Att tänka på när man gör små batcher?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
dusten79
Torrhumlare
Torrhumlare

Att tänka på när man gör små batcher?

Inlägg av dusten79 »

Hej,

I utbildningssyfte fundrar jag på att brygga små batcher. Tänkte mig typ 10liters, vilket gör att jag kan träna upp min bryggteknik utan att få dåliga levervärden. :D

Är det bara att skala ner recepten till 10 liter? Är det något annat man bör tänka på?
Hur fungerar det tex med torrjäst, tar man en halvpåse? Går det spara halvöppnade torrjäst och humle förpackningar?

Tacksam för input..

Mvh
Filip
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Att tänka på när man gör små batcher?

Inlägg av Jim [skutte] »

Japp klart det går. tänk bara på att försöka kompensera för volymförlusten i lakning kok och humling.
ett par liter på en 25 l batch gör inte lika stor skillnad som ett par liter på en 10 l batch.
Om du har liten kastrull som du vill utnytja maximalt så kan du försöka träffa en bra og vid lakning och sedan ha vatten som kokar i en annan kastrull bredvid vörten och "bara" fylla på när det dunstar tex.

ang jäst. citerat från annan tråd från humle forumet.
berglund skrev:Här har du info från fermentis:

Storage: Store in cool (< 10C/50F), dry conditions.
Opened sachets must be sealed and stored at 4C (39F) and used within 7 days of opening.
Do not use soft or damaged sachets.

angående humle, citerat från wikin:
"Lagring
Humle är en känslig produkt som måste förvaras kallt, mörkt och syrefritt för att behålla sina kvaliteter. Det bästa är att förvara humle i frysen. Olika humle har olika grader av lagringstålighet. Detta indikeras med ett mätetal som kallas HSI.

Alfasyran sjunker med lagringstiden och sjunker ännu mer vid hög temperatur. Luftens syre oxiderar också de aromatiska oljorna så att dess bidrag till det färdiga ölet inte blir lika fräscht.

Lufttätt och kallt är alltså bäst vad avser förvaring. Den enda öltyp som vinner på att använda gammal oxiderad humle är lambic, som är en spontanjäst belgisk öl där humlen bara skall bidra med sina antiseptiska egenskaper.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Skriv svar