Hur göra bättre öl?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Hur göra bättre öl?
Hejsan
Jag har i mitt bryggarliv kommit igenom ett antal bryggningar nu med ganska gott resultat. Jag kan prestera ett gott öl, dock med viss grumlighet, som jag kolsyresätter via mitt corneliusfat. Jag skulle nu vilja komma ett (eller två) steg längre och har följande frågor:
Klarning: Ölen som jag presterar blir alltid mer eller mindre grumlig. Detta även om jag kör i gelatin eller fiskblåsa. Om jag tar mitt öl och ställer i ett glas bredvid ett som jag köpt på Bolaget så är det en tydlig skillnad. Hur gör ni för att få ett kristallklart öl? Hur gör de stora bryggerierna! Vilken utrustning behövs?
Kolsyra: Jag slår över mitt öl på corneliusfatet men det blir inte riktigt bra kolsyrat om jag inte ger det minst någon vecka på fatet. Detta även om jag skakar om det ganska rejält. Jag förmodar att proffsen inte har öl liggande på tank i flera veckor??!! Hur gör dom för att kolsyresätta sitt öl? Vilken utrustning behövs?
Tappning: När jag skall tappa mitt öl på flaska ser jag till att ha tempen kring nollstrecket och kör med en egenhändigt tillverkad mottrycksfyllare. Vidare så har jag ett lågt tryck på fatet så att det bara sakta rinner ur min sytråd (som är några meter lång). Om jag vill ha ett öl med mycket kolsyra i så tenderar det alltid bli ett blött jobb vid tappningen. Det sprutar och blir skum om vartannat. Tips? Hur gör de stora drakarna?
//Tomas
Jag har i mitt bryggarliv kommit igenom ett antal bryggningar nu med ganska gott resultat. Jag kan prestera ett gott öl, dock med viss grumlighet, som jag kolsyresätter via mitt corneliusfat. Jag skulle nu vilja komma ett (eller två) steg längre och har följande frågor:
Klarning: Ölen som jag presterar blir alltid mer eller mindre grumlig. Detta även om jag kör i gelatin eller fiskblåsa. Om jag tar mitt öl och ställer i ett glas bredvid ett som jag köpt på Bolaget så är det en tydlig skillnad. Hur gör ni för att få ett kristallklart öl? Hur gör de stora bryggerierna! Vilken utrustning behövs?
Kolsyra: Jag slår över mitt öl på corneliusfatet men det blir inte riktigt bra kolsyrat om jag inte ger det minst någon vecka på fatet. Detta även om jag skakar om det ganska rejält. Jag förmodar att proffsen inte har öl liggande på tank i flera veckor??!! Hur gör dom för att kolsyresätta sitt öl? Vilken utrustning behövs?
Tappning: När jag skall tappa mitt öl på flaska ser jag till att ha tempen kring nollstrecket och kör med en egenhändigt tillverkad mottrycksfyllare. Vidare så har jag ett lågt tryck på fatet så att det bara sakta rinner ur min sytråd (som är några meter lång). Om jag vill ha ett öl med mycket kolsyra i så tenderar det alltid bli ett blött jobb vid tappningen. Det sprutar och blir skum om vartannat. Tips? Hur gör de stora drakarna?
//Tomas
Re: Hur göra bättre öl?
Klarning: De gånger jag missar att använda Protafloc blir det alltid en ganska markant skillnad i klarhet, så om du inte använder det kan jag rekommendera att göra det. Att sekundärjäsa i 2-3 veckor är också något som brukar göra det bättre, speciellt om man sänker tempen mot slutet. Allt det gör att jag aldrig känt behovet av att kallkrascha med gelatin, men det sägs göra underverk. Men till syvende och sist så är det ju så att systemölen oftast filtreras och blir givetvis klarare. Det tror jag också är det enda sättet att få en välhumlad öl helt klar.
Kolsyra: Jag upplever samma sak. Kanske är det så att det behövs några dagar? Jag har själv konstaterat att jag hellre väntar några dagar än att grotta ner mig i varför jag måste göra det...
Tappning: Pass.
