Muslimskt alkohol

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Muslimskt alkohol

Inlägg av bohumle »

Hej

Jag har en undring, bland oss här på forumet så kanske det finns folk av muslimsk tro. Inom Islam, så är ju alkohol förbjuden, tror jag.

Om det finns någon muslim här, troende eller icke troende, är det alkoholen i sig ,oberoende på styrkan, som är förbjuden? kan en rättrogen muslim dricka lättöl? jag vet inte, utan jag undrar.

Jag vet att ett vin som togs fram i det muslimska Spanien på 1400-talet, det vin som en gång fanns på systemet,= malaga vin. i mitt tycke ett mycket gott desert vin, det kallades för sirap. Då gick det ok, det framställs ju vin i vissa muslimska länder. Gäller profiten över tron?

Bo
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Muslimskt alkohol

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Strikt sett är det helt förbjudet, läs mer på:

http://www.islamguiden.com/alkohol.shtml

Sedan har jag träffat på personer som själva säger att de är muslimer, men som dricker alkohol.
Prescis som det säkerligen finns många som säger sig vara kristna men som inte följer varje stavelse i bibeln till punkt och pricka.
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Frågan påminde mig om en trevlig film jag såg för några år sedan: Monsieur Ibrahim et les Fleurs du Coran (youtubeklipp). Det finns olika inriktningar och olika tolkningar. Je sais ce qu'il y a dans mon Coran.
Think globally. Drink locally.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

I Hembryggaren publicerades för ett antal år sedan en artikel om hembryggning (nummer 1/2001) i Iran.
"Spaghetti som bryggmästare" heter artikeln.
Där berättas om att det är olagligt att sälja jäst och att man riskerar hårda straff om man tillverkar alkoholhaltiga drycker.
Spaghetti visade sig fungera som "jäst".
Mycket intressant läsning.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

Kul med tanke på att ölbryggningen enligt historiekällorna lär ha sin vagga just i dessa områden krin bla. Iran.

Om man ska kosta på sig att bli lite nostalgiskt så kan jag än idag minnas vilda gräl mellan muslimer i min klass och vår franska köksmästare
ang. brödjäsning och rödvinssåser. Åh, dessa gräl mellan människor med väldig övertygelse.

Själv skiter jag i religion, rent historiskt kan det iofs vara ganska intressant.
Sir Toby
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Sir Toby »

Hej hop!

Jag har en känsla av att det finns en hel del muslimer som tänker som Hr Fransson. Religion skiter jag i. Har en hel del arbetskamrater, f.d. Jugoslaver (hette så när jag gick i skolan), som är muslimer. Jag har inte en chans att hänga med dom i sprit, fläsk och kvinnokomsumption.

Bara för att dom är muslimer betyder inte det att dom är ultrareligiösa. Staden jag bor i är hyperkristen/missionare/pingstvänner. Där kan man snacka extrimister. Jag tror det finns i alla religioner. Jämför till exempel med Katoliker och preventivmedel.

/T
----------------------------------------
http://hopfuldreams.blogspot.com/
Hopful to the bitter end.
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Kenneth skrev:I Hembryggaren publicerades för ett antal år sedan en artikel om hembryggning (nummer 1/2001) i Iran.
"Spaghetti som bryggmästare" heter artikeln.
Där berättas om att det är olagligt att sälja jäst och att man riskerar hårda straff om man tillverkar alkoholhaltiga drycker.
Spaghetti visade sig fungera som "jäst".
Mycket intressant läsning.
Slår mig att det kanske skulle vara på sin plats att åter publicera gamla artiklar i hembryggaren, man kan tänka sig en gräns på 10 år så kan man trycka dom igen och liksom bara plocka ut dom bästa godbitarna, finns ju säkert rätt många som inte var medlemmar för 10 år sedan....
Kanske ha med en gammal goding i varje nummer....

Någon mer som tänker som jag?

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Cascade
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Cascade »

Det här kan nog vara ett av få diskussionsforum på nätet där ett inlägg om religion INTE leder till totalt verbalt krig. :)

På tal om bokstavstroende finns det ett gammal inlägg som är rätt kul:
1) Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (3:e Mosebok 1:9). Problemet är att grannarna klagar.

2) Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a Mosebok 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?

3) I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller Mexicanare och inte Kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga Kanadensare?

4) Jag har en granne som insisterar på att han skall arbeta på sabbatten. 2:a Mosebok 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas.
Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

5) En av mina vänner menar att även om det är en vederstyggelse att äta skaldjur (3:e Mosebok 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?

6) I 3:e Mosebok 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett viss svängrum i denna fråga?

7) De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd enligt 3:e Mosebok 19:27. Hur bör de straffas?

8) Jag har läst i 3:e Mosebok 11:7-8 att jag inte skall röra vid några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?

9) Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e Mosebok 19:19 eftersom han planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmaterial (vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har också den fula ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt nödvändigt att vi samlar HELA byn bara för att stena dem (3:e Mosebok 24:10-16)? Är det inte lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e Mosebok 20:14)?
Classeman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Classeman »

Staden jag bor i är hyperkristen/missionare/pingstvänner. Där kan man snacka extrimister.
Är jag inte den ende hemryggaren från Jönköping? Kul! :D

Mvh Claes
Sir Toby
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Sir Toby »

Nej!

Jag bor i Tibro.

Vi har inte bara träindustri vi har även träskallar.

Jönköping är trevligare. Ni har ju i alla fall en Bishops, vi har en sunkig pizzeria. Och dom brukar ju ha bra öl...

/T
----------------------------------------
http://hopfuldreams.blogspot.com/
Hopful to the bitter end.
Skriv svar