Nybörjare, glömde filtrera bort humlen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Nybörjare, glömde filtrera bort humlen

Inlägg av Runken »

Tjo, jag är ganska ny på ölbryggning, i allfall med humle med i leken...
har gjort en del ölsatser innan, denna gångern ersatte jag bryggsockret med maltextrakt...
och gav den smak och aromhumle, "smak humlen i 15min och arom ca 3"
Cascade 7% "minns inte riktigt mängderna"

Gjorde världens miss, då det var första gången jag humlade själv så tänkte jag inte direkt på det utan hävde i allt innehåll i grytan i jäshinken med humlen o allt...
på med kallvatten, "kylde vörten lite innan för att få tempraturen rätt genom att ställa grytan i ett vattenbad"

Tänkte just då att det nog löser sig, men ju mer jag funderar på det och ju mer jag läser ju mer fundersam blir jag...
är ju en sats på 25liter så hade vart trist om det gick fel...

Humlen är av pellets typ...

Den stora frågan som ar plågat mitt samvete är att om jag låter humlen vara kvar tills omtappningen, "gör de när de jäst färdigt för att filtrera bort humlen och låter det sedan klarna och tappar sen upp på flaska där kolsyre jäsning sker"
Kommer det påverka smaken negativt??

Fråga 2 är nått jag inte riktigt förstår, efter att jag hällt i vörten i jäshinken "kyld till ca 70C för att slut tempen skulle hamna rätt" och fyllde på med kallt vatten upp till 25 liter...
och i med jästen...
5minuter senare såg det ut som en stor omgång bottensats i botten på jäshinken, "var inte av humlen tror jag då den la sig senare och fick en helt annan textur"

Så min fråga där vad var det vita troligast?
Kalldruv? "vad det nu är"

Nu när jäsningen har fortgått ett tag så verkar det som det vita har löst upp sig och det nu bara återstår massor av humle som flyger runt i jäshinken...

Undrar bara vad det var för något...

Hade verkligen behövt ett svar på humlefrågan, det ororar mig mycket...
är ju en av dom få som i allfall hitils kan skryta med att inte haft en enda bryggd som blivit dålig, "gjort 2 omgångar öl med utgångspunkt på en ölsats, 2 omgångar bärvin av egna bär, 1 omgång cider på egna äpplen, och en omgång mjöd på honung från föräldrahemmet, "farsan har bin".

Så hade ju vart ganska tråkigt för mig om det gick fel...
Life is good for a homebrewer....
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Nybörjare, glömde filtrera bort humlen

Inlägg av Raasken »

Hej

Många funderingar här...det är bra! :lol:
Skulle inte bry mej för mycket om humlen, låt det vara tills du tappar om till sekundär.
Har själv en spann på sekundär och i den hällde jag 50g pellets!!!
Det kallas "torrhumling" och är/blir underbart gott :D

Fyllvatten bör vara uppkokt och avsvalnat, annars kan det komma med lite klor från vattenverket
eller övrigt från egen brunn.

Vitt brukar vara den färgen som öljäst har.

Mot slutet av jäsningen när den börjar att avstanna
så skakar jag till spannen för att virvla upp bottensedimentet igen
då jäser det ett tag till, särskilt om man höjer tempen till högst +25°C

Rapportera tillbaka hur det går.

Mvh Raasken
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

min första tanke med humlen var att eftersom den är kokt så är i princip alla aromer och smaker borta från humlen redan... när man torrhumlar har man ju okokt humle i som har aromämnen och smakämnen (förutom bitterheten) kvar fortfarande. och att det enda den kommer bidra med i nuläget i jäshinken är att göra att ölet kommer smaka gräsmatta (eller annan valfri vegetation)

Men det är bara min teori :)
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Har egen brunn så tror inte det ska vara någon fara, har alltid haft riktigt kallt och gott vatten så tror inte det växer nått i det heller...
"mätte kallvattnet till 2C när vi skulle räkna ut sluttemp på vörten"

Tror inte det som la sig i botten var jäst heller, vart alldeles för mycket för det, "var kanske någon centimeter i botten i jäshinken"
men då det har försvunnit nu så misstänker jag att det var någon typ av socker som fällde ut när allt blev nerkylt av det ordentligt kalla vattnet...

