Nybryggarfrågor

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Toby
Satsbryggare
Satsbryggare

Nybryggarfrågor

Inlägg av Toby »

Hej!

Jag tänkte försöka mig på min första helmäskning, och är i full gång med att förbereda.
Jag har tänk att ge mig på det receptet som finns på maltmagnus hemsida under ölbryggning, och har beställt hem allt jag tror mig behöva.
Är det någon som provat just detta receptet och vill berätta om det?
Har även inhandlat en monstergryta på 25L på Biltema och kontrollerat så att min spis orkar med att koka upp i den.
Innan jag sätter igång så har jag ett par frågor, jag tror att jag vet svaret på en del av dom men vill vara helt säker ...

1. Det står i beskrivningen att man ska värma upp 14L till 68°C och sedan hälla i malten och låta det stå i 60 minuter, därefter värma upp det till 78°C och låta det vila i 10 minuter innan man börjar laka ur.
Är det nödvändigt men denna höjningen? Min tanke var att låta mäsken stå i en kylväska innan jag häller allt i min hemmagjorda sil och börjar laka ur, så jag vet inte hur jag ska lösa att värma upp mäsken rent praktiskt.

2. Enligt receptet ska lakvattnet värmas till 80°C, men är det denna temperatur det ska ha när det hälls på mäsken?

3. Om jag förstått koktiden rätt så är den totalt 120 minuter, är detta en lång koktid eller är det helt normalt?

4. Spelar det någon roll hur lång tid det tar att koka upp vörten, Enligt mitt provkok i min fina biltema gryta så tar det ca 40 minuter att få 20 liter 50°C vatten att börja koka. Vilken temperatur kan man förvänta sig på på vörten när man börjar koka upp?

5. Att renlighet är noga har jag förstått, men är det viktigt att allt är descinficerat, även vid mäskning?

6. Går det bra att hälla vanligt vatten i jäsröret?

7. Luktar det mycket när det jäser? jag tänkte låta jäshinken stå i förrådet, som delas med grannarna och endast är avskilt med ett galler...

Tror att detta var de frågor jag hade för tillfället.
Jag skulle vara mycket tacksam om någon hade lust och ork att besvara dom

Mvh Toby
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Nybryggar frågor

Inlägg av bohumle »

Hej

Allt löser sig (Jag vet en del men inte allt, jag svarar, ta det för vad det är

1.Du beskriver inte mängd malt samt din humle och den volym du vill ha, då blir det lite bökigare att svara. Men 14 liter vatten det brukar stämma på en tänkt volym på 20-25 liter färdig vört.

Att värma upp till 78 c är inte nödvändigt, det görs dock ofta för att fixera beta/amylas mixen, värmer du upp till 78 c då förstör du den ev fortsatta konverteringen av mäsken, värmer du upp så till 78 c så får du vad du kan få ut av din mäskning, punkt slut. Om du vill nå 78 c så kan du minska vattnet från 14 liter till 12 liter, du kan sen kokka upp dom 2 literna du tog från 14 liter, lägg på 2 liter, samt koka upp den mängden och pytsa i det i mäsken, når du 70 c så är det helt ok, alltså att nå 78 c är inte viktigt men det är ok om du kan. Det viktiga är att du håller din mäsktemp +-2 c i ca 80 min, det är 1000 gånger viktigare än att få en temp i slutet på 78 c

2. Beror lite på om det är en s.k. flödes mäskning eller satsmäskning. Men tempen är ok, har du en lång termometer så ha koll på det översta lagret av mäsken jämfört med tempen längre ner i mäsken, är tempen för hög i början så är risken att sötvörten du extraherar blir för skarp, tänk dej skarpt te.
Satslakar du, så är det ingen större problem, då mixar du ditt lakvatten med hela mäsken.

3. 120 minuter låter väldigt länge om dwet innehåller humle. Annars så brukar jag koka min vört i 20 min innan jag pytsar i humlen, så enligt min koktid så är det 80 min och då är det 60 min kokning av humle

4. Nej. Se nr 3.

5 Nej

6. Jag har gjort det många gånger, men häll en halv snaps vodka i det så är du på den säkra sidan

7Det beror väl lite på vad du brygger, jag har då aldrig känt någon spec odö

Lycka till

Bo
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Nybryggarfrågor

Inlägg av Fredrik Almgren »

Toby skrev: 5. Att renlighet är noga har jag förstått, men är det viktigt att allt är descinficerat, även vid mäskning?
Det är först från steget som heter "Kylning" på denna översikt: http://shbf.se/wiki/index.php/Bryggprocess
som det är viktigt.
My hope is hops
Skriv svar