låg OG - gammal malt?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
cwahlin
Satsbryggare
Satsbryggare

låg OG - gammal malt?

Inlägg av cwahlin »

Hej!

Bryggde vår första öl igår - en heffeweisse. Allt gick bra förutom att vi fick ett för lågt OG. Vi skulle hamnat på 1050 (enligt receptet "plutten" i receptdatabasen och beerswith) men det blev bara 1040. Kan krossad malt bli för gammal? Har läst någonstans att krossad malt är ok i ca 2 månader. Jag såg på påsen jag köpt att vetemalten krossades i Juli, och pilsnermalten i september. Kan detta bidra till lågt OG? Annars misstänker jag att vi tog ut för mycket vört. Räknade med 15% förlust vid kok och tog ut ca 16L vört med sikte på 14L öl.

/Calle
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: låg OG - gammal malt?

Inlägg av Kenneth »

Ja, åldern påverkar utbytet.
Framförallt på krossad malt.
Hur väl man än tillsluter påsen/kärlet så drar malten åt sig fukt(vatten) och då ökar vikten => lägre utbyte.

Naturligtvis påverkar mängden vört också vilket OG man får.
Utbytet påverkas även av vilken utrustning man har och vilken teknik man använder.
Det beror även på hur "långt" man lakar ur. Dvs hur mycket extrakt som finns kvar när man slutat laka.

Det bästa man kan göra är att brygga, mäta och kompensera för skillnaden mellan andras utbytesvärden och sina egna.
Efter hand så får man i regel upp utbytet ju mer erfarenhet man får och att man anpassar sin egen teknik till sin utrustning.

Man kan prova med att mäska längre tid, ta till stegmäskning med fler olika temperaturer, det kan också hjälpa tll att höja utbytet.
Viktigast är att se till att lakvattnet verkligen lakar ur extraktet ur malten så att lakvattnet inte bara rinner rätt igenom.
Med rätt temperatur på lakvattnet/mäsken får man också bättre utbyte.

Fast det finns en risk i jakten på högt utbyte att man lakar för länge alternativt vid för hög temperatur så att man får ett kärvt öl pga de tanniner som finns i malten.
"Lagom är bäst" är ett motto som även gäller vid lakning.
Hellre lite mindre i utbyte och ett bättre öl, än tvärtom.
Härliga tider, strålande tider :)
cwahlin
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av cwahlin »

Prövar igen på lördag (efter inköp av en till hink) med lite färskare malt så får vi se om det var tillvägagångssättet eller malten som gav det låga OG värdet.

Tack för svaret :)

/Calle
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

cwahlin skrev:Hej!

Bryggde vår första öl igår - en heffeweisse. Allt gick bra förutom att vi fick ett för lågt OG. Vi skulle hamnat på 1050 (enligt receptet "plutten" i receptdatabasen och beerswith) men det blev bara 1040. Kan krossad malt bli för gammal? Har läst någonstans att krossad malt är ok i ca 2 månader. Jag såg på påsen jag köpt att vetemalten krossades i Juli, och pilsnermalten i september. Kan detta bidra till lågt OG? Annars misstänker jag att vi tog ut för mycket vört. Räknade med 15% förlust vid kok och tog ut ca 16L vört med sikte på 14L öl.

/Calle
Hej

Jag tror nog att det "hände" något under tillvägagångssättet mer än att malten är gammal, så gammal är den inte att det skulle ha påverkat OG med 10 punkter. Jag har med gott resultat använt mig av krossad malt som har varit nästan 1 år gammal, alltså inte fått någon större sänkning av OG.

Sen är det väl alltid en fördel att ha så färska råvaror som möjligt.

Bo
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Även om det är helt rätt att åldern på malten spelar roll för utbytet så tror jag inte heller att det kan göra så stor skillnad. Den skulle behöva vara väldigt fuktig för att extraktinnehållet ska sänkas till 80% av den i färsk nytorkad malt. Om den är så fuktig så skulle du ha större problem. Så det är nog något annat i processen.

Däremot så påverkas givetvis smaken av hur gammal malten är. Exakt hur beror på hur den lagras och vilken malt det är. Hårt rostad malt är känsligare än basmalt, tänk på hur snabbt kaffe tappar smaken när man öppnat vacuumförpackningen.
Skriv svar