Hej alla,
min kompis kemisten muttrade något om väteperoxid istället för jod för att desinficera/slutrengöra. Är det något som talar emot det? Låter annars både billigare, enklare och mer mijövänligt i mina öron.. Så frågan är ställd.
mvh /Pelle & Nicklas
Steinerts Forköl
Väteperoxid?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- assistredo
- Maltrostare

Re: Väteperoxid?
Miljövänligt kanske men jag tror knappast billigare eller enklare. Koncentrerad väteperoxid är väl lite vådligt och svårt att få tag på i handeln. Jag har använt det någon gång för flera år sedan men min färghandel slutade att ha det hemma. Jag använde det i en blandning med vanlig soda och hydroxid. Lite farligt att hantera när det blandades till. När du använder ex. Jodofor tar du en milliliter till två liter vatten och den enlitersflaska jag har av det kommer nog att räcka många år. Nu finns ju också det intressanta alternativet StarSan hos Humlegården.
Björn Petersson
-
Housepainter
- Helmaltsbryggare

Det borde vara enkelt att köpa väteperoxid 17% (tror jag det är). Men frågan är varför. Finns smidigare sätt. Jag har faktiskt bara använt StarSan, och kommer antagligen att hålla mig till det då det är otroligt smidigt!!!
Hädare till polyester. Det vill jag inte använda i alla fall. Fast aldrig tänkt på att det kanske är vattenlösligt..... Men agressiv är den i alla fall som koncentrerad
PBW bygger på väteperoxid. Det innehåller ⅔ natriumperkarbonat (Na₂CO₃·1,5H₂O₂) samt ⅓ natriummetasilikat som gör medlet effektivare mot protein och förhindrar korrosion.
De flesta källor jag läst placerar väteperoxid bland rengöringsmedlen men jag har en bryggbok som anser att det fungerar som desinficeringsmedel och nämner att det dödar svampar och bakterier genom oxidation.
De flesta källor jag läst placerar väteperoxid bland rengöringsmedlen men jag har en bryggbok som anser att det fungerar som desinficeringsmedel och nämner att det dödar svampar och bakterier genom oxidation.