partyfat -hur funkar dessa?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
math_dummy
- Torrhumlare

partyfat -hur funkar dessa?
Hej Hop
Har en sats under primärjäsning och funderar att placera 5 liter av dessa i ett partyfat istället för på flaska.
Min fråga är dock hur dessa partyfat fungerar, alltså när fyller man dessa på öl?
Säg att jag primärjäser min ölbatch (ale) i 10 dygn, kan jag tappa den till partyfat direkt efter 10 dygn? Hur gör man isådanafall med lagring och primning? Vad jag förstår kan man inte ha ölen i faten så länge.
Har en sats under primärjäsning och funderar att placera 5 liter av dessa i ett partyfat istället för på flaska.
Min fråga är dock hur dessa partyfat fungerar, alltså när fyller man dessa på öl?
Säg att jag primärjäser min ölbatch (ale) i 10 dygn, kan jag tappa den till partyfat direkt efter 10 dygn? Hur gör man isådanafall med lagring och primning? Vad jag förstår kan man inte ha ölen i faten så länge.
- grungejesus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: partfat -hur funkar dessa?
Jag primar i fatet. Funkar aldeles utmärkt. Det går inte att ha lika högt kolsyretryck som i en flaska. Man bör dricka hela fatet på ett party. Alternativt spara det en kortare tid (max en vecka i kallt förvar), men då måste man sätta dit en ny kolsyrepatron när man ska tappa upp ölet.
Jag gillar partyfat, eftersom det är så trist att fylla flaskor och jag inte har råd med en fatanläggning.
Jag gillar partyfat, eftersom det är så trist att fylla flaskor och jag inte har råd med en fatanläggning.
-
math_dummy
- Torrhumlare

men man tappar på partyfat istället för flaska och sedan ska dom lagras nån vecka innan man använder dom? Sköter inte backventilen trycket som gör att man kan prima dom som en flaska?
- grungejesus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Precis. Man gör som med flaska. Jag har budget varianten utan övertrycksskydd. Brukar inte prima med mer än 3g socker/liter, men 5 g funkar säkert om man vågar chansa.
Nästa Hembryggaren kommer ha ett stort test av partyfat. Håll utkik i brevlådan i mitten av mars.
-
math_dummy
- Torrhumlare

Re: partyfat -hur funkar dessa?
kanon, det ser vi fram emot 
Lånar tråden lite snabbt:
Nån som har koll på vad det är för material i partyfaten? Var precis på väg att rengöra ett med jodofor när jag läste att det inte ska kombineras med bl.a aluminium och nu blev jag lite osäker på vad det faktiskt är för material. Vore lite försmädligt att fimpa fatet efter en omgång...
Nån som har koll på vad det är för material i partyfaten? Var precis på väg att rengöra ett med jodofor när jag läste att det inte ska kombineras med bl.a aluminium och nu blev jag lite osäker på vad det faktiskt är för material. Vore lite försmädligt att fimpa fatet efter en omgång...
Dom flesta fat är i stål. Mina är det. Vet inte om det finns nya i aluminium. Men dom har en liner invändigt av PE. Så det ska inte vara nån fara. Jag kör även PBW i mina.
Prova med en magnet så får du svaret direkt.
// Kim
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.