Ser detta receptet OK ut?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Ser detta receptet OK ut?

Inlägg av Qonos »

Hejsan
har suttit och lekt fram ett recept:
https://dl.dropbox.com/u/6550654/Brew%20001.html

Ser det heltokigt ut eller skulle det kunna bli något drickbart av detta? :)
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Ser detta receptet OK ut?

Inlägg av Ale Bundy »

Jag tycker det ser helt ok ut, men du bör veta att Amarillon är inte vad den varit.
Är det 2011 år skörd, kan du få en bryggd som smakar hö, givetvis inte till 100% men ändå :wink:
Själv håller jag mig borta från den ett tag framöver..
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

2010 års skörd står det att det är på beerequipments hemsida, har inte fått hem de än.. kanske ska vara sparsam med dessa då...
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Det är inte säkert att hela amarilloskörden är kass. Det kan vara så att dwäet är beroende på när den.är skördas. Enligt hört resonemang så har efterfrågan stigit så hårt att den farm som odlar amarillo (någon slags patent med ensamrätt) överfyllt sina arealer så till den bredd att det kan ha varit svårt att hinna med skördandet.kan vara så att en del kottar var tvugna att tas lite för tidigt och en del lite försent. Jag har använt amarillo 2011 som varit ok. Oppigårds gör ju sin singelhumlade amarillo som smakar prima och jag gissar att de inte sparat humle från 2010eller köpt så gammal humle? Men visst en sund försiktighet kan vara rimlig att anta.
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Ale Bundy skrev:Jag tycker det ser helt ok ut, men du bör veta att Amarillon är inte vad den varit.
Är det 2011 år skörd, kan du få en bryggd som smakar hö, givetvis inte till 100% men ändå :wink:
Själv håller jag mig borta från den ett tag framöver..
Intressant! jag gjorde ett test med amarillo för 3 brygder sedan, jag tyckte inte att smakbidraget morsvarade den mängd jag tillsatte vid flameout och torrhumling. Jag kanske inte borde ha strukit amarillon än då det kan ha berott på just detta :roll:
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Tycker ditt recept ser bra ut, men har en randanmärkning ang humlegivorna.
30-minutersgivorna ställer jag mig lite tveksam till, när det gäller utnyttjandet så säger gängse visdom följande:

Bild

Kurvorna beskriver bitterhet(röd), smak(blå) och arom(grön) utifrån koktid. Som man ser så börjar aromen försvinna redan efter knappt sju minuters kokning, smaken efter ca tjugo minuter samtidigt som bitterpotentialen inte utnyttjats mer än till hälften vid trettio minuter.

Alltså; aromen kokas bort, smaken kokas bort (till hälften) och bitterheten hinner inte träda fram (helt) för den humle som kokas i trettio minuter.

MEN som så mycket annat är detta givetvis en smaksak. Du bör ju testa dina idéer själv, inte lita blint på olika forskningsresultat ;)

Sett ur ett annat perspektiv så finns det ju bryggerier som kör med s.k. continuous hopping, d.v.s. tillsätter mindre mängder av humle kontinuerligt under hela koktiden, hävdandes att detta ger en rundare bitterhet...
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Tycker oxså att receptet ser ok ut men håller med Ole fat om 30 min humlen, tidigare körde jag ungefär 60 min, 30, 20, 15, 10, 5 min, 30 gav mer bitter än smak, men tänk på att om humlen efter kokslutet får ligga för länge så bidrar det till en rätt kraftig ökning av beskan , kyl så snabbt du kan och bort med humlen efter kokslutet.

Bo
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Punisher »

Ditt recept ser helt ok ut, men en approximerad IBU på 59 kommer ge ett väldigt väldigt bittert öl. Det kommer vara litet småkämpigt att svepa i sig det ifall du inte gillar sådan öl.
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

Punisher skrev:Ditt recept ser helt ok ut, men en approximerad IBU på 59 kommer ge ett väldigt väldigt bittert öl. Det kommer vara litet småkämpigt att svepa i sig det ifall du inte gillar sådan öl.
tokhumlad IPA kan jag leva med ;) men ja jag funderar på att dra ner det lite.

ok ang 30 minuters "intervallen", så kanske man skulle ta den på 20 eller 15 minuter istället? 30 minuter tog jag lite för i "How to Brew" rekommendera de 30 min. Men enligt grafen så kanske man skulle trycka ner de i kastrullen lite senare istället...
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

bohumle skrev:Hej

Tycker oxså att receptet ser ok ut men håller med Ole fat om 30 min humlen, tidigare körde jag ungefär 60 min, 30, 20, 15, 10, 5 min, 30 gav mer bitter än smak, men tänk på att om humlen efter kokslutet får ligga för länge så bidrar det till en rätt kraftig ökning av beskan , kyl så snabbt du kan och bort med humlen efter kokslutet.

Bo
japp ska försöka få ner temperaturen snabbt. ska in och köpa kopparrör, slangklämmor mm idag och bygga mig en kylare, så förhoppningsvis ska den bli hyffsat effektiv iaf.
dusten79
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sv: Ser detta receptet OK ut?

Inlägg av dusten79 »

Du får gärna berätta var du hittar kopparrör till vettigt pris. Läst här och på andra forum om diverse rör på claesolssons och biltema, dessvärre verkar de inte ha några lämpliga längre.
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Sv: Ser detta receptet OK ut?

Inlägg av Qonos »

dusten79 skrev:Du får gärna berätta var du hittar kopparrör till vettigt pris. Läst här och på andra forum om diverse rör på claesolssons och biltema, dessvärre verkar de inte ha några lämpliga längre.
Jag tänkte köra på deras "recept":
http://www.glomastom.se/?p=91
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Vi köpte rör på Hornbach.
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Foodhead 1 skrev:Vi köpte rör på Hornbach.
Vilka längder har de på deras rör?
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

vet inte om de har större/mindre än det jag köpte.. 10 meter
http://beer.whiskyinfo.se/diy-vortkylare-del-1/
Skriv svar