Vad kan man dra för slutsatser av grönölets lukt o smak?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Vad kan man dra för slutsatser av grönölets lukt o smak?

Inlägg av Fogsvans »

Har just tappat om den första brygden till nytt kärl för sekundärjäsning. (Det blir en "singel-humlare" med Amarillo i alla givorna). Oron att något skulle gått helt på tok har stillats - fin färg och ingen "konstig" smak :D

Nu undrar man ju som junior vad man kan dra för slutsatser av ett sådant här tidigt test? Smaken var ordentligt besk (i relation till de färdiga öl man konsumerat alltså - vi har inte något annat att jämföra med) och den där kraktäristiska amarillo-blommigheten/citrustonen fanns i doften men inte just något i smaken.

Alltså : innebär detta att slutresultatet kan förväntas ha motsvarande karaktär? Eller kommer kanske beskan att avta medan aromen framträder väldigt mycket under klarningen?

p.s. är jättetacksam för svar på sådana här bedömningsfrågor man behöver erfarenhet för att avgöra. I de annars eminenta nybörjarbeskrivningar man hittar i böcker och på nätet är det oftast mer så-här-gör-du-info.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Vad kan man dra för slutsatser av grönölets lukt o smak?

Inlägg av OleFattGuy »

Min uppfattning är att beskan ofta känns mer i grönölet än i den slutliga produkten. En anledning är kolsyran, som på nåt sätt lättar upp den där beskan åtminstone det omedelbara intrycket. "Hänget" i beskan är nog mer eller mindre som det blir till slut också.

Ölen blir ju lite mer "balanserad" när den lagrats i några veckor efter kolsyrejäsning (förutsatt att du flaskar i alla fall), i detta ingår att smakerna gifter sig lite bättre och att viss kantighet rundas av.
Om du inte känner någon humlesmak/arom nu kommer du nog inte att göra det i den färdiga produkten heller, kanske läge att torrhumla?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Min erfarenhet är att när kolsyran bildas så hjälper den till att lyfta fram doft och smak.
Angående doften så är min hypotes att när kolsyran släpper från ölet så dras till exempel humledoften med.
Ett icke kolsyrat (eller avslaget) öl lyfter inte upp doften på samma sätt, kvar är mer de "tyngre" maltdofterna samt eventuella estrar och andra lätflyktiga ämnen.

Men det är klart vill man verkligen ha en kraftfull humledoft så är torrhumling ett bra sätt.
Nackdelen med torrhumlingen tycker jag är att ölet behöver ytterligare några veckor på sig för att balansera till sig och runda av den lite vassa stickigheten som torrhumlingen kan medföra.
Härliga tider, strålande tider :)
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fogsvans »

Ett jättestort tack för den snabba och givande hjälpen! Det låter hoppfullt vad gäller beskan (jodå det kommer att bli flaska) och faktum är att jag/vi direkt tog er på orden och körde på med torrhumling på er inrådan!! (tillsatte ungefär 0.75g/liter och har fattat det som att kottarna ligga i ungefär en vecka?) Det enda man inte riktigt gillar här är förstås Kenneths erfarenhet av att det blir till att vänta längre på resultatet :D.
Skriv svar