Kolsyra: Jag upplever samma sak. Kanske är det så att det behövs några dagar? Jag har själv konstaterat att jag hellre väntar några dagar än att grotta ner mig i varför jag måste göra det...
Tappning: Pass.
-
Flasktmmaren
- Helmaltsbryggare

.
Senast redigerad av Flasktmmaren den tisdag 2010-08-17 13:39, redigerad totalt 1 gång.
Att använda protafloc, att låta stå på låg temp och att skaka ner ett högt kolsyretryck är saker jag redan gör. Det jag menar är att det måste finnas HELT ANDRA sätt för att få till ett bra resultat. Som sagt - hur gör de "riktiga" bryggerierna?
Jag har inte riktigt koll på mitt vatten och visst förstår jag att proffsen har det på ett annat sätt. Ska kolla kalcuimhalten. Hur justerar man detta så det kommer över 50 ppm?
//Tomas
Jag har inte riktigt koll på mitt vatten och visst förstår jag att proffsen har det på ett annat sätt. Ska kolla kalcuimhalten. Hur justerar man detta så det kommer över 50 ppm?
//Tomas
-
Flasktmmaren
- Helmaltsbryggare

.
Senast redigerad av Flasktmmaren den tisdag 2010-08-17 13:40, redigerad totalt 1 gång.
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Jag brukar köra en proteinrast (50 grader i 15-30 minuter) innan försockringsrasten (70 grader 90 minuter). Jag har läst någonstans att proteinrasten bidrar till att göra ölet klarare. Och mina lager blir ofta ganska klara fast jag ofta kört utan klarningsmedel.
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
tio Pepe skrev:Jag brukar köra en proteinrast (50 grader i 15-30 minuter) innan försockringsrasten (70 grader 90 minuter). Jag har läst någonstans att proteinrasten bidrar till att göra ölet klarare. Och mina lager blir ofta ganska klara fast jag ofta kört utan klarningsmedel.
Hur är det med skumkragen då? Grumlighet kommer bl.a. Från proteiner , detsamma gäller skum.
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Belgaren skrev:Hur är det med skumkragen då? Grumlighet kommer bl.a. Från proteiner , detsamma gäller skum.
Det blir skum, inga problem. Fast den försvinner ganska fort, precis som från en vanlig stor stark.
tio Pepe
---------------
---------------
mitt förra öl blev helt klart, vet inte riktigt vad jag gjorde med den. Använde scottish ale-jäst och den flockade sig otroligt bra så kanske har nåt med det att göra? Ska testa den jästen igen på nån annan öl. Använde inget annat för att få det att klarna.... använde väldigt lite humle i den ölen. Desto mer humle man använder desto grumligare blir det ju.
Riktiga bryggerier har väl lite olika metoder... vissa skiter i om det är lite grumligt och gör inget. Annars använder de väl nån slags filter samt jag vet att många bryggerier typ centrifugerar ölet på nåt vis för att få bort grummel...
Riktiga bryggerier har väl lite olika metoder... vissa skiter i om det är lite grumligt och gör inget. Annars använder de väl nån slags filter samt jag vet att många bryggerier typ centrifugerar ölet på nåt vis för att få bort grummel...
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Ingen som vet hur man gör på ett "riktigt" bryggeri för att få ett öl som är helt klart, hur man kolsyrar och hur man tappar på flaska??
//Tomas
//Tomas
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Tomas skrev:Ingen som vet hur man gör på ett "riktigt" bryggeri för att få ett öl som är helt klart, hur man kolsyrar och hur man tappar på flaska??
//Tomas
Man filtrerar med plattfilter eller kilselgursfilter för att få det klart.
http://www.probrewer.com/resources/libr ... ontips.php
Här har du ett hembryggarsystem:
http://morebeer.com/view_product/5759// ... ilter_Kit_
För att kolsyra så stänger man oftast till jästanken när man har nått en viss nivå av utjäsning och sen så jäser man upp kolsyretrycket direkt i jästanken.
När det gäller flaskfyllning så använder bryggerier i princip en automatiserad mottrycksfyllare.