Minimalt bryggverk/elgryta - BIAB

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Minimalt bryggverk/elgryta - BIAB

Inlägg av OleFattGuy »

Sprang av en händelse på en tocken däringa konserveringsgryta på LIDL för 299:- och var bara tvungen att inhandla. 27 L i emaljerad plåt och med ett galler i botten för att ställa sina konserveringsburkar på. 37 cm i diameter och 30 cm hög, med tappkran i plast och värmeelement med termostat i botten.

Har nu tänkt att använda denna samt lite andra pryttlar till ett minimalt Brew-In-A-Bag-bryggverk.

Har inhandlat ett par meter av Sarita på IKEA (tyvärr fanns inte den vita, så jag hade att välja på silverfärgat i metervara, eller färdiga gardiner i svart, rosa och lila; Jag tog silverfärgat) och ett par meter segeltåg på Järnia, samt överlämnat detta med instruktioner till sömnadskunnig vän så jag hoppas på att få tillbaka en BIAB-påse snart.

Passade på IKEA även på att köpa en falskbotten (stänkskydd för stekpanna, Stabil) som ska vila ovanpå grytans galler (för att förhindra vidbränning av påsen)
Bild
samt ett flexibelt durkslag(Idealisk)
Bild
som skall hjälpa till vid avrinning. Skall ev. skruva fast en krok av nåt slag nånstans över diskbänken så jag kan hissa upp påsen med ett tåg, får se, taket verkar bara vara gipsskiva...

Allt som allt har detta bryggverk hittills kostat mig under femhundra spänn, något som gläder mitt bonnsnåla hjärta ;), mera pengar över till humle, malt o jäst!

Har sen tidigare en antik gjutjärnskvarn som jag nu skruvat isär, rengjort, slipat samt smort upp lite, så AG/BIAB, here I come!

Har dock en fråga:

Tappkranen på grytan är liksom konisk, neråt avsmalnande, något som får mig att tro att det kan bli svårt att få en silikonslang att sitta fast på den. Är det någon som försökt att byta ut tappkranen på en elgryta? Jag har köpt en annan tappkran
Bild
på Humlegården, en sån man brukar sätta i sin jäshink, kan den funka? Spontant känns genomföringen för stor...
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Minimalt bryggverk/elgryta - BIAB

Inlägg av gedman »

Jag kan verkligen rekommendera den MASSIVA Lidl-grytan-tråden på humle.se

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1834

Kort sagt så kommer du att få lite halvtaskigt kok men i övrigt har du gjort ett bra köp. Du kommer antingen att behöva koka med locket på glänt (inte jättebra), designa ett eget lock med "skorsten" (jobbigt) eller koppla från/modifiera överhettningsskyddet (farligt/svårt). I värsta fall har du en fantastisk lakvattenvärmare.

Vad gäller kranen funkar det utmärkt med en kulventil med tappkran (Clas Ohlson), en R15/R10 förminskare (också CO, passar bra i hålet) och en R10/R15 förstorare (som mutter på insidan, också CO) samt en rejäl packning (VVS-handlare).
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Tack för det svaret!
Ska kika in på CO för att se på deras ventil mm. Antar att du menar dessa:
Tappkran
Bild

R10/R15 Förminsk/förstorn skulle kunna vara dessa(inga bilder hos CO)?
30-9495 Bussning R15 x R10 utv./inv. Fn 21,00
30-9496 Nippel R15 x R10 inv./utv. Fn 41,00

Lustigt att den ena kostar dubbelt så mycket som den andra?

Har kollat in LIDL-gryta-tråden, där har verkligen allt gåtts igenom. Får se om jag orkar/törs modda termostat/överhettningsskydd, men börjar nog med att koka med locket lite på svaj + extra isolering i form av ett liggunderlag virat runt grytan och ovanpå locket. Kanske en extra fläkt som evakuerar värmeelementet nedtill...

Lakvattensvärmare, ja i "värsta" fall så får jag väl göra den där kylboxmodifieringen för att kunna mäska "riktigt"... Har lite funderingar på att köpa till en pump och låta grytan bli ett enkelt RIMS...!
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

För den som möjligen kan ha intresse av hur det rent praktiskt kan gå till vid BIAB i elgrytan har jag här en (lång) tråd om min första bryggning i detta bryggverk.
Skriv svar