Jag håller just nu på att brygga en APA.
Enligt receptet har jag en SG på 1,054
men när jag mätte efter mäskningen ligger jag på 1,084.
Det är ganska stor skillnad?
kan det vara nått i mäskningen jag gjort fel?
inmäskning vid 68 och utmäskning vid 75,6.
då jag mäskar i en kylväska så går det flera omgångar. denna gång en rast 60minuter vid 68C och tre rastar 10 vardera vid utmäskningen. ca 7-8 liter/gång.
totalt blev det 27 liter mäsk.
Är det för stor skillnad för att vattenjustera eller för jag helt enkelt vara nöjd med en starkare öl?
//Jonas
För högt OG
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- Goblintroll
- Torrhumlare

För högt OG
Beer, so much more than just a breakfast drink.
- Goblintroll
- Torrhumlare

Re: För högt OG
Efter koket så hamnade jag på 1070 i OG.
jag krossar/maler malten själv. kan jag ha krossat för fint?
kan det vara nånting med krossandet som kan orsaka till att OG:t blev så högt?
eller är det vanligt att det skiftar så?
Tacksam för svar.
jag krossar/maler malten själv. kan jag ha krossat för fint?
kan det vara nånting med krossandet som kan orsaka till att OG:t blev så högt?
eller är det vanligt att det skiftar så?
Tacksam för svar.
- assistredo
- Maltrostare

Föe att kunna svara på det här krävs fler uppgifter:
1)Hur mycket malt och vad för malt använde du?
2) Hur mycket vatten mäskade du in med?
3)Hur mycket vatten använde därutöver för att laka med?
4) Delade du in mäskningen i tre lika stora omgångar (lika mycket malt, lika mycket vatten)
5) Lakade ur varje omgång för sig efter utmäskningen eller lade du ihop dem och lakade ur dem ihopslagna?
6) Hur mycket VÖRT fick du ut efter lakningen (du skriver 27 liter mäsk men det kanske är vört du menar, mäsken är ju blandningen av malt och vatten innan lakningen)?
7)På vilket sätt och vid vilken temperatur mätte du SG/OG?
Jag tycker det är lite märkligt att OG skulle bli lägre efter kokningen. Under kokningen minskar ju volymen och OG /SG blir högre. Spädde du vörten vid något tillfälle och i så fall med hur mycket?
1)Hur mycket malt och vad för malt använde du?
2) Hur mycket vatten mäskade du in med?
3)Hur mycket vatten använde därutöver för att laka med?
4) Delade du in mäskningen i tre lika stora omgångar (lika mycket malt, lika mycket vatten)
5) Lakade ur varje omgång för sig efter utmäskningen eller lade du ihop dem och lakade ur dem ihopslagna?
6) Hur mycket VÖRT fick du ut efter lakningen (du skriver 27 liter mäsk men det kanske är vört du menar, mäsken är ju blandningen av malt och vatten innan lakningen)?
7)På vilket sätt och vid vilken temperatur mätte du SG/OG?
Jag tycker det är lite märkligt att OG skulle bli lägre efter kokningen. Under kokningen minskar ju volymen och OG /SG blir högre. Spädde du vörten vid något tillfälle och i så fall med hur mycket?
Björn Petersson
- Goblintroll
- Torrhumlare

Tack för svaret.
jag skall försöka besvara frågorna.
1) jag använde 5kg pilsnermalt, 1kg Münchnermalt, 0,5kg Crystal 100.
2+3+4+5) Jag blandade allt malt med vatten i en 20L kylväska, vet inte exakt hur mycket vatten jag tillförde. jag fick ut 9L vört efter 60 minuter i 69C.
därefter fyllde jag upp kylväskan med den blöta malten med ca 8L vatten ca97C (enligt beersmith) för att mäska ur i 75,6C. i 10 minuter. därefter fyllde jag på med ca 8L till ca 80C och mäskade ur i 10 minuter. och sen en gång till. sista gången var det bara ett par liter vatten. Här vet jag inte om jag har gjort rätt. skall jag mäska in och ut flera gånger med bara hälften av malten?
6) Ja jag menar att jag fick ut 27 liter vört
7) jag mätte direkt i kokhinken direkt efter mäskningen. kommer inte exakt ihåg temperaturen eller vad hydrometern stod på nu. jag skrev in siffrorna i beersmith fick jag först 1051, vilket verkade rimligt när receptet sa 1054. sen mätte jag i mätröret när vörten nått rumstemperatur fick jag 1084. Jag mätte flera gånger eftersom jag tyckte det var konstigt. jag kollade även hydrometern i vatten på 20gradet och den visade noll.
Jag spädde inte vörten något. jag hoppas att jag får en god men lite för stark öl ändå. det puttrar på i garderoben för fullt just nu. =)
//Jonas
jag skall försöka besvara frågorna.
1) jag använde 5kg pilsnermalt, 1kg Münchnermalt, 0,5kg Crystal 100.
2+3+4+5) Jag blandade allt malt med vatten i en 20L kylväska, vet inte exakt hur mycket vatten jag tillförde. jag fick ut 9L vört efter 60 minuter i 69C.
därefter fyllde jag upp kylväskan med den blöta malten med ca 8L vatten ca97C (enligt beersmith) för att mäska ur i 75,6C. i 10 minuter. därefter fyllde jag på med ca 8L till ca 80C och mäskade ur i 10 minuter. och sen en gång till. sista gången var det bara ett par liter vatten. Här vet jag inte om jag har gjort rätt. skall jag mäska in och ut flera gånger med bara hälften av malten?
6) Ja jag menar att jag fick ut 27 liter vört
7) jag mätte direkt i kokhinken direkt efter mäskningen. kommer inte exakt ihåg temperaturen eller vad hydrometern stod på nu. jag skrev in siffrorna i beersmith fick jag först 1051, vilket verkade rimligt när receptet sa 1054. sen mätte jag i mätröret när vörten nått rumstemperatur fick jag 1084. Jag mätte flera gånger eftersom jag tyckte det var konstigt. jag kollade även hydrometern i vatten på 20gradet och den visade noll.
Jag spädde inte vörten något. jag hoppas att jag får en god men lite för stark öl ändå. det puttrar på i garderoben för fullt just nu. =)
//Jonas
- assistredo
- Maltrostare

Jag kan inte se något direkt fel med mäsknings/lakningsförfarandet men jag tycker 27 liter vört av 6,5 kg malt med OG1084 verkar helt orimligt. Det är väl ett utbyte på mer än 100%. 1051-1054 verkar vara mera normala värden. Man skulle nästan kunna tro att hydrometern stått på botten i mätkärlet.
Björn Petersson
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag skulle bara för säkerhets skulle vilja fråga Goblintroll på vilken vört det var han mätte 1084. Som
Assistredo påpekar stod kanske hydrometern på botten eller så mätte du på den första vörten som
kom ut ur lakningen? Att SG sjunker under kokningen om man inte späder anser jag vara helt omöjligt.
Assistredo påpekar stod kanske hydrometern på botten eller så mätte du på den första vörten som
kom ut ur lakningen? Att SG sjunker under kokningen om man inte späder anser jag vara helt omöjligt.
My hope is hops