Går det bra om jag häller i 5 liter vatten om jag kokade 25 liter och det blev 20 sedan?
Jag kokar 2 omgångar. 12.5 liter och efter en timme blir det rätt så precis 10 liter. Men tror ni att jag kan hälla i 5 liter vatten så det blir 25 liter?
Hälla i vatten i vört om önskad mängd vört är ej uppnådd?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
seriebryggaren
- Torrhumlare

Re: Hälla i vatten i vört om önskad mängd vört är ej uppnådd
Tillsätt vattnet under koket, Ha en kastrull på sidan med kokande vatten och toppa upp då och då.
Det bör vara kokande när du tillsätter det till vörten så att rullet inte stannar upp.
Det brukar går bra att tillsätta direkt från kran till jäskärl ochså, men det säkraste är att
göra enligt ovan. Dessutom har vörtstyrkan inverkan på humle utbytet.
Starkare vört = sämre utbyte. Väldigt svag vört = tanniner.
Om den ligger på ungefär slut styrkan under koket blir det lättast att ha koll.
Det bör vara kokande när du tillsätter det till vörten så att rullet inte stannar upp.
Det brukar går bra att tillsätta direkt från kran till jäskärl ochså, men det säkraste är att
göra enligt ovan. Dessutom har vörtstyrkan inverkan på humle utbytet.
Starkare vört = sämre utbyte. Väldigt svag vört = tanniner.
Om den ligger på ungefär slut styrkan under koket blir det lättast att ha koll.
Skål
/Sb
/Sb
Jag tror jag kör som den är ändå 
20 liter nöjer jag mig med.
Nästa gång ska jag försöka klämma ut 15 liter per gång.
En sak till!
Jag glömde kyla min vört, så den har bara svalnat av sig själv i en sluten vinhink som är super ren från bakterier.
20 liter nöjer jag mig med.
Nästa gång ska jag försöka klämma ut 15 liter per gång.
En sak till!
Jag glömde kyla min vört, så den har bara svalnat av sig själv i en sluten vinhink som är super ren från bakterier.
-
Housepainter
- Helmaltsbryggare

Tillsattes jästen innan eller efter det hade svalnat? Om det var innan så är den stendöd. 
Housepainter skrev:Tillsattes jästen innan eller efter det hade svalnat? Om det var innan så är den stendöd.
Nej fan!
Jag tillsätter jästen om ca 1 timme
Vörten är ca 20 grader nu iallafall. Den står fint på en liten handduk i ett litet skåp där det är mörkt.
Jag har varit väldigt noga med renligheten. Klorin + vatten har jag använt mig ofta och och sköljt av.
Tyvärr så väljer jag 20 liter vört idag, istället för 25. Anledningen var för att min OE-mätare gick sönder när jag smakade jästen. Den lyckades rulla ner från bordet