Hejsan
Är det någon som vet var man köper korn för att göra malt själv? Min mor köpte korn i en hälsobutik men det ville inte gro.
MVH
Mats
korn för mältning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: korn för mältning
Antar att du vill ha korn av "mältningskvalitet". Jag har köpt från lantbrukare direkt vid skörd. Gör då upp om köp innan skörd då kornet oftast sälj och åker vidare i försäljningsledet ganska fort. Så här års tror jag bara du hittar det i "slutledet" d.v.s hos mälterier och kvarnar. Nöjer du dig med "foderkorn" (=för mycket protien, och/eller ojämn vikt/storlek på kornen) så finns det nog annars kvar att köpa i lantbrukarkretsar och ställen som handlar med foderkorn till hästar m.m. Jag har dock tyvärr inga konkreta förslag på säljare, men tror jag sett andra trådar på forumet angående "fodervete".
För att bevara grobarheten på kornet skall det förvaras torrt, kallt och (vilket många glömmer) ha tillgång till syre (det lever) d.v.s papp eller jute-säck.
Lycka till!
/Calle
För att bevara grobarheten på kornet skall det förvaras torrt, kallt och (vilket många glömmer) ha tillgång till syre (det lever) d.v.s papp eller jute-säck.
Lycka till!
/Calle
Tack Calle
Jag vidarebefordrar till min mor, hon behöver inte så mycket i volym så att köpa lite från odlaren borde inte bi så svårt.
MVH
Mats
Jag vidarebefordrar till min mor, hon behöver inte så mycket i volym så att köpa lite från odlaren borde inte bi så svårt.
MVH
Mats
- assistredo
- Maltrostare

Jag föreslår att man letar upp ett ställe som säljer "spannmål" (se Gula Sidorna under Spannmål och spannmålsprodukter) och då väljer "spannmål för utsäde" (det ska ju kunna gro) samt sedan ser till att man får utsäde som inte är betat, d.v.s. obehandlat och inte behandlat med gifter. När man väljer utsäde kan då välja sort och då ett särskilt maltkorn. För många år sedan tänkte jag göra malt och köpte då sorten "Alexis", ett vanligt maltkorn i Östergötland där jag bor och där det odlas maltkorn bl.a. för export till Skottland (!) - skotsk whisky kan alltså vara gjord av östgötskt maltkorn. För ölet kanske skottarna väljer det egna Golden Promise.
Det är ju möjligt att spannmålsaffären också kan tillhandahålla särskilt korn för mältning med en kvalité som accepteras av mälterier.
Det är ju möjligt att spannmålsaffären också kan tillhandahålla särskilt korn för mältning med en kvalité som accepteras av mälterier.
Björn Petersson
Såg att Malt Magnus (medlem här på forumet, och finns på http://www.maltmagnus.se) har "lokalproducerat korn" i sitt sortiment. Du kan ju höra med honom om han vet något om grobarheten på detta?
/Calle
/Calle
Hejsan
Jag tackar för de goda råden, ja jag vet att det är lite sent............
Jag tackar för de goda råden, ja jag vet att det är lite sent............