induktionshäll vs Biltema 25 l kastrull

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Björn Bovin
Delmäskare
Delmäskare

induktionshäll vs Biltema 25 l kastrull

Inlägg av Björn Bovin »

Jag har införskaffat mig en Biltema kastrull 25 l samt en induktionshäll. http://www.elgiganten.se/product/hem-hu ... platta-icp

Nu när jag provkokade typ 4 l vatten så blev botten konkav. det blev lite bättre iof när vattnett började koka. beror väll på att det blev varmt och botten blev mjuk.

Är det någon som har en idé om varför bottnen buktade sig? magnetfält eller värme?

om jag skulle lägga en 8-10 mm plåt under gryan skulle det avhjälpa felet. någon som har provat och har erfarenhet av detta?

kan det till och med bli bättre om jag har plåten under?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: induktionshäll vs Biltema 25 l kastrull

Inlägg av Bee »

Värme gör att metall expanderar, om plåten är tunn har den lättare för att deformera. Eftersom du använder induktion blir värmen väldigt "lokal" och det förvärrar saken då inte metallen expanderar uniformt.

För att slippa deformation kan du ju försöka med en vanlig platta, eller gasbrännare. Men det finns ju en del som använder samma uppsättning, dom kanske vet bättre.
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: induktionshäll vs Biltema 25 l kastrull

Inlägg av tio Pepe »

Jag har använt Biltemas kastrull med en induktionshäll från Netonnet åtskilliga gånger nu utan problem. Jag vet inte varför du får problem, men här är mitt förslag: Fyll på mer vatten så funkar det bättre.

Det kan också vara så att tack vare att min induktionsplatta är större så får jag inte samma problem.

Ska du bara koka fyra liter så kan du använda en mindre kastrull.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
August
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av August »

Jag använder samma kastrull fast på en vanlig spishäll. Om jag kokar upp <10 liter börjar kastrullbotten bukta utåt. Tror dock att det slutade efter ett tag när kastrullen var varm igenom. Däremot när jag hade närmare 20 l i så upplevde jag inget problem.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Om man kokar upp lite av vattnet i en vattenkokare så att tempdiffen blir mindre så buktar det inte ens. Och det går fortare!
Björn Bovin
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Björn Bovin »

Då skall jag prova med mer vatten i kastrullen nästa gång jag kokar.
Är det någon av er som har provat att ha en stålplatta mellan induktionshällen och kastrullen? Funkar det?
Skriv svar