Diameter på hävertrör för PGW hävertplugg?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Diameter på hävertrör för PGW hävertplugg?
Halloj!
Tänkte höra efter om någon här vet vilken diameter hävertröret skall vara i för att denna plugg skall passa: http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=1271
Tänkte höra efter om någon här vet vilken diameter hävertröret skall vara i för att denna plugg skall passa: http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=1271
Re: Diameter på hävertrör för PGW hävertplugg?
Den häverten jag har (En sån man köper i färgaffären vid vingrejerna, med röd slang) har ca 10mm-12mm i inner-diameter. Dock är plaströret lite deformerad i botten, så jag tror inte det är jättenoga med mått.
Maltmagnus har den häverten för 49kr under "Övrigt" på http://www.maltmagnus.se/
Maltmagnus har den häverten för 49kr under "Övrigt" på http://www.maltmagnus.se/
Jag kan inte rekomendera den häverten dock.. Jag har haft två, och båda läcker in luft och tappar trycket. Det enda sättet att få det tätt verkar vara att värma den röda slangen lite och trä över den över det största plaströret som tillhör häverten. De andra delarna har jag fått kasta.Hävert
En helt vanlig traditionell hävert.
Passar att sätta i hävert hållare art nr: 40180.
Justerbar längd 35-66cm.
Inkl. ca:1m slang , klämma och jäst avskiljare.
Antal helmaltsbryggningar: 6
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Hmm. Hade exakt det problemet med min (likadana, dock inköpt på humle.se) hävert vid tappningen sist. Har trätt på en flaskfyllare (genial uppfinning) men den tappade sugen mellan snart sagt varje flaska. det tog mig ett tag att lokalisera läckan till övergången mellan den röda slangen och det böjda hävertröret (som går ner i tunnan). Tätade till slut med eltejp och då funkade det. Vet inte hur jag ska göra vid nästa tappning dock, m a p hygien. Om det bara hade handlat om att hålla häverten tät så hade jag inte gjort nåt, utan bara använt den igen, men...macke skrev:...Jag kan inte rekomendera den häverten dock.. Jag har haft två, och båda läcker in luft och tappar trycket. Det enda sättet att få det tätt verkar vara att värma den röda slangen lite och trä över den över det största plaströret som tillhör häverten. De andra delarna har jag fått kasta.
Har nu gjort inköp av ett styck rostfritt rör bestyckat med krök, transparent PVC-slang och bottenplugg, den kommer aldrig att gå sönder iaf 
En sådan har jag gjort med silikonslang. Precis som du skriver, den går aldrig sönder. Jag har fördelen att kunna koka den, men du lär ha samma problem som jag: Att kunna starta häverten på ett säkert sätt.Sundheden skrev:Har nu gjort inköp av ett styck rostfritt rör bestyckat med krök, transparent PVC-slang och bottenplugg, den kommer aldrig att gå sönder iaf ;)
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
- assistredo
- Maltrostare

Innan jag gick över till jäshinkar med kran och dessförinnan två kraschade Autosiphoner så använde jag ett slags "Säkersug-hävert" konstruerad på följande sätt (hoppas det räcker med ord):Kim skrev: men du lär ha samma problem som jag: Att kunna starta häverten på ett säkert sätt.
// Kim
Strax över nedre änden på häverten, c:a 10 centimeter över den lilla plaströrstumpen, klippte jag av slangen. Där satte jag dit en tredelad slangnippel - "Y-rör". I ena nedåtriktade änden på denna satte jag den avklippta lilla nedre stumpen, i den andra uppåtriktade delen resten av den bortklippta häverten och i den tredje uppåtriktade delen en ny bit slang, tillräckligt lång att räcka något över den översta delen på häverten.
Jag satte sedan en slangklämma på den nedersta delen av häverten, nedanför Y-röret. En annan slangklämma satte jag strax ovanför Y-röret på den nya slangen (sugslangen).
Den användes sedan på följande sätt:
Övre delen på häverten sättes i kärlet som ska tappas på vanligt sätt. Nedre änden i kärlet som ska fyllas på vanligt sätt. Man stänger sedan den nedersta slangklämman men öppnar den som sitter på sugslangen. Sedan suger man i sugslangen tills vätskan "kommit över". När man suger håller man änden på sugslangen över vätskenivån i kärlet som ska tappas. På så sätt har vätskan kommit över i "tappläge" ( häverten och sugslangen är fylld) men rinner ännu inte vidare och kommer inte i kontakt med munnen. Sedan stänger man slangklämman på sugslangen och öppnar den nedersta slangklämman så strömmar vätskan över till kärlet som ska fyllas. Lite spill blir kvar i sugslangen - för att vara riktigt säker kan man låta detta gå till spillo men det går givetvis att öppna även den andra klämman igen och även släppa ned den vätskan.
Björn Petersson
assistredo: Det låter som en intressant lösning på en hävert. Jag har varit på G att beställa en autosiphon, men du säger att du krashat två stycken? Vad har den för svagheter?
Jag vill helst kunna koka alla min utrustning, klarar dom det? Klarar den nykokt vört?
Jag vill helst kunna koka alla min utrustning, klarar dom det? Klarar den nykokt vört?
Antal helmaltsbryggningar: 6
- assistredo
- Maltrostare

