Jaha då finns här en till nybörjare med en massa frågor. Försökt läsa mycket men det har nästan bara gjort mig ännu mer förvirrad. För mig verkar det som att alla har sina sätt att brygga och det gör det svårt för mig att förstå hela processen, så jag vill göra det enkelt för mig.
Kan nämna att jag gillar Ale så jag gick och köpte en Coopers Real Ale, antar det är vad man kallar en satsbryggning? Läst på nybörjar sidor och där har de tillsatt en massa andra saker till deras sats också? Är det något man bör göra för att få ett drickbart öl? Vill göra det enkelt till en början men få ett drickbart öl =)
Har läst att man inte bör använda vanligt socker någonstans? Vad bör jag istället använda och varför?
Instruktionerna på Cooper Pale Ale säger inget om hydrometer men det är kanske något man bör ha?
Tackar på förhand för tålamodet =)
Coopers Real Ale
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Re: Coopers Real Ale
Hej
Jag tycker att du skall kolla på beskrivningen på http://shbf.se/wiki/index.php/Satsbryggning
Om sedan någon annan har haft i socker etc så kan du anse att det är ett sämre råd.
Jag tycker att du skall kolla på beskrivningen på http://shbf.se/wiki/index.php/Satsbryggning
Om sedan någon annan har haft i socker etc så kan du anse att det är ett sämre råd.
My hope is hops
Re: Coopers Real Ale
När det gäller ölsatser så varierar vikterna (innehållet av maltextrakt) oftast mellan ca 1.7kg (Coopers) upp till 3kg. Med 1.7kg eller 1.8 som också är vanligt, får du inte tillräckligt högt startvärde, alkoholhalten kommer att bli för låg så här måste tillsättas något som innehåller jäsbart socker.
Man kan tillsätta vanligt socker förstås. Det står det normalt i bruksanvisningen. Sen kan man tillsätta bryggsocker (Dextrosmonohydrat). Det gör noll skillnad utom att det löser sig lite lättare, man köper det i hembryggaraffären och man måste överdosera ca 9% (för att lite av vikten är vatten, det sitter en vattenmolekyl ihop med sockret).
Om du läser reklamen för Coopers med flera så rekommenderar dom "Brew Enhancers". En sådan är ett pulver som brukar komma i 1kg förpackning och man brukar använda 1kg istället för 1kg socker. Det finns några varianter, dom innehåller alla ungefär följande:
- Frystorkad malt (måttligt DE värde, kanske runt 65% eller så = 65% av vikten av detta kan jästen jäsa till alkohol, resten blir kvar som fyllighet och smak)
- Dextrosmonohydrat (enkel sockerart, se ovan, 100% DE dvs allt jäser bort till akohol)
- Maltodextrin (mycket lågt DE, nästan inget omvandlas av jästen)
Maltodextrin ger fyllighet och viss "head retention", dvs snyggt skum. Dom olika "Enhanc-rarna" är tänkta till olika saker, vissa för att ge fyllighet och skum (Ale's) andra för att ge god maltsmak och ren alkoholstyrka (Lageröl etc).
Man kan tillsätta vanligt socker förstås. Det står det normalt i bruksanvisningen. Sen kan man tillsätta bryggsocker (Dextrosmonohydrat). Det gör noll skillnad utom att det löser sig lite lättare, man köper det i hembryggaraffären och man måste överdosera ca 9% (för att lite av vikten är vatten, det sitter en vattenmolekyl ihop med sockret).
Om du läser reklamen för Coopers med flera så rekommenderar dom "Brew Enhancers". En sådan är ett pulver som brukar komma i 1kg förpackning och man brukar använda 1kg istället för 1kg socker. Det finns några varianter, dom innehåller alla ungefär följande:
- Frystorkad malt (måttligt DE värde, kanske runt 65% eller så = 65% av vikten av detta kan jästen jäsa till alkohol, resten blir kvar som fyllighet och smak)
- Dextrosmonohydrat (enkel sockerart, se ovan, 100% DE dvs allt jäser bort till akohol)
- Maltodextrin (mycket lågt DE, nästan inget omvandlas av jästen)
Maltodextrin ger fyllighet och viss "head retention", dvs snyggt skum. Dom olika "Enhanc-rarna" är tänkta till olika saker, vissa för att ge fyllighet och skum (Ale's) andra för att ge god maltsmak och ren alkoholstyrka (Lageröl etc).