Provade en ny taktik för att få ut så mycket som möjligt ur jäskaret utan att få med mig bottensats, tänkte som så om jag ställer jäskaret på ett lutande plan nu när det jäser borde ju all bottensats landa i ena hörnan, och med lite tur får jag den så pass hård att den stannar kvar i den hörnan även när jag ställer den på ett plant underlag vid omtappningen...
"är ju så depprimerande att inte kunna få ut allt"

jäser på bra nu i allfall, ser ut som en mindre storm i jäskaret, "syftar till humleresterna som flyger runt som satan i vörten/ölen"
Bara att invänta och se hur det blir när man tappar om det...

Föresten finns det någon stanns man kan få tag i den gammla typen av jäsrör "syftar till den gammla med 2 glasblåsor"
får fan inte mina rena ordentligt efter ett antal användningar "efter kanske 2-3 användningar är dom ofta inte så fräsha längre"

visst dom kostar bara en tia men hade vart roligare att ha och använda sånna i glas, "då kan man ju koka dom utan att dom ser ut som en abstrakt tavla efteråt"

Sen en annan fråga, hur får man rent flaskorna på ett effektivt sätt?
Känns som det tar en evighet för oss att få rent dessa jäkla flaskor...

Nu kör vi med bryggrens flaskborste och grus till dom värsta...
"i en del av dom har det ju blivit lite mindre trevliga saker i botten som sitter som berget"
då kör jag ner en näve grus och lite lagom med vatten i flaskan och skakar och snurrar runt på den tills gruset rivit av allt...

hyfsat effektivt men tar endå en jäkla tid att diska 3 - 4 backar med flaskor...

Undrar om det finns nått snabbare/bättre sätt...
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Runken skrev:
Föresten finns det någon stanns man kan få tag i den gammla typen av jäsrör "syftar till den gammla med 2 glasblåsor"
får fan inte mina rena ordentligt efter ett antal användningar "efter kanske 2-3 användningar är dom ofta inte så fräsha längre"

visst dom kostar bara en tia men hade vart roligare att ha och använda sånna i glas, "då kan man ju koka dom utan att dom ser ut som en abstrakt tavla efteråt"

Sen en annan fråga, hur får man rent flaskorna på ett effektivt sätt?
Känns som det tar en evighet för oss att få rent dessa jäkla flaskor...

Nu kör vi med bryggrens flaskborste och grus till dom värsta...
"i en del av dom har det ju blivit lite mindre trevliga saker i botten som sitter som berget"
då kör jag ner en näve grus och lite lagom med vatten i flaskan och skakar och snurrar runt på den tills gruset rivit av allt...

hyfsat effektivt men tar endå en jäkla tid att diska 3 - 4 backar med flaskor...

Undrar om det finns nått snabbare/bättre sätt...
Snabbare sätt=
Flask rensare
Flask sköljare
Torkställ för flaskor (flaskträd)
och så en bra flaskborste är alltid bra att ha , men det har du ju redan... om den nu är bra...

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Verkar som jäsningen har avstannat nu efter ca 6 dagar "är det bara jag eller har det gått lite väl fort?"
Har inte mätt densisteten nu men innan jäsning startade låg den på 48ochle....

Skummet har inte lagt sig ännu i jäshinken men så fort det har lagt sig ska den tappas om "passa på att filtrera bort alla humlerester"
Sen får det stå någon dag till, "fast då stänger jag av värmen i skrubben så det kan klarna riktigt"

Sen flasktappning och kolsyrejäsning på flaska ;-)
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Fan med, det har ju inte jäst ut...
"tog ett prov på det när jag tappade över det till sekundärjäsningen"
har stått helt stilla några dagar nu, trodde det var färdigt. men hade bara stannat av...
"12 ochsle kvar"
Av 48....

