Ge mig en nybörjare ett bra recept, Ale eller lager.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
octavianus
Delmäskare
Delmäskare

Ge mig en nybörjare ett bra recept, Ale eller lager.

Inlägg av octavianus »

Hej, är ny här på forumet och är sugen på att gör ett riktigt öl.

Jag har gjort ett stort antal viner genom åren, så jag är ingen nybörjare vad det gäller att jäsa på saker. Har även gjort en lager av en kraftigt modifierad coopers ölsats, hade annan jäst, maltextrakt istället för socker, och jäste den i mitt kylskåp. Det blev väldigt lyckat, och jag fick mycket beröm för det. Nu vill jag dock göra ett riktigt gott öl helt utan färdiga extrakt osv, utan från rena råvaror. Så där behöver jag eran expertis, jag ber alltså om ett bra recept från er, och vill bli inbjuden i ölbryggningens värme.

Det jag vill ha är antingen en riktigt mörk/svart lager, (smakade Sigtunas black lager october fest, och blev lite kär) eller en mellanmörk Ale. Så ge mig ett bra recept, så blir jag glad. Även var jag kan köpa allt jag behöver. Hade tänkt mig en sats på kanske 20 liter, eller vad som kan bli lagom.

Jag har tillgång till en riktigt stor kastrull modell äldre i aluminium, går det bra, eller måste man ha en rostfri?

Tack på förhand.
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Ge mig en nybörjare ett bra recept, Ale eller lager.

Inlägg av Malt Magnus »

Aluminium går bra, vad gäller recept på en bärnstensfärgad ale, kan du kolla in min hemsida om du vill...

Lycka till!

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »