Hej
Har nu bryggt första satsen från scratch (en satsbryggning för massa år sedan och en nyligen som uppvärmning inför att börja brygga på riktigt till trots). För att sammanfatta så kommer denna bryggning få klassas som mycket läropengar, antar jag.
I förväg ansåg jag att jag hade försökt läsa på mycket, bland annat på bryggarwikin här och i massa trådar, för att ta reda på hur allt gick till, men känslan är att det är mycket som tas för givet i dessa instruktioner.
Till att börja med fick jag förra fredagen veta att min bryggarkamrat ville brygga på söndagen. Fine. Problemet var jästen. Vi hade propagator, som jag vet måste förkultiveras (så mycket har jag läst mig till). Tyvärr hade jag inte tillgång till jästen förrän på lördagen, så jag spräckte "kulan" drygt ett dygn före själva bryggningen. Väl till bryggningen hade förpackningen jäst upp bra, men vi hann så klart inte mata upp den mer än så. Det som blir min fråga här är: När man förkultiverar en jäst ska man väl i princip låta den gro å fröjdas i en liten vört (???), vad är då skillnaden mot att låta den genomgå detta i en större vört då det är på "riktigt" istället? Ifall det nu tar mycket längre tid för jästkulturen att göra sitt jobb i jäskärlet, vad är då det dåliga med det (mer än att man måste vänta några fler dagar med att buteljera)?
Hela mäskningen kändes sedan osäker i momenten, men jag tror inte att vi gjorde några kritiska misstag där, vi försökte följa de raster som skulle vara, med rätt temperaturer.
Efter detta blev jag dock osäker på ett sätt som jag definitivt kommer skämmas över om ett par bryggningar, men som verkligen inte kändes självklart då. Men humling, när gör man det? Som sagt, det känns som en självklarhet, men inte för mig som nybörjare. Vi gjorde i alla fall så att vi silade bort malten (vilket tog lång tid på vårt sätt). Observera här att vi inte lakade, bara silade med sil. Dock var vi otåliga, så vi pressade ur vätskan ur malten. Jag vet, det är inte bra, men nu är det gjort... Jag har efter detta förstått mer av vad som stått om lakningen. Här kommer vi till ytterligare en punkt som jag skäms över, och som jag lär skämmas ännu mer över i framtiden. MEN JAG ÄR NYBÖRJARE... Eftersom vi inte lakade på traditionellt sett, tillsatte vi heller inte något mer vatten, så när vi mätte OG och fick 80 kunde vi bara konstatera att detta blir ett VÄLDIGT starkt öl. Går det att späda i efterhand?
I uppkoket av vörten för första humlegivan slängde vi i humlepelletsen, för att strax efter läsa att man skulle skummat av före. Vi konstaterade att skummet inte fått pelletsens gröna färg och chansade på att skumma av ändå. Vi slängde i några extra pellets för säkerhets skull. Humlepåsar hade vi ej införskaffat, jag vet inte ens om de fungerar med pellets? Efter humlingen filtrerade vi det hela genom en handduk (som vi åtminstone hade kokat för att desinficera) och kunde på så sätt filtrera bort massa skit som antagligen skulle filtrerats bort i lakningen.
Så sedan knappt en vecka har vi nu en sats med skyhögt OG och väldigt svag jästkultur på jäsning. Kan man i nuläget göra något för att rädda denna?
Mycket har jag lärt mig själv nu av våra misstag, men det konkreta frågor vi har skulle jag vilja ha hjälp med. Receptet vi bryggde efter var ungefär det som Weinkeller hade i sitt inlägg ( http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166 ) på bryggforum om BIAB-bryggning och som var någon pale ale.
Som jag nämnde inledningsvis, det får räknas som mycket läropengar...
Första brygget, oj så många fel...
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Maltmarodören
- Delmäskare

Re: Första brygget, oj så många fel...
Hej
Det var mycket text. Skall se om jag kan hjälpa dej
1. Propagator hade ni, nu skrev du ju inte något om mängden malt samt volym, inte heller vilken humle du/ni hade
Jo att sätta en jäst i en förkultur det gör att du får mycket mera jäst, när en jäst jäser så skapar den oxså mer jäst.
En s.k propagator innehåller egentligen bara tillräckligt med jäst till en vört på ca 8 liter, nu kan man i praktiken jäsa en 10 liter samt i bland mer.
