Hjälp med elpatron
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Hjälp med elpatron
Hej kära hembryggare.
Jag har planer på att bygga om en 36-liters rostfri kittel till ett kokkärl. Tänkte installera två stycken elpatroner, en på 1kw och den andra på 2kw. Är det någon som har koll på var man kan få tag i passande elpatroner? Jag vill helst slippa svetsning utan hade endast tänkt borra hål för elpatronerna och försöka montera fast de på något sätt.
Kippis!
/Erik
Jag har planer på att bygga om en 36-liters rostfri kittel till ett kokkärl. Tänkte installera två stycken elpatroner, en på 1kw och den andra på 2kw. Är det någon som har koll på var man kan få tag i passande elpatroner? Jag vill helst slippa svetsning utan hade endast tänkt borra hål för elpatronerna och försöka montera fast de på något sätt.
Kippis!
/Erik
Absinthen är kommen och jag har det bra.
/August Strindberg, Inferno
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Re: Hjälp med elpatron
Många har använt patronerna från vattenkokare. I "normalfallet" är de på ca 1800W +- 10%, men om du köper de billigaste små värmarna som inte sällan är på extrapris på ÖB, Netto och såna ställen så kan de vara på allt från 650W till 1200W. Man skruvar ur elementet och tar vara på packning och alltihop (somliga tar även vara på dioden som lyser när elementet är på), sen TROR jag att en apparatsladd (en sån som sitter i stationära PC) skall funka att mata elen genom.
Vissa vattenkokare har uttag (C14) för apparatkabel (C13) direkt på värmeelementet, och kan man hitta en eller flera sådana slipper man med andra ord koppla elen själv, och kan alltså bara plugga in kabeln och köra när elementet väl är på plats i kittlen. Annars har Nettoparts massor av värmeelement som reservdelar till vitvaror. Det kanske kan vara av intresse.
http://www.nettoparts.se/shop/reservdel ... -114s.html
http://www.nettoparts.se/shop/reservdel ... -114s.html
Många använder vattenkokarelement i sina bryggverk, man ska dock vara medveten om riskerna.
Elementen är inte gjorda för att gå på fulleffekt i timmar, normalt kokar man ju upp vatten vilket tar några minuter.
Det är risk att elementen kommer att gå sönder.
Om du hittar en bra o billig vattenkokare och anpassar din kokare till den så köp någon extra så att du har en passande reservdel.
Jordfelsbrytare rekommenderas starkt!
/Kjell
Elementen är inte gjorda för att gå på fulleffekt i timmar, normalt kokar man ju upp vatten vilket tar några minuter.
Det är risk att elementen kommer att gå sönder.
Om du hittar en bra o billig vattenkokare och anpassar din kokare till den så köp någon extra så att du har en passande reservdel.
Jordfelsbrytare rekommenderas starkt!
/Kjell
- assistredo
- Maltrostare

Här finns en patron av samma princip som vattenkokarelement men avsett att användas i hembryggarsammanhang (flera svenska hembryggare använder den).
http://www.pecoservices.co.uk/homebrew-products-8-c.asp
se "Spare Element (Mashing Bin) EB5"
Till den använder man en apparatkabel med en C15 (hona) i ena änden och en vanlig jordad kontakt i den andra. En sådan finns bl.a. hos Kjell & Co och har där art.nr. 67-012 (2m lång och kostar 49:90). C15 och C16 är avsedda för max. 10A.
Den skiljer sig lite (har en liten ursparning resp. tapp) från de också tre-stiftade C14 resp. C13 som är det vanliga till datorer, TV etc.
http://www.pecoservices.co.uk/homebrew-products-8-c.asp
se "Spare Element (Mashing Bin) EB5"
Till den använder man en apparatkabel med en C15 (hona) i ena änden och en vanlig jordad kontakt i den andra. En sådan finns bl.a. hos Kjell & Co och har där art.nr. 67-012 (2m lång och kostar 49:90). C15 och C16 är avsedda för max. 10A.
Den skiljer sig lite (har en liten ursparning resp. tapp) från de också tre-stiftade C14 resp. C13 som är det vanliga till datorer, TV etc.
Björn Petersson
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Trevlig länk!
Skulle man kunna använda den (elementet) tillsammans med spare controle box för att kunna värma sen hålla värmen i mäskkärlet tror du?
Såg inte allt för dyrt ut heller
Skulle man kunna använda den (elementet) tillsammans med spare controle box för att kunna värma sen hålla värmen i mäskkärlet tror du?
