Ge mig en nybörjare ett bra recept, Ale eller lager.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
octavianus
Delmäskare
Delmäskare

Ge mig en nybörjare ett bra recept, Ale eller lager.

Inlägg av octavianus »

Hej, är ny här på forumet och är sugen på att gör ett riktigt öl.

Jag har gjort ett stort antal viner genom åren, så jag är ingen nybörjare vad det gäller att jäsa på saker. Har även gjort en lager av en kraftigt modifierad coopers ölsats, hade annan jäst, maltextrakt istället för socker, och jäste den i mitt kylskåp. Det blev väldigt lyckat, och jag fick mycket beröm för det. Nu vill jag dock göra ett riktigt gott öl helt utan färdiga extrakt osv, utan från rena råvaror. Så där behöver jag eran expertis, jag ber alltså om ett bra recept från er, och vill bli inbjuden i ölbryggningens värme.

Det jag vill ha är antingen en riktigt mörk/svart lager, (smakade Sigtunas black lager october fest, och blev lite kär) eller en mellanmörk Ale. Så ge mig ett bra recept, så blir jag glad. Även var jag kan köpa allt jag behöver. Hade tänkt mig en sats på kanske 20 liter, eller vad som kan bli lagom.

Jag har tillgång till en riktigt stor kastrull modell äldre i aluminium, går det bra, eller måste man ha en rostfri?

Tack på förhand.
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Ge mig en nybörjare ett bra recept, Ale eller lager.

Inlägg av Malt Magnus »

Aluminium går bra, vad gäller recept på en bärnstensfärgad ale, kan du kolla in min hemsida om du vill...

Lycka till!

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

octavianus skrev:Det jag vill ha är antingen en riktigt mörk/svart lager, (smakade Sigtunas black lager october fest, och blev lite kär) eller en mellanmörk Ale. .
I SHBFs receptdatabas - http://shbf.se/index.php/recept.html - skall det finnas en växande samling med medaljöl.
För en riktigt mörk lager så kanske just då en schwarzbier kan vara värt att kolla efter.

I normalfallet brukar jag alltid tipsa folk att börja med att göra en ale men du verkar ha koll på att lager skall jäsas i
kylskåp så det blir nog bra även med en lager.
My hope is hops
octavianus
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av octavianus »

tack för hjälpen. Jag har varit inne i receptdatabasen och kikat, men fattar nada. Antar att mina kunksaper om öl är allt för begränsade för att kunna veta vad jag vill ha och sålla fram det. Någon med mer kunskaper än mig får gärna tala om hur jag ska göra, alternativt ta fram ett recept och klistra in det här i tråden.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

octavianus skrev:Jag har varit inne i receptdatabasen och kikat, men fattar nada. Antar att mina kunksaper om öl är allt för begränsade för att kunna veta vad jag vill ha och sålla fram det.
Frågan är ju vilket slags nada det är du fatttar. :-) Är det sökandet eller själva receptet som är problemet?

Vad gäller sökandet så kan man mata in ngt värde i vilket fält som helst och sedan trycka på knappen
längst ner på sidan för att söka. Till exempel kan man då i fältet för öltyp välja Schwarzbier.

För mer beskrivning av hur man just söker och letar så finns en länk allra överst på receptdatabassidan som
pekar på en sida där man försöker förklara. Kanske behöver den beskrivningen förbättras?
My hope is hops
octavianus
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av octavianus »

tja, vad e det jag inte fattar. Hmm, dels har jag nog svårt att förstå klassificeringen av ölsorterna, dvs vad som räknas som lager, ale osv. Provade att trycka in just schwarz bier, och fick upp lite olika träffar. Är det svart lager det menas? Hur som helst är nog recepten lite för kronliga, för mig som nybörjare kanske. Men det receptet på maltmagnus hemsida är dock väldigt tydligt. Någon annan som provat det? Blir det riktigt god öl av det? Kanske är det receptet jag ska prova.

Jag fattar dock inte riktigt hur lakningen går till, här även läst i bryggarwikin. Ska man behålla dels vattnet som man kokade i, men även det nya vattnet? Dvs hälla allt från kastrullen vid kokningen i silen, samla upp det vatten som blir, sen häll på yttligare vatten som är 78 grader och även samla upp det vattnet för att blanda de två vattnen, och på så vis få det man vill ha ut. Ska man bara hälla igonem det en gång, eller häller man igenom flera gånger för att komma upp till det önskade 10 Öchsle?
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Betr. klassificeringen av olika ölsorter tycker jag att SHBF öltypsdefinitioner ger mycket bra information: http://shbf.se/documents/typdefs/Oltypsdefinitioner.pdf

Ved gäller krångliga recept är det nog bra att lägga ner energi på först att lära sig bryggprocessen. När du har kläm på den delen är det ofta relativt lätt att följa (eller anpassa) andras recept, även om lite information saknas eller om t.x. du gör vissa sakar annorlunda... Kolla t.x. http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbr ... ggverk.pdf

eller om det går bra att läsa på engelska är www.howtobrew.com himla bra.

Jag har inte tittat så mycket på receptet på maltmagnus sida, men det kan säkert blir jätte bra öl. Kanske det du omedelbart gillar vid maltmagnus sida är att finns bra instruktion om hur du går till väga... Kolla på artikeln om helmaltsbryggning med minimalt bryggverk, jag tycker den är en bra införing, men givit vis inte den ända sättet att göra bra öl hemma.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

"Ölyperna" tycker jag är ganska ointressant haka inte upp dig på det, iaf inte som nybörjare. Om min ale har 2 IBU för mycket eller om jag vill ha en öl med mer eller mindre färg så är det mitt bekymmer om jag ändå ska tävla..
Min senaste "APA" hade OG på1067och 50 IBU.. jag säger ändå att det är en APA p.ga den amerikanska humlekarraktären.
Kanske att den definitionsmässigt skulle kunna pricka någon annan ale bättre, det har jag inte kollat. Den blev jäkligt god iaf. ;)
/Eric
Skriv svar