Problem med nyinköpt Patina 36L rostfri kittel

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Problem med nyinköpt Patina 36L rostfri kittel

Inlägg av Torgny »

Det verkar som om någon högre makt inte vill att jag skall brygga öl med tanke på alla de problem jag har stött på sedan jag påbörjade denna hobby. :roll:

Har precis fått hem min nya rostfria kittel, Patina 36L. Tänkte prova den tillsammans med min nästan nyinköpta induktionshäll från Biltema.
Min gamla rostfria 20L gryta visade sig inte fungera med induktionshällen (fick den gratis från jobbets kök i början på 2002 tror jag) och alla mina försök med plastkokare har stött på patrull med avbrutna kok nästan varje gång.

Så, bara för att se om kitteln och hällen skulle fungera ihop så fyllde jag kitteln till hälften med vatten, jag hade diskat och sköljt ur den ordentligt innan, och startade sedan hällen.
Allt fungerade hur bra som helst. Det tog lite tid men vattnet kokade upp och jag stängde av hällen. Tiden var sen så jag ställde bara ner kitteln på betonggolvet för att sedan tömma den dagen efter.

När jag tömt ur vattnet upptäckte jag en brunaktig beläggning i botten som liknade rost. WTF!!!??? :shock: Jag såg inte någon antydan till detta efter avslutat kok så något måste ha hänt under natten.
Jag fyllde på vatten från en kran i pannrummet som sällan används mer än vid de tillfällen jag brygger, och det är ett halvår sedan, så jag funderar på om det kan vara någon utfällning från det kranvattnet?
Det sitter fast rejäl och jag vågar inte ge mig på det innan jag kan uppbringa mer information från någon med mer erfarenhet. Har ni några tips?
grytan.jpg
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte
The Brewing Network, Basic Brewing
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Problem med nyinköpt Patina 36L rostfri kittel

Inlägg av Malt Magnus »

Som du själv sa, kranvattnet, det har stått stilla en stund och sedan när du öppnade kranen så följde det säkert med några små metall partiklar, som sedan fällde ut och bildade den rost liknande fläcken du ser, kan eventuellt vara annat slem ifrån vatten ledningen med.

Ta en köks svamp och gnugga bort det eller lite svinto, grytan är ju av rostfritt så den tål det utan problem.

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Torgny »

Ok, tack. Vattnet såg rent och klart ut under uppvärmningen och jag såg inga tendenser till ansamlingar på botten just då i alla fall.

UPPDATERING: Har provat med svamp, rostfri stålboll eller spiraltrådsboll samt svinto och inget funkar. Fläckarna är kvar. Möjligen
är de något blekare, men inte mycket i så fall. :(
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Rostfritt är inte rostfritt. När jag ställt en gjutjärnsgryta på en fuktig diskbänk har det blivit bruna fläckar som har varit svårt att få bort. Jag tror på förklaringen med järnpartiklar i vattnet. Kan det också vara så att den magnetiska legeringen (18/0 - bara krom) i grytor som fungerar med induktion är känsligare än den vanliga omagnetiska legeringen (18/8 - krom och nickel)? Jag tänker på att något kanske händer med järnpartiklarna i det kraftiga magnetfältet.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Torgny »

Jag kan inget alls om rostfritt och legeringar så jag tackar för all information jag kan få och förhoppningsvis lär jag mig något nytt.

UPPDATERING: Har nu polerat bort fläckarna med en liten scotch-brite rondell på borrmaskinen och t-röd. Gick över hela bottenytan med två olika grovlekar
under en 10-15 minuter. Funkade kalas! Jag borde egentligen gå över hela insidan och polera upp den ordentligt. Ett stort tack till Raasken som hjälpte en
bryggkompis i nöd. :D Tack också till alla som kom med idéer och tips. Jag får nog spola ordentligt innan jag använder vatten från just den kranen igen.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Just ja, jag glömde nämna att jag också polerat min gryta, inte för att få bort någon speciell beläggning utan för att göra den mer lättdiskad. Jag passade på när jag ändå hade några andra saker att polera upp.
Skriv svar