Tappat mitt första fat, fråga om lagring.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
mrinlumino
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Tappat mitt första fat, fråga om lagring.

Inlägg av mrinlumino »

Hej.

Jag tappade upp mitt första öl på fat igår och funderar på hur jag bäst skall ställa ölet för lagring/conditioning nu. Ölet är en belgare, ett försök till kloning av Maredsous 8 som jag haft på jästunna i 3,5 veckor.

Jag har ju ingen ambition att lagra detta ölet länge utan skulle vilja börja dricka det om någon dryg månad när det fått en chans att bli färdigt och då undrar jag följaktligen hur jag bäst skall bete mig för att ge ölet rätt miljö för att bli klar i normal tid. Jag ställde in fatet i min ölkyl igår med kolsyra påkopplad (5 grader varmt/1 bars tryck) med tanken att det skulle få kylas ner och kolsyresättas under ca en vecka. Vad tycker ni jag skall göra sedan? Skall jag låta ölen stå kvar i kylen ytterligare en månad innan jag börjar dricka av det eller skall jag ta ut det och ställa det lite varmare för att skynda på åldringsprocessen. Jag har en vinkällare som håller ca 18 grader som alternativ till kylen.

Tacksam för tips.

Mer info om ölen och fattappningen finns på min blogg: http://jurslabrew.inlumino.se/?p=461

/Anders
Jursla nano brewery blog: http://jurslabrew.inlumino.se/
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Tappat mitt första fat, fråga om lagring.

Inlägg av Jim [skutte] »

Jag tycker att mina öl utvecklas/mognar snabbare på fat. Fördelen är att du kan ta små prover och smaka även om du ska ha fatet till något särskilt.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
mrinlumino
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av mrinlumino »

Så du tror att jag kan låta fatet stå fortsatt kallt den närmaste månaden och att den ändå kommer utvecklas/mogna tillräckligt tack vare att den står på fat då eller övertolkar jag vad du skrev?
Jursla nano brewery blog: http://jurslabrew.inlumino.se/
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Absolut!
Framförallt eftersom du inte planerar att direkt långlagra.
Som jag ser det så mår inte öl bra av värme, däremot behöver vissa jästsorter högre temperaturer för att göra sitt jobb bra.
Nu däremot såg jag att du tom kommit ner på 1.017 som var planerat FG och jästen kommer bara falla ur lättare ur ett svalare öl och därmet ta med sig de smaker/partiklar som man vill ska falla ur.
Vet att jag inte beskriver så bra, men själva balansen mellan humle och sötma/alkohol tycker jag går väldigt fort och bra i kylda fat. Enda anledningen jag ser att lagra varmare är långlagring och utrymmes skäl men annars tycker jag man ska köra svalt/kallt om man kan.

Jag kan ha fel :D men det funkar för mig.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Skriv svar