Alltså genom att göra en förkultur så ökar du på mängden jästceller och kan då öka volymen vört som kan jäsas på ett säkert sätt.
Har du inte tillräckligt med jästceller i din vört så tar det mycket längre tid för dom jästcellerna att sätta i gång själva jäsningen, under tiden innan själva huvudjäsningen i vörten drar i gång med lite jästceller och allt börjar, är risken stor att din vört kan bli infekterad, blir den inte det, så är risken stor att din vört inte riktigt orkar jäsa ut, det blir olika felsmaker om jäsningen är svag, andra saker tar över
Humlen pytsar du i när du får ett kok på din färdiga vört, efter att själva mäskningen samt lakningen är över.
Den söta vätska du då har samlat upp kallas för vört. Den vörten sätter du i kokning samt låter koka i minst 60 min, under den tiden tillsätter du humle i olika tidsintervaller, själva beskan på ölen, den humlen låter du koka i 60 min, när det är kvar 20 min av koktiden tillsätter du smakhumlen, när det är 5-0 min kvar tillsätter du aromhumlen, den är oftast större i vikt än dom andra men oftast oxså lite mindre besk i sig
Att ni fick skyhögt OG, har ni mätt det med en hydrometer? Om ni har fått ett väldigt högt värde så har antagligen själva mäskningen varit mycket lyckad eller så har ni mätt på fel temp med hydrometern, det är bra om ni kan gå en kurs, samt det är bara på det igen
Bo
Det var mycket text. Skall se om jag kan hjälpa dej
1. Propagator hade ni, nu skrev du ju inte något om mängden malt samt volym, inte heller vilken humle du/ni hade
Jo att sätta en jäst i en förkultur det gör att du får mycket mera jäst, när en jäst jäser så skapar den oxså mer jäst.
En s.k propagator innehåller egentligen bara tillräckligt med jäst till en vört på ca 8 liter, nu kan man i praktiken jäsa en 10 liter samt i bland mer.
Alltså genom att göra en förkultur så ökar du på mängden jästceller och kan då öka volymen vört som kan jäsas på ett säkert sätt.
Har du inte tillräckligt med jästceller i din vört så tar det mycket längre tid för dom jästcellerna att sätta i gång själva jäsningen, under tiden innan själva huvudjäsningen i vörten drar i gång med lite jästceller och allt börjar, är risken stor att din vört kan bli infekterad, blir den inte det, så är risken stor att din vört inte riktigt orkar jäsa ut, det blir olika felsmaker om jäsningen är svag, andra saker tar över
Humlen pytsar du i när du får ett kok på din färdiga vört, efter att själva mäskningen samt lakningen är över.
Den söta vätska du då har samlat upp kallas för vört. Den vörten sätter du i kokning samt låter koka i minst 60 min, under den tiden tillsätter du humle i olika tidsintervaller, själva beskan på ölen, den humlen låter du koka i 60 min, när det är kvar 20 min av koktiden tillsätter du smakhumlen, när det är 5-0 min kvar tillsätter du aromhumlen, den är oftast större i vikt än dom andra men oftast oxså lite mindre besk i sig
Att ni fick skyhögt OG, har ni mätt det med en hydrometer? Om ni har fått ett väldigt högt värde så har antagligen själva mäskningen varit mycket lyckad eller så har ni mätt på fel temp med hydrometern, det är bra om ni kan gå en kurs, samt det är bara på det igen
Bo
-
Maltmarodören
- Delmäskare

Re: Första brygget, oj så många fel...
Tack för svaret, jo det blev lite långt, men jag ville få med den känsla vi hade... Är den bryggningen körd, eller kan vi späda ut den och hälla i mer jäst i efterhand? Vi fick till slut ut 6,5 liter som vi hällt över i jäskärlet. Vi tyckte det var pinsamt lite när vi använt ca 3 kg malt...
Nästa brygg vi ska göra är en julinspirerad kryddöl, så då kommer återigen frågan, under vilken process ska vi hälla i kryddorna (nejlikor å pomerans)? Är det under uppkoket med humlingen, då man ju faktiskt smaksätter ölet i vanliga fall?
Nästa brygg vi ska göra är en julinspirerad kryddöl, så då kommer återigen frågan, under vilken process ska vi hälla i kryddorna (nejlikor å pomerans)? Är det under uppkoket med humlingen, då man ju faktiskt smaksätter ölet i vanliga fall?