Temperatur för kolsyrejäsning?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Temperatur för kolsyrejäsning?

Inlägg av Fogsvans »

Problemet med att läsa på är att man till slut alltid träffar på motstridiga källor = att man inte kan låta bli att rådfråga den samlade klokheten på detta forum. I vår första bryggd någonsin (en American IPA) har vi nu nått fram till kolsyrejäsning på flaska. Enligt vår Ölbok och grundbeskrivning skall flaskorna nu förvaras "svalt och mörkt" (ut med morötter och in med flaskorna i kylskåpets 8 C?) men enligt andra källor är samma temperatur som under primärjäsningen att föredra för att kolsyran skall bildas (in under trappen och 22 C igen).

Jästen är Safale S-04 och sockret (strö) som tillsattes var 6g/liter (enl BeerSmith). Enligt påsen är ju jästempen för s-04 denna jäst 15-24 grader = det verkar konstigt om inte det gäller under hela resan.

Hur ser ni på detta ... vilken temperatur/vilket av våra alternativ är att rekommendera för flaskorna?
tobiasjohansson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Temperatur för kolsyrejäsning?

Inlägg av tobiasjohansson »

Finns väl förmodligen lika många svar som det finns öl drickare.. Jag kör 2-3 dygn i rumstemp sen in i kylen i 14 dagar (oftast kortare beroende på öl tillgång :D ) eller tills ölen klarnat..
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Temperatur för kolsyrejäsning?

Inlägg av Kenneth »

Under de drygt 17 år jag bryggt så har jag låtit kolsyrejäsningen på flaska äga rum i samma temperatur som under den vanliga jäsningen.
Jag har aldrig upplevt att det skulle vara ett problem, tvärtom.

När kolsyrejäsningen är klar kan man ställa ölet svalare om man har möjlighet.
Detta för att förlänga hållbarheten eftersom alla (bio)kemiska reaktioner avtar med sjunkande temperatur.

MEN om man har ett öl som man vill ska utvecklas med tiden under lagring så kan det faktiskt vara positivt att även lagra ölen vid normal temperatur.

Jag kan ge ett exempel som jag själv har.
Jag köpte ett några flaskor Anchor Christmas Ale för ett antal år sedan.
De brukar vara rätt spretiga som unga/omogna och tjänar i regel på en rejäl lagringstid.
Några av flaskorna lagrade jag i kylskåp (c:a 4 grader)
Några av flaskorna lagrade jag i rumstemperatur.
Efter ett år så provsmakade jag en av varje.
Den som lagrats i rumstemperatur hade utvecklats väldigt positivt medans den i kylskåpet fortfarande kändes spretig och omogen.

Så det finns inte några absoluta sanningar när det gäller öl :D
Härliga tider, strålande tider :)
Skriv svar