Första brygget

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
modestrick
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Första brygget

Inlägg av modestrick »

Hepp!

Igår så bryggde jag öl för första gången. Körde helmäskning direkt. Tror det gick bra. Det bubblar på fint i jäshinken. Kunde knappt sova inatt för jag var så yster av bryggarglädje. Roligt detta!
Blubb blubb är nog mitt favoritljud numera.
Housepainter
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Första brygget

Inlägg av Housepainter »

Gott att läsa! Roligt att se att många börjar med denna trevliga hobby!

Sen tar det oftast ett tag innan man har koll på processen och får det resultat man är ute efter (om det inte är yrseln man vill åt). Själv så känner jag att det är nu, efter drygt ett år som jag börjar få fram det jag vill.
modestrick
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av modestrick »

Jo, en förstår ju att en är novis för jag begriper ju inte hälften av allt som skrivs på detta forum. Är väldigt imponerad av all samlad ölbryggningskunskaper som finns här på forumet. Hoppas jag kan komma ikapp nån dag. Vill verkligen lära mig förstå och kunna brygga alla sorters öl som finns. Inte långt kvar till jul om man ska börja tänka på porters och stouts har jag begripit men jag ska nog ge mig på en dylik dryck inom kort. Ska nog ta och brygga igen redan den här veckan. Har väl en 7 kilo malt kvar och ett halvkilo humle. Igår vart det pale ale som stod på bryggschemat. hoppas verkligen den blir god. En månad av spänd förväntan nu då innan man får smaka.

Några allmänna tips till en nybryggare som jag? Alla råd tas tacksamt emot.

skål/R
modestrick
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av modestrick »

andra brygget!

Hällde upp på flaska idag och d blev ju en jäshink ledig. Tänkte hälla över från mitt andra brygg till denna lediga hink. sekundärjäsning alltså. När jag öppna hinken så luktade det rätt fränt. stack i näsan å svid i ögonen. HAr nåt blivit fel med den bryggningen? den första luktade mest gott så nåt annorlunda har ju skett. anväde us05 till den andra brygget(det som lukta skarpt). till den första använde jag safale us04. Kanske ska hålla mig till den jästen i firtsättningen eller vad? kanske den andra (us05) behövde längre tid innan flytt till sekundär. Det var nästan 2 veckor sedan jag bryggde den. nästan kanske inte räckte?? us 04 ska ju jäsa ut lite snabbar har jag förstått så jag kanske bara borde ha låtit hinken stå å jäsa några dagar till eller? vad tror ni experter? Det jag tänkte göra nu är iaf att låta den sekundärjäsa bortåt en vecka till och sedan provlukta igen. luktar den ok då så tappar jag den på flaska.
åh, en fråga till! När man primar med sockerbit, finns det risk då att det inte finns jäst power kvar om man sekundärjäser??

hej och hå//brew dude
Anton_C
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Anton_C »

hej hej.
ser att det var ett tagsedan men inget svar.

stickandet i näsan kan det vara kolsyran?
men det fräna kan jag tänka mig är någon infektion.
renligheten efter koket är väldigt viktigt, kärl, redskap osv.
varmvatten eller surt rengörings medel är att föra dra.
basiska rester kan höja PH:t på vörten = inte bra.
diskmedel innehåller ytförtunnande medel.

kör du med jästen direkt från påse eller tub?
torr jäst eller dom där tuberna skulle jag propagera innan man andvänder, smack packs propagerar man när man smäller påsen.
ett annat bra sätt är att ta bottensatsen från jäs tunnan o spara i tex 1.5l PET flaska så har du jäst till nästa bryggd.

när du tillsätter en livlig jäst så kommer den igång snabbare och minimerar risken för kontamination.
Observera att detta inlägg varken är en matematisk vetenskap eller ett svenska prov.
/MVH Anton
modestrick
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av modestrick »

tack för svar Anton c!

infektion alltså? attans! försöker hålla allt hyfsat rent men jag är ibland lite hetsig till sättet när jag gör saker och kan ha slarvat här och där. Har en blomsprutflaska med rengöring medel som jag dränker in allt jag använder med. flera gånger om.. men men.. Mitt kök är inte världens renaste *skäms*

jag har torrjäst som jag häller direkt i jäshinken ovanpå ölet och låter dra en stund och sedan vispar jag ner det. Den gången var det safale US-05 jag använde.

du, det där med att spara bottensats i petflaska och återanvända tycker jag var intressant. Använder man den som den är nästa gång eller måste den prepareras på nåt vis??

skeppohoj!
Anton_C
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Anton_C »

det brukar funka med lite hafs o slafs då humlens syror och jästens aktivitet är rätt så bra på att hålla ifrånsig infektioner.
men om jästen kommer direkt från påsen kan något hinna slinka in, innan den börjar arbeta.

just steget när du kyler vörten är det mest känsliga.

jag skulle rekomendera att du tar en liten del kanske 1dl när du kokat och fryser in eller sparar i väldigt rengjord pet flaska i kylen. och stoppar i torrjästen där en 12-24h innan du vill andvända den.

när du återandvänder jäst så se till att flaskan är ren, och luft tät. häll inte ut vätskan som skicktas högst upp.
det blir urlakat av jästen som ligger i flaskan, då blir det som en extra barriär mot bakterier.

