spishäll vs gasbrännare???

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Åsundensbryggeri
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

spishäll vs gasbrännare???

Inlägg av Åsundensbryggeri »

Hej har införskaffat ett rostfritt kärl som rymmer cirka 200 liter. nu har jag tänk köra något kok på hundra liter och då undrar jag vilket som är bäst en spishäll eller en gasolbrännare en spishäll är väl billigare att driva än gasol och mindre riskfyllt än gasol, är det någon som har erfarenhet av detta. mvh Niklas
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: spishäll vs gasbrännare???

Inlägg av Kim »

Ja energi är billigare att köpa på lina än att köpa det i flaskor. Gasol skall ju ex transporteras med bil medan det andra går blixtsnabbt genom högspänningasledningar etc sedan direkt in i ditt boende.
Men en spisplatta ger normalt ca 2kw, du behöver mer till 200 liter. Har varit och bryggt på ett verk på 100-120 liter med 3x 2kWh elpatroner. Det gick men tog sin lilla tid. Själv snabbvärmer jag med 5 kWh och kokar med 3kWh på 50 liter.
Så snabbt är det ändå inte tycker jag, tar ca 1 h att gå i kok.

Så om du får tillräckligt med pulver kan du köra el, men du behöver ha avsäkrat så det klarar sig. Gasol ger betydligt mer effekt (givetvis beroende på brännaren), så det är visst ett alternativ.
Du behöver veta hur mycket effekt du behöver och vilken tid du vill vänta på att värma upp det hela. Ju kortare tid ju mer effekt kräver det. El är trögt. Kolla in vilka effekter man har på genomströmmingsberedare i el, de är ofta på 20 kWh och liknande och ger ändå inte samma effekt som ex en oljebrännare. Det är därför man har förrådsberedare (vattenberedare) med större volym så elen hinner värma upp det och har extra magasinerat.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: spishäll vs gasbrännare???

Inlägg av Eric Josefsson »

Vid dimentionering av gasbrännare, tänk på att delar av effekten är ren förlust (värme som smiter ut vid sidorna av grytan) jämfört med elpatroner där all värme är direkt i vörten.
/Eric
Skriv svar