Tvätta/återanvända jäst

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
August
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Tvätta/återanvända jäst

Inlägg av August »

Nu är min första delmäskning snart klar och hade ett par fråga om tvättning. Jag körde sekundären en vecka utan att tappa om, mao samma kärl i två veckor totalt. Kommer jag kunna återanvända jästen? Eller ligger för mycket orenheter i botten? Tänkte nämligen tvätta jästen och spara som portionsförpackningar i kylen. Hur många nya satser räcker en bottensats till om man inte vill göra en förkultur? Har jag förstått det rätt att ca 1 dl färsk slurry räcker för en 24l-sats (OG ca 1045) utan förkultur? Tack på förhand!
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Tvätta/återanvända jäst

Inlägg av fredrik.stahl »

Jästen är säkert i fin form efter bara två veckor i jäskärlet. Med tiden blir det problem med att jästen dör och börjar bryta ner sig själv, s.k. autolys. Det går fortare för alejäst än lagerjäst, men två veckor borde inte vara något problem.

De orenheter som finns kan vara t.ex. druv (proteinfällningar) från vörten och humlerester. För att få bort det går det bra att tvätta i vatten. Se bara till att vattnet är riktigt rent, dvs. ordentligt kokat och sen nerkylt, gärna till bara ett par grader. Allra bäst är förstås att tryckkoka vattnet tillsammans med kärlet det är i så det blir i det närmaste sterilt. Blanda med jästen, skaka om och låt stå några timmar. Kassera sedan vätskan ovanpå och bottenfällningen, dvs. häll över mittenskiktet av ren jäst till ett nytt kärl. Snåla inte på vattenmängden, ju mer desto lättare att avskilja den rena jästen. Om man vill kan man upprepa flera gånger men då ökar förstås infektionsrisken.

Hur mycket jäst som går åt beror mycket på både hur tjock jästsörjan är och hur gammal den är. Jag brukar använda MrMalty för att göra en grov uppskattning av hur mycket jag behöver. Men tänk på att du inte bör spara jästen för länge, eftersom då bara en liten del av jästen är vid liv. Även om det går att öka den totala mängden tillsatt jästsörja så man får rätt mängd frisk jäst, så följer det då med stora mängder död jäst som kan ge riktigt otäcka smaker till ölet. Jag försöker använda jästen inom ett par veckor, kanske något längre kan funka med lagerjäst som håller sig lite längre. Men blir jästen för gammal är det bättre att bara ta en liten mängd och odla upp med förkultur(-er) för att få pigg jäst utan så mycket döda celler.
August
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Tvätta/återanvända jäst

Inlägg av August »

Ok! Hade tänkte faktiskt använda jästen ganska omgående. Tack för svaret!!
Skriv svar