tappa om för sekundärjäsning innan jag ska tappa upp på flaska? eller ska jag låta ölen stå samma jäshink i ytterligare ca 10 dagar efter att jäsningen är klar? Den senare känns som att det helt klart minskar risken för infektion och eftersom det knappt är någon bottensats att prata om så känns det onödigt att utsätta den för det. Vad sägs?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Maxu skrev:Uppdatering:

Det har jäst i ca 40 timmar nu och det har bubblat av bara f*n! Det har börjat att avta och det känns som att det kommer att sluta bubbla inom en tvådagarsperiod. Det har jäst väldigt fint än så länge och nästan ingen bottensats har bildats eftersom den silades noga inann jäsning.

Är det värt att tappa om för sekundärjäsning innan jag ska tappa upp på flaska? eller ska jag låta ölen stå samma jäshink i ytterligare ca 10 dagar efter att jäsningen är klar? Den senare känns som att det helt klart minskar risken för infektion och eftersom det knappt är någon bottensats att prata om så känns det onödigt att utsätta den för det. Vad sägs?
När jästen börjar bli klar med sitt kommer den flockulera (klumpa i hop sig) och sedimentera till botten, så någon eller några centimeters bottensats kommer du inte undan.

Omtappning känns ändå onödigt i detta fall, var bara lite uppmärksam när du tappar upp på flaska så du inte drar med dig för mycket bottensats, detta gäller i synnerhet för de sista flaskorna.
Maxu
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Maxu »

Uppdatering:

Den bubblar fortfarande, till min förvåning, trodde att den skulle ha jäst ut under helgen men det närmar sig 5 dygn av aktivitet nu. Hur ska jag göra när den har slutat bubbla? Ska jag låta den stå och "mogna" i jäshink eller hälla på flaska? Man är ju ganska nyfiken och otålig så gör man sigsjälv en otjänst att hälla upp direkt?
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

kort svar: ja :twisted:

Lite längre: Vänta MINST en vecka till. Den andra fasen av jäsningen (sekundärjäsningen) har som viktigaste uppgift att låta jästen falla ut och ta med sig så mycket felsmaker som möjligt innan flaskning/fat.
Vet att det är svårt att vänta men brygg en batch till så blir det lättare med väntan.
Du behöver inte tappa om inför sekundärjäsningen utan kan låta ölet stå i varjefall 3-4 veckor på kakan. Däremot går det lite snabbare om man tappar om med nakdelen att man får större risk för infektion/oxidation.

Edit 2:

Ser nu att ditt recept är ganska likt min första bryggd då jag råkade hälla i hela påsen med caramelmalten i min iver.
Blev katastrofalt dåligt under den första månaden sedan blev den hyfsat balanserad runt vecka 5. min humling var också snarlik förutom att jag även hade EKG i min.
Senast redigerad av Jim [skutte] den måndag 2012-09-17 19:13, redigerad totalt 2 gånger.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Maxu skrev:Uppdatering:

Den bubblar fortfarande, till min förvåning, trodde att den skulle ha jäst ut under helgen men det närmar sig 5 dygn av aktivitet nu. Hur ska jag göra när den har slutat bubbla? Ska jag låta den stå och "mogna" i jäshink eller hälla på flaska? Man är ju ganska nyfiken och otålig så gör man sigsjälv en otjänst att hälla upp direkt?
När aktiviteten börjar avta, låt den stå minst lika länge till innan du tappar på flaska.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Låt den stå nån vecka till, flasktappa med lite socker för kolsyrning och vänta i några veckor. Sen så! :)

Edit: Äh. What they said! ;)
Maxu
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Maxu »

I söndags tappades den upp på flaska och avsmakades!

Det blev en kraftig och aromatisk öl med mycket choklad, kaffe och citrus och känns väldigt belgisk, tycker det var en öl helt klart systembolagetvärdig och jag skulle ha betalat för den så jag ger mig själv ett klart godkänt på första helmalten! FG hamnade på 1015 så efter en snabb överslagsräkning hamnade den på ca 6,4 %

Men nu har jag bara några dagar innan tappning på nästa brygg, en som jag kallar det Dubbel APA men det kan ju mycket väl bli något annat också.. :)
Skriv svar