Jag har inte propagerat sparad jäst dock har jag aldrig andvänt äldre än några veckor.

[EDT] förästen renlighet och renlighet är två olika saker, för tillfället brygger jag o en polare i ett gammalt garge, hyffsat rengjort. tänk inte "snykt och prydligt" för ölen bryr sig inte alls om en gaffel ligger i fel låda lixom. :)
jag brukar göra iordning en bytta med rengörings medel som jag andvänder hela bryggningen, kan stoppa ner saker i medans dom inte andvänds, gör rent plats där du kan tänkas lägga tex en slev. det är inte skapande av micro chips till datorer, det är hembryggning :)
Observera att detta inlägg varken är en matematisk vetenskap eller ett svenska prov.
/MVH Anton
modestrick
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av modestrick »

Garagebryggning på G alltså?
Jag har också ett garage men det är så litet att där får jag inte plats med bryggning. Däremot så sitter jag gärna där å dricker öl. Har en fåtölj där, samt stereo, snickarbord, motorcykel och darttavla. Bra att ha ett eget krypin.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Stickandet i näsan är jag van med efter 15 år bryggnig. Eget garage med dart m.m låter nästan som Charlie Harper

Lite tips samt råd av lång erfarenhet:

Byt ölhinkar då och då, om du inte använder "scotts brite" utan en vanlig diskborste samt sköter dina hinkar, ca 5 år är ok att jäsa i dom, men dom måste skötas ordentligt

Ordentlig rengöring, sedan sterilisering alltså i den ordningen

Våga använda torrjästerna, alltså dom nya som Humle.se säljer, dom är suveräna, du får kanonöl, bry dej inte om vad flytande öl jästs freaks säger. Nackdelen med torrjästerna är att det finns mycket mindre sorter av dom än dom flytande "färska"

Om du använder flytande samt skall brygga ca 20 liter med ett tänkt öl på en alc mellan 5-6 % gör en förkultur även om förpackningen säjer att du inte behöver, det skadar aldrig.

Vid BU beräkningen(alltså den tänkta beskan du kommer att få) den är inte linjär. Vid ett visst X BU vid 60 min kokning av humlen i vörten så får du inte en 1/3 del av beskan vid 20 min kokning ,utan den blir högre.

Vid helmalt som vid extraktbryggning koka så stor del du kan av den tänkta volymen, allt blir bättre, samt vid extraktbryggning så blir ölet ljusare vid fullvolymskokning

Bo
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Stickandet i näsan är jag van med efter 15 år bryggnig. Eget garage med dart m.m låter nästan som Charlie Harper

Lite tips samt råd av lång erfarenhet:

Byt ölhinkar då och då, om du inte använder "scotts brite" utan en vanlig diskborste samt sköter dina hinkar, ca 5 år är ok att jäsa i dom, men dom måste skötas ordentligt

Ordentlig rengöring, sedan sterilisering alltså i den ordningen

Våga använda torrjästerna, alltså dom nya som Humle.se säljer, dom är suveräna, du får kanonöl, bry dej inte om vad flytande öl jästs freaks säger. Nackdelen med torrjästerna är att det finns mycket mindre sorter av dom än dom flytande "färska"

Om du använder flytande samt skall brygga ca 20 liter med ett tänkt öl på en alc mellan 5-6 % gör en förkultur även om förpackningen säjer att du inte behöver, det skadar aldrig.

Vid BU beräkningen(alltså den tänkta beskan du kommer att få) den är inte linjär. Vid ett visst X BU vid 60 min kokning av humlen i vörten så får du inte en 1/3 del av beskan vid 20 min kokning ,utan den blir högre.

Vid helmalt som vid extraktbryggning koka så stor del du kan av den tänkta volymen, allt blir bättre, samt vid extraktbryggning så blir ölet ljusare vid fullvolymskokning

Bo
modestrick
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av modestrick »

hepp!

Sååå vad betyder den där stickande lukten då?
Jag hällde över till en annan hink och nu två dagar när jag luktar på det ölet så luktar det inte stickande utan bara öl. Jag kanske bara råkade lukta på ölet innan det jäst klart?

hinkarna jag använder är helt nya då dessa är mina första bryggningar jag gör. gjorde rent dem noga innan.

Vem är Charlie Harper?

Jag har hittils bara använt torrjäster. verkar lättast då. Safeale US05 och 04

Hur länge ska man primärjäsa respektive sekundärjäsa????

Hoppas ni haft en trevlig helg!

skeppohoj/R
Skriv svar