lite nybörjarhjälp: Young's London Gold klon

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

cwahlin
Satsbryggare
Satsbryggare

lite nybörjarhjälp: Young's London Gold klon

Inlägg av cwahlin »

Hallå!

Var i London i veckan och hittade en ny öl till favoritlistan. Den heter London Gold och hade en avslutning (här kommer nybörjarbeskrivningen) som var väldigt "kornig", alltså man kände smaken av kornen väldigt fint. Ingen aning hur jag beskriver smak i ord på ett bra sätt :)

Hur som helst skulle jag vilja veta med vad och hur man gör för att få fram den smak som just denna öl har, alltså nått receptförslag jag kan börja experimentera med. Några av er har säkert provat denna öl (hoppas jag) :)

/Calle
Användarens profilbild
nils-alf
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: lite nybörjarhjälp: Young's London Gold klon

Inlägg av nils-alf »

sök runt lite på hopandgrain.com eller jimsbeerkit.co.uk dom brukar ha en del kloner på engelska öler. Riktigt god är den.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

cwahlin skrev:"kornig", alltså man kände smaken av kornen väldigt fint. Ingen aning hur jag beskriver smak i ord på ett bra sätt :)
Maltig / Tydlig maltsmak? :D
/Eric
Användarens profilbild
nils-alf
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av nils-alf »

styrian golding säger dom själva att den innehåller. Sen skulle jag kunna tänka mig maris otter med nån ljus crystal, alternativt vetemalt. Men det är bara en chansning.
cwahlin
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av cwahlin »

Blir väl till att experimentera lite då. ;)

Om några fler vill ge lite ledtrådar för recept till denna underbara öl så vänligen gör ett inlägg :)

/Calle
cwahlin
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av cwahlin »

Det verkar vara engelsk lagermalt och styrian golding humle.

Så pilsnermalt som bas
Lite vete eller karamellmalt
styrian golding humle
engelsk ale jäst

Tadaa! Kanske blir nått :)

/Calle
Användarens profilbild
nils-alf
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av nils-alf »

Jag skulle ha tagit marris otter eller en annan pale ale istället för pilsner. sen har jag läst vidare om london gold och dom använder inte nått annat än korn, ingen vete allså, så kanske en crystal 60 malt? london gold på flaska har levande jäst också som jag förstår det. Men är det samma jäst som på jäsningen eller tillsätter dom en ny till kolsyran?
cwahlin
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av cwahlin »

Vad sägs om detta då? Jag försöker hålla den väldigt ljus (håller mig inom vad BrewSmith kallar Blonde Ale). Hittade någon webbsida som sa att det var "British Lager Malt" i London Gold men pale ale malten kanske funkar den med.

15L OG 1042 FG 1010 IBU 20
2,7kg Maris Otter pale ale malt (Thomas Fawcett)
0,2kg pale crystal malt (Thomas Fawcett)
15gm Styrian Golding 60 min
20gm Styrian Golding 10 min
Wyeast #1335 British Ale II

68 grader mäskning
60 min kokning

Jag har ingen aning om vad jag gör (blir 3:e bryggningen öl nu) men det kanske blir bra ändå. :)

/Calle
Användarens profilbild
nils-alf
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av nils-alf »

oj förlåt, det kanske ska vara pilsnermalt i den då. Jag tycker det ser bra ut, jag är också ny har hållt på i ett år och några månader. Men jag är helt fast. Jag har ingen aning om hur många bryggningar jag gjort. I snitt 2-3 i månaden kanske? Men ja är helt galen i brittiska öl, speciellt porter och stout då. Jag brukar leta efter kloner på engelska sidor, då det känns mest rätt. Dom brukar vara rätt enkla och raka. Få ingredienser och ganska liknande varandra. Det var därför jag utgick från att det var maris otter.
Skriv svar