Jästider.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
panther14
Delmäskare
Delmäskare

Jästider.

Inlägg av panther14 »

Hej!
Har fixat inför min första bryggning, men nu dök en liten fundering upp när jag tittade noggrannare på receptet. Ölet ska jäsa i 2 omgångar i samma temperatur, men det står inte hur länge. När ska jag gå över från primär till sekundärjäsning. Det är en Engelsk Ale jag ska brygga.
Tack!
Housepainter
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Jästider.

Inlägg av Housepainter »

Hej! Du behöver inte jäsa i två "omgångar", det går jätte bra att köra det i en och samma omgång. Ca 2 veckor kanske och sedan tappa på flaska. För så tappade jag om till "sekundär" som man kallar det, men det är inget nödvändigt steg.
Om du absolut nödvändigtvis vill köra sekundär så kan man köra en vecka, tappa om och sedan en vecka till.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Utöver vad Houspainter korrekt skrev så skulle jag vilja komplettera med följande:

Primär- och sekundärjäsning är två olika "faser" av jäsningen skulle man kunna säga. Under primärjäsningen sker konvertering av socker till alkohol, koldioxid och diverse biprodukter. Under sekundärjäsningen ger sig jästen på vissa biprodukter från primärjäsningen; den "städar upp efter sig" skulle man kanske kunna säga. Egentligen tycker vissa (inklusive undertecknad) att jäsning/efterjäsning vore bättre begrepp.

Att primärjäsningen är klar märker du på att bubblandet i jäsröret avtar ner till ungefär 1 gång per minut. Därefter tar sekundärjäsningen vid. Du bör sekundärjäsa ungefär en vecka åtminstone, och del propsar på ännu längre tider.

Notera att sekundärjäsningen inträffar oavsett om du tappar om till nytt jäskärl eller inte, därför är uttrycket "tappa om till sekundär" lite missvisande och olyckligt. Meningarna går isär om det är fördelaktigt att tappa om eller inte, och du kan säkert hitta någon tråd där detta diskuteras om du letar lite. Om du tänker låta sekundärjäsningen pågå längre än en månad (vilket är onödigt långt för en vanlig engelsk ale) så bör du dock tappa om för att undvika autolys, d.v.s. att jästen börjar äta sig själv, vilket ger otrevliga smaker.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Jag har provat bägge varianterna.

Den största nackdelen med att inte tappa om till sekundärjäsning är för min egen del att jag får ett grumligare öl och mer bottensats i flaskorna.
Jag tappar om med en pumphävert.

Kan ni som tycker att man inte ska tappa om en gång förklara hur man undviker de problem jag får?
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Jag har inget svar på Kenneths fråga men bidrar med en söklänk till andra trådar som handlar om sekundärjäsning. Kanske kan ngt finnas där?
My hope is hops
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Kenneth skrev:Jag har provat bägge varianterna.

Den största nackdelen med att inte tappa om till sekundärjäsning är för min egen del att jag får ett grumligare öl och mer bottensats i flaskorna.
Jag tappar om med en pumphävert.

Kan ni som tycker att man inte ska tappa om en gång förklara hur man undviker de problem jag får?

Jag får lika klara/grumliga öl oavsett om jag tappar om eller inte, och jag kan inte heller teoretiskt inse varför omtappning skulle göra ett öl klarare. Däremot blir det (eventuellt) lite mer bottensats i flaskorna när jag inte tappar om, och det har jag ingen lösning på. Det får väl vägas mot nackdelarna med att tappa om; ett extra moment, ökad risk för infektion, ökad risk för syresättning.

För mig väger dessa tre tyngre än aningen mer bottensats i flaskorna. När jag tappar om gör jag det antingen p.g.a. risk för autolys, eller för att jag vill använda jästkakan till en ny brygd.
panther14
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av panther14 »

Vadå kan man använda en jäst till flera omgångar öl eller? Vore ju bra för den är oförskämt dyr (har London 1028 jäst). Är det bara att hälla upp bottensatsen i en burk och spara i kylen?
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mattias »

Du måste "tvätta" jästen, hittar ingen bra info på bryggarwiki men bryggforum.nu har en bra information. http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12512
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

panther14 skrev:Vadå kan man använda en jäst till flera omgångar öl eller? Vore ju bra för den är oförskämt dyr (har London 1028 jäst). Är det bara att hälla upp bottensatsen i en burk och spara i kylen?

Om du brygger en ny sats direkt efter den första har jäst klart är det bara att hälla den nya vörten direkt på jäskakan i jäshinken (efter att ha tappat om förstås). Detta funkar bra i alla fall tre gånger.

Om du vill återanvända jästen flera gånger, eller spara den i kylen för senare bruk, bör du tvätta den som hänvisades till ovan.

Jag planerar alltid mina bryggningar så att jag brygger två eller tre gånger på raken med samma jäst.
panther14
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av panther14 »

Tack för alla svar. Typiskt, tänkte brygga 20l Ale (4,4% alkohol). Men har bara en påse Ale 1028 jäst, kommer inte detta räcka?
Skriv svar