Har filtrerat bort humlen, rörde upp bottensattsen så jag fick med mig lite av den när jag hälde över det på nästa jäskärl, "filtrerade det med saftsil/silduk" för att bli av med humlen..

Skickade i lite jästnäring när jag upptäckte att allt avstannat....
Ställt den lite varmare... "har ett helsike att hålla en jämn tempratur"

Tog ett prov från lite bottensats och skickade i det i en ölflaska + vatten och bryggsocker....
Den uppvisar inte heller någon livskraft...

Vad ska jag göra????
Har 2 påsar av samma jäst som jag skickade i i början hemma...
Men lönar det sig att skicka i ny jäst?

Hur stora är oddsen att jag inte kommer få fram någon kolsyra???
"kolsyre jäser det 2veckor på flaskor"
Men vill det inte jäsa nu lär det väl knappast göra det sen heller???
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

"12 ochsle kvar"

Då är det färdigjäst om du menar att din hydrometer visar 1012
Det kommer inte jäsa längre ner, eller åtminstone väldigt lite till. det är inte som med vin, det här är öl... om du skaffar dig Beersmith tex så kan den tala om för dig redan från början vad du kommer få för slutvärde och alkoholhalt med mera med aktuell jäst.

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Använder en sån här, http://shop.humle.se/se/art/hydrometer- ... 250-ml.php

Är första gången jag inte använder mig av bryggsocker i jäsningen utan bara maltextrakt...
Dom tidigare jag gjort har visat 0 på skalan... "också så jag räknade på alkohalten"
när dom var färdigjästa....

Dvs då jag fick 48 oechsle så räknade jag kallt med att det skulle gå ner till 0...
dvs 48/8 = 6%

Innan har en typisk blandning vart en coopers sats och 2,2 kg bryggsocker...
tror att det är kanske 1,7kg flytande maltextrakt i en cooperssats...

dom har som sagt alltid gått ner mot 0...

Blir det tjockare då man bara använder sig av flytande maltextrakt?
så det är därför jag inte kommer ens i närheten av mitt mål??

Kan jag korrigera detta genom att ta den maltextrakten jag har kvar, lösa upp den i vatten koka, låta den svalna av och tillsätta den rakt ner i jäskaret??

Använder inget annat än miniräknare när jag brygger...

Har även spaymalt... "som jag egentligen skulle ha i flaskorna"

Kan jag skrämma upp alkohalten på något sätt utan att förstöra ??
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Eller vänta lite nu...
Nu kom jag på något som kanske gäller...

Om Öeschle vikten inte landar på 0 när det jäst färdig....

Allt socker från maltextrakten, "bara flytande maltextrakt än så länge"

Då kan jag väl inte räkna ut hur mycket alkohol det blir baserat på öschlevikten???

Allt socker bör ju jäsa ut endå? eller?

bara det att öl är tjockare än vatten? "vad ger den högre densitet?"

Jag mätte upp oechlse till ca 48 "svårt att se på den jäkeln"
Det fullstänidga receptet är som följer...

en konserv coopers real ale
"ca 1,7 kg flytande maltextrakt"
2,54kg Weyermann Munich Amber flytande maltextrakt...
samt cascade humle "smak och arom givor som följer"
smakgiva 17,5gram
aromgiva 25gram...

Jästsorten som användes är Wyeast american ale II

Det kokade över vid ett tillfälle, "så är förlorade säkerligen lite socker där"

"samt så tror jag att nått socker fällde ut vid kylningen då jag hade ett tjockt ljust lager i botten på jäskaret som krymte med tiden"
vilket också kan gett mig felaktiga värden... "ni som bryggt lite mer än jag vet säkert var jag borde landa"

Slutade som sagt att jäsa vid 12 oechlse

Jag har inga program jag kan nyttja till att räkna sådant här med utan har alltid kört med samma som vi hade till vin...
dvs antal utjästa oechsle / 8....

