sekundär kärl
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
sekundär kärl
Hej jag sitter och planerar mitt första försök att brygga och jag undrar bara vad för slags kärl som är lämpligt för sekundär jäsning är en andra jäshink lite för stor??
-
seriebryggaren
- Torrhumlare

Re: sekundär kärl
Ett andra kärl duger fint, men är det första gången kan du skippa sekundären för att göra det enklare.
Förläng tiden på primären och tappa om vid flask tappning.
Förläng tiden på primären och tappa om vid flask tappning.
Skål
/Sb
/Sb
ok tack för svaret:)
En vanlig 25-litersdunk som du hittar på stormarknaden (coop forum, ica maxi etc.) funkar utmärkt. Men du behöver som tidigare sagts inte alls göra någon sekundärjäsning. Men det kan vara bra att ha något att tappa om den till innan flaskning.
Think globally. Drink locally.
Sekundärjäsa är överkurs, men jag tycker att det ger lite extra till öl som ska vara rena och krispiga. Men OM du ändå ska sekundärjäsa är det snarare viktigare att flytta över ölen när den fortfarande har lite kvar att jäsa, eftersom det skapas ett "lock" av koldioxid som skyddar mot syresättning. Se också till att inte syresätta ölen när du byter kärl, till exempel genom att fylla kärlet med koldioxid innan.
Hur gör man på ett enkelt sätt om man ska fylla sekundärkärlet med koldioxid innan?
Typ en tom och stängd jäshink som man kör ner en hävertslang genom hålet i gummipackningen och sen koppla till sodastreamern?
Får man inte samma problem med syresättning när det ska i flaskor eller fat senare? Hur undviker man det då?
Typ en tom och stängd jäshink som man kör ner en hävertslang genom hålet i gummipackningen och sen koppla till sodastreamern?
Får man inte samma problem med syresättning när det ska i flaskor eller fat senare? Hur undviker man det då?
Koldioxid är tyngre än luft, så det är som att hälla vatten i hinken.
Så det är bara att fylla i, koldioxiden tränger upp luften - den skapar då en skyddande hinna som gör att ölen senare lägger sig under den (då den är ännu tyngre).
Dvs. det är bara att "ösa" i som det vore vatten. Du behöver inte ens tänka på stängda lock eller slangar etc. om du inte vill.
// Kim
Så det är bara att fylla i, koldioxiden tränger upp luften - den skapar då en skyddande hinna som gör att ölen senare lägger sig under den (då den är ännu tyngre).
Dvs. det är bara att "ösa" i som det vore vatten. Du behöver inte ens tänka på stängda lock eller slangar etc. om du inte vill.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.