Problem med imperial stout.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

panther14
Delmäskare
Delmäskare

Problem med imperial stout.

Inlägg av panther14 »

Hej!

Jag tänkte brygga en imperial stout som nästa projekt. Jag har insett att mitt bryggvatten håller alldeles för låg karbonathalt för att få en stilriktigt IS. Jag bor i mellansverige och har endast 64mg/l. Problemet är om jag ska tillföra bikarbonat så kommer jag om jag räknat rätt få en natriumhalt på 150mg/l. Vad kommer detta ha för inverkan? Blir ölet salt? Ska jag ta kalciumkarbonat istället och i så fall när tillsätter jag detta (hört att det är olösligt i vatten). När jag räknar ut hur mycket jag ska sätta till, räknar jag på slutvolymen öl eller på mäskvattnets volym?
//Fredrik
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Problem med imperial stout.

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag skulle undvika så höga natriumhalter, därför är kalciumkarbonat mycket bättre. Dessutom är det en bättre buffert än bikarbonat så det behövs inte lika mycket, och kalcium är bra för flera andra saker. Börja med att räkna på mäskvattnet och mät pH när mäsken stabiliserat sig ordentligt, teori i all ära men det stämmer inte alltid i verkligheten. Korrigera nästa gång du brygger en liknande öl. Man kan även tillsätta kalciumkarbonat i koket för att kompensera för syrlig smak om man tycker det är ett problem, men där finns det inga givna regler utan smaken får avgöra. Så det tycker jag du kan vänta med till nästa gång.
panther14
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av panther14 »

Tack för det. Hur mycket kan jag räkna med att ett gram kalciumkarbonat höjer koncentrationen karbonat/kalciumjoner.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Kallmäska annars den mörka malten eller tillför den strax innan lakningen. (Eller använd mitt brunnsvatten på 390mg/l)
Skriv svar