Mindre sötma!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

pegas
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Mindre sötma!

Inlägg av pegas »

Hur är det om jag vill brygga en ale med mindre sötma - sänker jag eller höjer tempen på mäskningen??
bryggning: Swartz beer, enkel bock, Ale, en lager samt en IPA.
Jag handlar hos Bryggbolaget.se
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Mindre sötma!

Inlägg av gedman »

Sänker.
Cascade
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Cascade »

Sänker du mäsktemperaturen får du ett något sämre utbyte men enzymerna gör att dina sockerarter blir mer lättförjäsliga (heter det så?)

En annan faktor för att få en torrare öl är att ha i rejält med jäst, särskilt vid starkare öl samt en jästsort med hög förjäsningsgrad. (High attenuation)

Både whitelabs och wyeast listar "attenuation" under sin produktinformation. Men frågar du humlegården eller bryggbolaget så kommer de kunna ge dig ett bra förslag på vilken jäst passar till hur du vill att din slutprodukt ska se ut.

Lycka till med din öl nu.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Ytterligare några faktorer som spelar in förutom mäsktemperaturen.

- mäsktid, ju längre desto torrare öl, jag vet att rent teoretiskt så ska enzymerna hinna konvertera allt inom en ganska kort tid. men min och andras erfarenhet är att det i praktiken har betydelse att förlänga försockringsrasten.

- karamell/crystal malt inklusive andra specialmalter som ger mer restsötma. för torrare öl kan det vara värt att tänka på att inte skicka i för mycket karamellmalt och andra specialmalter

- Vattenkvalité/vattenbehandling, gips (kalciumsulfat) ger ett för smaksinnet torrare öl med mer markerad beska, även om FG inte påverkas.
Härliga tider, strålande tider :)
Skriv svar