Men det känns som det fan inte kan stämma...
fan med all den maltextrakten borde jag landa på ca 7% tycker jag...

Hjälp och råd?
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

tilläg, slutvolymen är 25 liter
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Som Magnus sa/skrev, den är färdigjäst vid 1012.
Min förra öl slutade jäsa på 1016. Allt socker i vörten är inte förjäsbart, dvs. det sockret som inte är förjäsbart kommer inte jäsa till alkohol och bidrar istället till en restsötma i ölet vilket är helt normalt.
/Eric
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Ahh jag löste det, tillsatte lite ny vört "eller ungöl eller vad man kallar ölet innan jäsning" i karet för att justera till det som gick fel, "Fan 4,4% är ju långt ifrån vad jag ville ha" så blev ca 1,5kg maltextrakt till "upplöst i en halvliter vatten och kokt"
Nerkylt till 23C och nerhällt o jäshinken, "vilket torde dra upp styrkan till mer behagliga nivåer"

Så länge det går över 5,5% är jag nöjd "när man brygger själv ska man ju göra riktig öl ingen folkis här inte"

Hör av mig ang resultatet "luktar för jäkla gott"

Jäser fint nu igen i allfall
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

Ett allmänt råd: Coola ner dig litet. Håll inte på och joxa i onödan och ha i en massa tillsatser i panik. Varje gång du öppnar och tillsätter något så finns det en risk att oönskade mikroorganismer följer med.

Tappa om till sekundär och låt det stå en månad så ska du se att det jäser ner ett par oechslegrader till.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Allt är upptappat på flaska nu, jäste än en gång ner till 14, så nu torde det bli ca 6% vilket passar mig alldeles utmärkt,
Kunde inte låta bli att provsmaka lite när jag buteljerade "visst jag vet det är inte samma sak som när det har stått till sig lite på flaska men det ger en ganska bra fingervisning"

Jag anser att det smakade "för att vara 110% avslaget och fesjunket" jäkligt gott faktiskt, orginelt måste jag säga att det blev...

Färgen blev brunröd "väldigt mycket rött" ganska mörk "inte stout mörk men ganska hyfsat mörk"
smaken påminner lite om julöl "ligger väldigt långt ifrån där med, men smakar inte som någon annan öl jag druckit"

Kan tilläggas att jag inte har druckit allt för många olika sortes öl....

Men det är ölsmak till 110% så inget har gått fel...

Nu får den stå 2veckor till i rumstempratur, och kanske någon vecka i jordkällaren "beror på om jag kan hålla mig borta så länge"

Sista veckan brukar den få stå mestadels för att den lilla bottensatsen som blir i flaskorna ska bli stelare, sen har jag fått för mig att ölen liksom mognar till lite...

Jag hade föresten 5gram spraymalt i varje flaska, "borde vara lagom eller?" har ju gått och blivit av med alla mina antekningar på föregående bryggningar...
"minns alla stora sakerna väl nog för att kunna återskapa recepten på det mesta men hur mycket socker jag hade i flaskorna minns jag tyvär inte"
Det är 50cl flaksor kan tilläggas...

Just nu fumlar jag med att försöka få fram lite etiketter på flaskorna, "någon som vet något bra program ?? och vad för sorts lim man ska ha?"

Men i övrigt tackar jag för all hjälp, och för att ni stod ut med mig då jag varit lite nervig, "när saker inte går som planerat så börjar kuggarna snurra lite fort ibland, och det blir en frenzy för att hitta kunskap om hur var och varför det blev som det blev och vad man kan göra åt det osv osv osv.."

Jag återkommer efter att ölen fått en grundlig provsmakning :D
Skriv svar