Såg inte allt för dyrt ut heller
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
En annan vanlig väg är att använda elpatroner för diskmaskiner, där har du möjlighet att få den effekt du söker. I mitt gamla bryggverk köpte jag en kombinerad 1+2kW patron från denna sida, länken ger dig en start på detta smörgåsbord:
http://www.nettoparts.se/shop/varmeelem ... 0923p.html
bara att borra och plugga in!
/C
http://www.nettoparts.se/shop/varmeelem ... 0923p.html
bara att borra och plugga in!
/C
Spammar på, detta var det, mycket stabilare än crappy vattenkokarelement enl. mig. Har även haft vattenkokarelement i en tunna där jag numera har en schysst krypström på ett gäng volt(används inte mer
Förvisso kanske detta kan vara en ny storsäljare, elektrifierad öl med risk för en redig kyss
http://www.nettoparts.se/shop/varmeelem ... -917p.html
http://www.nettoparts.se/shop/varmeelem ... -917p.html
Tack för alla svar!
Nu har jag beställt elpatron samt en sån där temperatur controller för skojs skull från Peco Services.
Jag ska brygga nu i helgen och förhoppningsvis blir det sista gången jag håller till på köksspisen. Just nu kör jag på största plattan samt med en doppvärmare på 2kw från Ukraina, det har fungerat hittills men det känns synd att lägga beslag på köket i x antal timmar för att brygga öl och för att inte nämna att det kan bli lite slabbigt ibland.
Nu har jag beställt elpatron samt en sån där temperatur controller för skojs skull från Peco Services.
Jag ska brygga nu i helgen och förhoppningsvis blir det sista gången jag håller till på köksspisen. Just nu kör jag på största plattan samt med en doppvärmare på 2kw från Ukraina, det har fungerat hittills men det känns synd att lägga beslag på köket i x antal timmar för att brygga öl och för att inte nämna att det kan bli lite slabbigt ibland.
Sv: Hjälp med elpatron
Meddela gärna hur nöjd du blev. Funderar på att göra likadant.
-
B
-
B
Det ska jag göra. Tänkte ta lite bilder och lägga upp här på forumet sen.
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Hur gick det? Kokade elementet bra och hur mycket volym?
Bilder!!
Bilder!!
Ursäkta sen uppdatering.
Elementet fungerar prima, hittills har jag bryggt två gånger med det. Jag kokar cirka 28-29 liter i en 36-liters Patina-kittel och det blir ett bra rullande kok. När jag brygger har jag kitteln stående på spisen och brukar köra spisplattan tills att det börjar koka.
För att installera elementet tog jag upp ett hål i kitteln med en 40 mm hålsåg av märket Luna. Det hade säkert gått bra med en hålsåg på 39 mm eftersom hålet blir lite större än det angivna måttet. Det var inga problem att borra i rostfritt förutom att borrmaskinen började ryka. Jag har även installerat en Weld-B-Gone med en Blichmann kulventil för att kunna köra lite "Whirlpool chilling".
Elementet fungerar prima, hittills har jag bryggt två gånger med det. Jag kokar cirka 28-29 liter i en 36-liters Patina-kittel och det blir ett bra rullande kok. När jag brygger har jag kitteln stående på spisen och brukar köra spisplattan tills att det börjar koka.
För att installera elementet tog jag upp ett hål i kitteln med en 40 mm hålsåg av märket Luna. Det hade säkert gått bra med en hålsåg på 39 mm eftersom hålet blir lite större än det angivna måttet. Det var inga problem att borra i rostfritt förutom att borrmaskinen började ryka. Jag har även installerat en Weld-B-Gone med en Blichmann kulventil för att kunna köra lite "Whirlpool chilling".
- Bilagor
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Följdfrågor då.
Du skriver att du fortfarande kör på spisen innan kok, hur lång tid skulle det kunna ta att få uppkok på 25-28L vört utan spisen?
Det är ju på 2,4Kw, har du testat om en 10A säkring håller?
Du skriver att du fortfarande kör på spisen innan kok, hur lång tid skulle det kunna ta att få uppkok på 25-28L vört utan spisen?
Det är ju på 2,4Kw, har du testat om en 10A säkring håller?
Jag kommer brygga igen inom en till två veckor, då kan jag kolla hur lång tid det tar att få igång koket. I praktiken skulle man ju kunna förkorta uppkokstiden genom att dra igång elpatronen redan vid lakningen.
Min lägenhet har gammal el med 6A-säkringar, de räcker med nöd och näppe.
Min lägenhet har gammal el med 6A-säkringar, de räcker med nöd och näppe.