Jag är på jakt efter en bra hävert, gärna en som man slipper suga på och som är lätt att rengöra (helst klara kokande vatten).
Jag har använt en ganska billig hävert jag köpt tidigare i samband med vinbryggning, där slangen hela tiden viker sig, kopplingarna läcker luft och där man måste suga i änden för att få fart på den.
Vad använder ni? Har ni några erfarenheter att dela med er av?
Hävert, vilken typ är att föredra?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Hävert, vilken typ är att föredra?
Antal helmaltsbryggningar: 6
Re: Hävert, vilken typ är att föredra?
Pumphävert. köpes på Humlegårdens ekolager
Den är överlägset bäst av alla hävertar som jag använt.
http://shop.humle.se/se/art/pumphavert-auto-siphon.php
Den är överlägset bäst av alla hävertar som jag använt.
http://shop.humle.se/se/art/pumphavert-auto-siphon.php
Härliga tider, strålande tider 
Kenneth: Hur rengör du den? Tål den nykokad vört, eller är det mer för tappning du använder den? Har du några bilder på din bryggutrustning i övrigt?
Antal helmaltsbryggningar: 6
- Dan Nilsson
- SHBF - Bryggkursledare
Pumphäverten är bra och enkel att använda. Dock tål den inte kokande vatten. Den är dessutom ganska ömtålig och spricker lätt. Hantera den som glas och rengör med exempelvis Jodofor eller dylikt så fungerar den bra.
Själv tycker jag att en silikonslang av lite grövre diameter är att föredra. Jag vet de som har ett plaströr som de sticker in och suger igång med, för att sedan snabbt ta bort röret. Själv fyller jag slangen (~75%) med vatten och startar i ett litet kärl vid sidan om.
Förr tror jag det fanns några som använde en sugande boll.
Själv tycker jag att en silikonslang av lite grövre diameter är att föredra. Jag vet de som har ett plaströr som de sticker in och suger igång med, för att sedan snabbt ta bort röret. Själv fyller jag slangen (~75%) med vatten och startar i ett litet kärl vid sidan om.
Förr tror jag det fanns några som använde en sugande boll.
// Danne Läs mer om mig =>
Det går fint att suga igång! Se bara till att ha en kastrull med riktigt hett vatten bredvid och doppa änden i efter man sugit in öl i häverten och innan man stoppar ner den i kärlet som man tappar om till och öppnar flödet. Genom att hålla den ände man haft i munnen i kokhett vatten i 10 sekunder så tar man död på det mesta (kanske inte allt, men tillräckligt mycket). Fördelen är att man kan använda en enkel hävert som tål värme. Jag brukar desinfecera den genom att spola av den i kallt vatten och sedan köra i varmluftsugn 10 minuter i 120 grader. Funkar fint!
/Erik Rönnqvist
/Erik Rönnqvist