"Torra" ingredienser förutom humle

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Christian_Borg
Satsbryggare
Satsbryggare

"Torra" ingredienser förutom humle

Inlägg av Christian_Borg »

Tjenare!

Efter några batcher av olika öl bryggde jag igår en batch lätt pale ale som jag delvis redan smaksatt med fläderblommor i mäsk och kok, men jag skulle också vilja "torrflädra" ölet i sekundärjäsningen. Utöver hembryggning studerar jag till bryggtekniker på en yrkeshögskola i Ludvika så jag har läst in mig en del på infektioner och annat otäckt...

Frågan är således, till er som kanske provat något liknande (jag såg att någon ville göra maskrosöl till exempel): Finns det någon risk för att ölet blir dåligt om jag torrhumlar med några fläderblommor? En frisk fläderarom vore ju kanon så här på sommaren med lite citrustoner från humlen, men jag vill inte förstöra ölet som så fint bubblar i bakgrunden nu!
Kanske man måste koka upp blommorna med vatten för att sterilisera och sedan använda det som ett extrakt eller macerat?

Kul att äntligen skapa en användare!

Christian
Jocke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: "Torra" ingredienser förutom humle

Inlägg av Jocke »

Du verkar ju ha tänkt en del verkar det som. Låter jätteintressant för mig som inte har testat fläder i öl. För att inte förstöra allt om det går fel så kan du ju alltid testa att torrflädra i flaska alternativt vid servering...

Jag skulle i sig inte oro mig för kontaminering om du bara är lite försiktig. Fläder är väl i sig också lite bakteriehämmande om jag inte är helt fel ute.

Hur mycket hade du tänkt ha i?
Christian_Borg
Satsbryggare
Satsbryggare

Mängden är ruskigt bra fråga. Jag tror jag ska göra så att jag provar lägga några blommor i vatten över natten i en burk så får vi se vad som händer! Men som torrhumling tror jag att 15-20 blommor till 14 liter kan vara något, grundat på de 10 jag hade i koket.

När det kommer till själva bryggningen så hade jag plockat 50 blommor totalt. 40 av dem gick ned i mäsken i 75 minuter, men jag är tveksam till hur effektivt det verkligen är. Tror att man måste ha en ordentlig mängd om man vill ha någon smak där. Sedan hade jag de sista 10 blommorna i vörtkoket de sista fem minuterna och där tror jag att det blev betydligt bättre; om man kanske kan experimentera lite med smak- respektive aromgiva i koket så kanske det fungerar på samma sätt som humle? 15 minuter och 0-5 minuter kan vara något...

Jag får göra lite research på fläder som växt och se vad det kan ge. Om det är lite bakteriehämmande kanske det räcker med att rensa bort de där jobbiga krypen! :wink:
Jocke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jocke »

Se även denna fråga tidigare
http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=5159

Bersabira dvs Kjell verkar veta en del om detta
Christian_Borg
Satsbryggare
Satsbryggare

Tack för länken! Det är till stor hjälp när man kan läsa om andras försök och se vad som är bäst att undvika! :)
Christian_Borg
Satsbryggare
Satsbryggare

Så! Nu har jag tappat om ölet till en sekundärjäsning med 10 g Cascade och avrispade blommor från 14-15 fläderblommor.

Vörten har jäst från 1053 till 1008 så det blev kanske något torrt, men tanken är att kolsyra det ordentligt så att det blir en frisk rackare! Återkommer med besked om hur det blivit!
borik
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av borik »

Ähummmmm ... Bumpar tråden - Hur gick det? Snart dags för flädern att blomma nu :D
Ludvig_svensk
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Ludvig_svensk »

Christian_Borg skrev:Så! Nu har jag tappat om ölet till en sekundärjäsning med 10 g Cascade och avrispade blommor från 14-15 fläderblommor.

Vörten har jäst från 1053 till 1008 så det blev kanske något torrt, men tanken är att kolsyra det ordentligt så att det blir en frisk rackare! Återkommer med besked om hur det blivit!
Kan man få någon återkoppling på resultatet (även om det är en himla massa år sedan)?
Skriv svar