Hej,
Har ni också perioder där ni gillar olika typer av öl sorter, personligen är just nu inne i en period där jag är förtjust i söta öl.
Var i danmark förra helgen och köpte en honey wheat öl (kommer tyvärr inte ihåg märke), gillar är Honey dew skarpt.
Är jäkligt sugen på att testa göra en själv.
Någon som har ett bra recept.
Har hittat några men oftast är det med extrakt och det vill jag inte använda.
Frågan är ska man bara använda Vetemalt när man gör ett veteöl eller bör man blanda med lite annan malt typ pilsner malt?
vilken/vilka humle sorter bör man använda och hur mycket samt när i koket har man i honungen?
Tacksam för alla tips.
Honey wheat.
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Honey wheat.
Det trixiga är väl att se till att jästen inte äter upp alla sötma från honungen.
Det enda sättet är att döda jästen och sedan tillsätta honungen.
Veteöl brukar ha ungefär 50-50 korn malt och vetemalt (eller 60-40 eller 40-60)
Humlebeskan och sötman bör vara i balans, kan vara lite svårt men håll ner beskan till kanske 20 IBU (eller lägre).
Humlesorter: Leta efter "nobla" sorter,
undvik högalfasorter som kan vara svåra att få rätt mängd på ett gram för mycket med en alfasyra på 10 och mer kan be för mycket beska.
Det enda sättet är att döda jästen och sedan tillsätta honungen.
Veteöl brukar ha ungefär 50-50 korn malt och vetemalt (eller 60-40 eller 40-60)
Humlebeskan och sötman bör vara i balans, kan vara lite svårt men håll ner beskan till kanske 20 IBU (eller lägre).
Humlesorter: Leta efter "nobla" sorter,
undvik högalfasorter som kan vara svåra att få rätt mängd på ett gram för mycket med en alfasyra på 10 och mer kan be för mycket beska.
Härliga tider, strålande tider 
ok, har läst samma sak, dvs problemet är att jästen äter upp honungen. skulle kunna tillsätta jäst stopp men då kan jag inte prima och få kolsyra i mina flaskor och då jag inte har ett fat så får detta bli en plan längre fram.
Men ska nog endå sikta på att göra ett nice vete öl, det finns det ju en hel del recept på.
gäller bara att hitta något som verkar najs. n
ågon som kan tipsa om något?
Men ska nog endå sikta på att göra ett nice vete öl, det finns det ju en hel del recept på.
gäller bara att hitta något som verkar najs. n
ågon som kan tipsa om något?
Att kolla i receptdatabasen är enkelt
Välj någon veteölstyp eller extrakt (vetemalt,vete)
http://www.shbf.se/index.php/recept.html
Välj någon veteölstyp eller extrakt (vetemalt,vete)
http://www.shbf.se/index.php/recept.html
Härliga tider, strålande tider 
Heh, Kenneth gav dig ju ett recept, samma som jag använder. 50/50 pilsnermalt och vetemalt (eller 40/60 eller 60/40, tweaka efter några bryggningar), god men neutral centraleuropeisk humle (jag använder Perle) till ~20 IBU. Weissbierjäst förstås, jag rekommenderar förkultur, men detta är en ölstil som inte förlorar så mycket smakmässigt på en lite för liten jästgiva.
Enkelinfusion, koka lite försiktigt (så färgen inte mörknar) och jäs vid 17°C. Perfekt snabböl om man bara är lite noggrann; min senaste var drickfärdig en vecka efter bryggdatum.
Enkelinfusion, koka lite försiktigt (så färgen inte mörknar) och jäs vid 17°C. Perfekt snabböl om man bara är lite noggrann; min senaste var drickfärdig en vecka efter bryggdatum.
Think globally. Drink locally.
tack peps. Det receptet låter ju onekligen intressant.
Frågan är bara om jag kan jästa vid 17°C, men om det är någon gradhögre typ 19-20 borde väl inte påverkar det slutgiltiga reslutatet så mycket eller?
Blir att beställa allt nu direkt efter jul, och brygga direkt efter nyår.
Ska bli mycket intressant att prova se och ska försöka komma ihåg att skriva om reslutatet och lägga någon bild här.
Frågan är bara om jag kan jästa vid 17°C, men om det är någon gradhögre typ 19-20 borde väl inte påverkar det slutgiltiga reslutatet så mycket eller?
Blir att beställa allt nu direkt efter jul, och brygga direkt efter nyår.
Ska bli mycket intressant att prova se och ska försöka komma ihåg att skriva om reslutatet och lägga någon bild här.
Visst, jästen kommer göra jobbet vid 19-20°C också, kör på det.
Think globally. Drink locally.