Funderingar inför köp av fatanläggning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Funderingar inför köp av fatanläggning

Inlägg av macke »

Jag börjar bli riktigt trött på att tappa upp ölet på flaskor, och funderar på att köpa en fatanläggning istället.
Vad finns det några fördelar med att tappa ölet på fat istället för flaska? Jag brygger i princip bara pale ales just nu.
1. Blir ölet färdig snabbare? (Vid tappning på flaska primärjäser jag i 7 dagar, och sekundärjäser yttligare 7 dagar för klarning). Sedan 14 dagar flaskjäsning med tillsatt socker. Sedan 4 veckor innan jag provsmakar. Så idag tar det ca 2 månader innan ölet är klart att drickas.
2. Ska man tillsätta något jäs-stop (som man gör vid vintillverkning)?
3. Hur rengör man utrustningen på bästa sätt? Vilka rengöringsmedel behöver jag?

Det blir ganska dyrt, men eftersom jag skulle kunna tänka mig att betala någon annan för att slippa tappa öl på flaska är det kanske värt det ;)
Efter att ha lagt allt man behöver (enl. den första listan på http://shop.humle.se/se/page/fatolanlaggning.php ) i kundkorgen på humle.se så landar allt på 2492 SEK:
  • 1st kolsyrepatron 425 g AGA med trapetsgänga (228 SEK)
  • 1st Trapetz-adapter (typ 2) för regulator till 425 g kolsyrepatron (495 SEK)
  • 1st regulator till kolsyretub (495 SEK)
  • 1st armerad kolsyreslang (6 mm i.d.) per meter (16 SEK)
  • 2st slangklämma Oetiker 12.3 (12 SEK)
  • 1st kulkoppling till corneliusfat, gas (grå plast) (89 SEK)
  • 1st corneliusfat, nytt, 18 liter (kulfattning) (995 SEK)
  • 1st kulkoppling till corneliusfat, öl (svart plast) (89 SEK)
  • 1st ölslang (6.7 mm i.d., 9.5 mm y.d.), per meter (19 SEK)
  • 1st tappkran i plast (54 SEK)

Totalt: 2492 SEK
Antal helmaltsbryggningar: 6
Jan Segerström
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Funderingar inför köp av fatanläggning

Inlägg av Jan Segerström »

Varför inte skaffa ett litet kylskåp och montera en tappkran. Fördelen är att ölen håller sig kall i fatet längre.
Skaffa ett utan frysfack. Bara dra in en slang för kolsyran.
Jan Sigge Segerström
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Jan Segerström skrev:Varför inte skaffa ett litet kylskåp och montera en tappkran. Fördelen är att ölen håller sig kall i fatet längre.
Skaffa ett utan frysfack. Bara dra in en slang för kolsyran.
Hmmm?

Säger du detta som ett alternativ till inköpslistan ovan?

Eller menar du att slutsumman även bör kompletteras med ett kylskåps inköpskostnad?
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

1) Ja det går vanligen mycket fortare då du kan hoppa över "flaskjäsningstiden". För öl kring 4-5% alk så räcker det i princip med det du redan gör 7-14 dagar jäsning (eventuellt inkl. sekundär för att få bort lite extra grums), och sedan kolsyresättning något dygn. Färdigt! För starkare öl vinner man dock på att lagra i fatet ytterligare lite till (precis som för flaskor), men till skillnad från flaskor är du ju bara att tappa ur en 1/4 glas då och då och prova hur den är.
2) Nej, det är samma som för flaskjäsing. Möjligen kan man tillsätta klarningsmedel om man kör sekundär eller kallagra vid noll grader några dygn för att få ölen klarare innan den förs över till fatet, men det är bara en ren "skönhetsdetalj"...
3) Maskindiskmedel är utmärkt, och pastörisering görs med fördel med kokhett vatten, då alla detaljer i fatet är värmetåliga (de är precis som bryggeriernas ölfat tillverkade för att rengöras på detta sätt). Undvik klorbaserade (typ klorin) rengöringsmedel då dessa under vissa omständigheter kan skada ytan på de rostfria delarna.

Du skulle även kunna överväga att köpa en större kolsyretub. Kolsyrepatronerna är visserligen enkla att bära med sig, men de räcker inte så långt, och de är ca 5 ggr dyrare att fylla nya, så det kan bli dyrt i längden. En kolsyrepatron + adapter kostar ju över 700 spänn, så det blir ju inte så extremt mycket extra för att gå upp till en "riktigt" 5kg tub (som regulatorn passar på direkt utan adaptor). Rent praktiskt kan dock hyresvärden ha åsikter om förvaring av dessa tuber om man bor i lägenhet.

/Calle
Jan Segerström
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jan Segerström »

Ang. Kylskåp.
Ett litet (eller stort) kylskåp finns ofta på Blocket för några hundringar.
Montera en eller två vertikala kranar i dörren är billigare än en stolpe uppepå.
Syrgasregulatorer finns för c:a 400 på nätet.
Sen en t.ex. 2 kilos kolsyretub. Kolla runt på firmor som fyller gas.
Min köpte jag för 500:- (fylld). Räcker till c:a 6st 30:litersfat.
Som jag nämnde tidigare så bevaras ölen många veckor färskt,(har jag hört).
Står fatet i rumstemp så blir ölen fort dålig.
Jan Sigge Segerström
macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av macke »

Det får bli en anläggning enl. ovan nu. Tack för alla svar!
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Angående rengöring: jag älskar PBW. Det tar bort all smuts med minimal skrubbning. Maskindiskmedel är bra men inte riktigt lika effektivt. Och ta för vana att alltid rensa ur stigarröret ordentligt, det blir jobbigt att få bort intorkade rester därifrån om man inte håller efter. Jag använder vapenborsten till älgstudsarn (väl rengjord från olja och krutrester givetvis) men det går även med en liten tygbit och en lång smal pinne.
clarsson
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av clarsson »

Jag är i samma tankar. Jag har dock lite funderingar innan jag börjar beställa hem saker.

Jag brygger i princip bara ale och stout och vill således ha en serveringstemperatur mellan 12 och 16 grader. Ger kolsyretuben några graders temperaturfall eller kommer min öl få samma temperatur som rummet (20 grader)? Det känns ju lite onödigt att skaffa en kyl som står och går (och låter) bara för att göra denna lilla temperatursänkning.

Är det någon som har några bra tips? Jag kommer gärna undan så billigt som möjligt ;)
macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av macke »

Efter lite yttligare velade blev beställningen äntligen av... igår :)
Återkommer säkert nästa vecka när jag inte förstår hur allt ska sitta ihop. Ska bli så skönt att slippa flaskorna!
Skriv svar