Angående mina autosiphoner: Kraschade pga en kombination av materialets egenskaper och "den mänskliga faktorn".
Den första råkade jag lägga ifrån mig på golvet. Materialet är hård plast. En familjemedlem råkade trampa på den vid förbipassage.
Den andra försökte jag desinficera med desinfektionssprit eftersom materialet inte tål kokande vatten. Saken är den att materialet inte heller tål koncentrerad alkohol (etanol, propanol etc.). Den jag använde var på 70 %. Materialet krakelerade fullständigt. Lite märkligt med något som ska användas till alkoholhaltiga vätskor - men det går tydligen bra med öl. Var den övre gränsen går för tillåten alkoholhalt vet jag dock inte. Jag skrev till fabrikanten men fick bara ett spydigt svar. Jag vet inte om det finns någon varningstext till grejen nu.
jag har också märkt att Duplex-jäsrören i liknande hård plast "korroderar"/blir anfrätta med tiden på den del som sticker ner i jäshinken. Kan det vara alkoholångor eller annat som fräter?
Den första råkade jag lägga ifrån mig på golvet. Materialet är hård plast. En familjemedlem råkade trampa på den vid förbipassage.
Den andra försökte jag desinficera med desinfektionssprit eftersom materialet inte tål kokande vatten. Saken är den att materialet inte heller tål koncentrerad alkohol (etanol, propanol etc.). Den jag använde var på 70 %. Materialet krakelerade fullständigt. Lite märkligt med något som ska användas till alkoholhaltiga vätskor - men det går tydligen bra med öl. Var den övre gränsen går för tillåten alkoholhalt vet jag dock inte. Jag skrev till fabrikanten men fick bara ett spydigt svar. Jag vet inte om det finns någon varningstext till grejen nu.
jag har också märkt att Duplex-jäsrören i liknande hård plast "korroderar"/blir anfrätta med tiden på den del som sticker ner i jäshinken. Kan det vara alkoholångor eller annat som fräter?
Björn Petersson
En väldigt bra ide att starta en hävert säkert på, men låter dock lite omständigt att öppna och stänga slangklammrar. Men tack för att du delar med dig av ditt tips till alla oss andra bryggare. Får se om jag implementerar idén, men hoppas annars att andra har nytta av det.assistredo skrev: Innan jag gick över till jäshinkar med kran och dessförinnan två kraschade Autosiphoner så använde jag ett slags "Säkersug-hävert" konstruerad på följande sätt (hoppas det räcker med ord):
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Vad är det för fel på den vanliga traditionella metoden att skapa hävert på?
Fyll häverten med vanligt kranvatten, kläm åt klämman sätt försiktigt ner den i jäshinken, öppna klämman, vattnet kommer först , häll bort det, sen kommer det bara öl fungerar utmärkt, vanligt kranvatten ger inga infektioner, dessutom låter man alltid lite öl rinna igenom som man häller bort med vattnet.
Är man rädd för infektioner av sitt kranvatten, (på vissa ställen i landet finns det ju fullt med mysko magsjukebakterier i vattnet), så kan man ju koka det först och låta det svalna av, det behövs ju inga stora mängder för att fylla upp en hävert, men som sagt man sköljer ju bort vattnet med lite öl innan man börjar tappa.
Helt klart det enklaste om man inte vill köpa en pumphävert.
/ Magnus
Fyll häverten med vanligt kranvatten, kläm åt klämman sätt försiktigt ner den i jäshinken, öppna klämman, vattnet kommer först , häll bort det, sen kommer det bara öl fungerar utmärkt, vanligt kranvatten ger inga infektioner, dessutom låter man alltid lite öl rinna igenom som man häller bort med vattnet.
Är man rädd för infektioner av sitt kranvatten, (på vissa ställen i landet finns det ju fullt med mysko magsjukebakterier i vattnet), så kan man ju koka det först och låta det svalna av, det behövs ju inga stora mängder för att fylla upp en hävert, men som sagt man sköljer ju bort vattnet med lite öl innan man börjar tappa.
Helt klart det enklaste om man inte vill köpa en pumphävert.
/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Jag fyller alltid min hävert ("vanliga" röd slang och hårdplastände med jästavskiljare osv.) med kranvatten som Magnus säger.
Det jobbiga är att hålla delar som kommer i kontakt med öl ifrån alla diskbänksytor när man fyller med vatten. Men det är ändå klart ett smidigt sätt.
Det jobbiga är att hålla delar som kommer i kontakt med öl ifrån alla diskbänksytor när man fyller med vatten. Men det är ändå klart ett smidigt sätt.
/Eric
- assistredo
- Maltrostare

Ytterligare en variant jag ej provat på själv men hört andra gjort:
Man sätter en liten bit rör som ett "sugmunstycke" i änden på häverten. Man "suger fram" med munstycket i munnen, klämmer åt slangen, tar bort munstycket, öppnar klämman och släpper fram vätskan.
Man sätter en liten bit rör som ett "sugmunstycke" i änden på häverten. Man "suger fram" med munstycket i munnen, klämmer åt slangen, tar bort munstycket, öppnar klämman och släpper fram vätskan.
Björn Petersson