Jag har letat efter rena lösningar för att koppla kökskranen till min kylspiral. Den är gjord på bromsrör från biltema 6 mm och kopplas med pvc slang 6mm från Clas O. Jag har sett folk använda gardenakopplingar men jag tog en annan approach.
Delar som behövs:
Clas Ohlson 40-7551 duschmunstycke
Humlegården silikonslang (10 x 14 mm) 10cm
Clas Ohlson 40-8066 insticksnippel universal för slang 6 mm (finns också för 8mm eller 10mm samt med gängor R3/8" utv, R1/4" utv och R1/4" inv)

(Öppna bilden i ny flik om du inte ser hela kopplingen.)
1: Montera isär duschmunstycket och bryt ut delen som kopplar mot kranen. Jag klippte sönder plastfattningen med en tång för att få utt metalldelen.
2: Kräng på slangen på kran kopplingen, den delen vi nyss bröt loss. (Jag fick göra ett litet jack i silikonslangen för att lättare kränga på den. Den kommer inte lossna i första taget..)
3: Tryck i insticksnippeln i slangen. Grejerna håller nu ihop utan läcka och lossnar inte i första taget.
Alternativt kan man köpa insticksnipplarna 40-8071, 40-8070 skruva ihop och montera i ändan på slangen så får man snabbkopplingsmöjligheter och kan växla mellan fler olika slangar utan problem.
Här finns snabbkopplingar för slang 6mm, 8mm och 10mm, samt med gängor R3/8" utv, R1/4" utv och R1/4" inv.
Jag hoppas nån mer får nytta av detta!
--
Björn