Hjälp till en novis till!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Viktor
Satsbryggare
Satsbryggare

Hjälp till en novis till!

Inlägg av Viktor »

Hej!

Jag gjorde igår minförsta satsbryggd på exakt detta recept och tänkte kapa tråden lite då det är samma ämne som behandlas :)

Det blev några problem som väntat för första bryggningen och tänkte höra om ni har tips för hur man bäst undviker dem och vad de kan leda till.

Det första "misstaget" såg jag när jag öppnade paketet från humle.se. Där låg det muntons extra light DME istället för light DME som jag egentligen tänkte använda. Jag orkade inte vänta på en ny beställning så körde på extra light istället. Är det stor skillnad på dessa extrakt?

Det andra missödet skedde när jag hällde i första givan humle när vörten börja koka. Ja det skummade upp ordentligt och vörten kokade över... Nu drog jag av grytan från plattan direkt så det blev inte så mycket som stjälpte över men jag är rädd att den mesta av bitterhumlen blev liggandes på spisen snarare än i vörten. Jag antar att jag skummade av för dåligt när extrakten kokade upp så får tänkte mer på det nästa gång.

Vidare när vörten var kokad i 15 minuter och vörten nerkyld i vattenbad så la jag på en saftsil (http://shop.humle.se/se/art/silstallnin ... silduk.php) på jäshinken och började hälla. Vörten var dock så grumlig så att efter ett par liter så gick knappt något genom silen över huvudtaget. Jag blev lite ställd men till slut så tog jag en desinfekterad hålslev och skopade bort humleresterna från silen så det mesta rann igenom. Men resten av vörten från kastrullen hällde jag sen direkt ner i hinken utan silning då det skulle ta en evighet att sila igenom det i saftsilen och jag var rädd för infektion... Kommer detta leda till ett mycket grumligt öl?

Nåväl. Sedan fyllde jag upp till 20 liter med vatten, strödde i jästen (ett paket Safale US-05) och vispade runt. Sedan var det tags att mäta OG så jag tappade upp ett mätglas och hydrometern visade 1064. Detta var lite väl högt så jag spädde ut med ett par liter till och sen hamnade till slut på 22 liter med OG på 1055. På med locket och vattenlåset och in i garderoben.

Det var nu 16 timmar sen jag ställde in den och den visar inget tecken på jäsning men det kanske inte är dags att få panik riktigt ännu?

En sista fråga. Kommer jäshinken att lukta mycket under jäsningen? Har handdukar och lakan förvarade i samma garderob som hinken nu så undrar om de kommer att lukta öl sen för all framtid?

Ska bli spännande att se om det blir något drickbart av det här :)
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Hjälp till en novis till!

Inlägg av berglund »

Viktor skrev:Det första "misstaget" såg jag när jag öppnade paketet från humle.se. Där låg det muntons extra light DME istället för light DME som jag egentligen tänkte använda. Jag orkade inte vänta på en ny beställning så körde på extra light istället. Är det stor skillnad på dessa extrakt?
Det du fick är ljusare
Viktor skrev: Det andra missödet skedde när jag hällde i första givan humle när vörten börja koka. Ja det skummade upp ordentligt och vörten kokade över... Nu drog jag av grytan från plattan direkt så det blev inte så mycket som stjälpte över men jag är rädd att den mesta av bitterhumlen blev liggandes på spisen snarare än i vörten. Jag antar att jag skummade av för dåligt när extrakten kokade upp så får tänkte mer på det nästa gång.
Jag tycker att extrakt alltid håller på och jävlas och skummar upp helt plötsligt. Detta måste man vara beredd på och lyfta kastruller om man inte har tillräckligt stor kastrull så man kan ha skummån. Humle på spisen gör ju ingen direkt lycklig. Men det är ingen ko på isen du kommer att få ett lite mindre beskt slutresultat.
Viktor skrev:Men resten av vörten från kastrullen hällde jag sen direkt ner i hinken utan silning då det skulle ta en evighet att sila igenom det i saftsilen och jag var rädd för infektion... Kommer detta leda till ett mycket grumligt öl?
Tappa om till sekundär efter en vecka så blir du av med mycket otyg. Om det fortfarande ser grumligt ut efter sekundär och du är orolig över det så sök på ordet gelatin på forumet.
Viktor skrev: Det var nu 16 timmar sen jag ställde in den och den visar inget tecken på jäsning men det kanske inte är dags att få panik riktigt ännu?
När det börjar närma sig 48 timmar kan du få börja bli orolig.
Viktor skrev:En sista fråga. Kommer jäshinken att lukta mycket under jäsningen? Har handdukar och lakan förvarade i samma garderob som hinken nu så undrar om de kommer att lukta öl sen för all framtid?
Det brukar vara tämligen luktfritt. Nu har aldrig jag jäst något i ett linneskåp så jag kan inte lova något.

/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Viktor
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Viktor »

Tack för svaret!

Jäsningen kom bra igång och den jäste ut helt bra från 1055 till 1014. Dock så kom jag på nu att eftersom det var rätt mycket humlerester i ölen när jag tog SG så kanske den visade för högt? Nåväl, ölen tappades utan större bekymmer ner på flaskor med ca 7g socker/liter och har stått i dryga veckan nu. Jag har öppnat ett par flaskor och det är lagom med kolsyra tycker jag. Ölen har väldigt humlearomatisk doft men är dock väldigt tunn med knappt någon kropp alls. Jag undrar om detta beror på att jag använde extra light malt extract istället för light? Beskan är också i lägsta laget men jag antar att detta beror på att jag konverterade 15minuters amarillo alen direkt till 20 liter och inte tänkte på att jag bara kokade 8 av dessa 20. Efteråt när jag fixade beersmith lade jag in receptet och det räknade ut beskan till 18 IBU så det får jag tänka på tills nästa bryggd.

Håller på att planera ett par nya bryggder och har hittat många recept som bygger på varianten muntons light maltextract som dock inte verkar finnas på humle.se (de verkar bara ha extra light). Jag funderar på hur jag ska göra för att få liknande resultat.

Vad är egentligen skillnaden egentligen mellan dessa olika färger av maltextrakt och hur mycket påverkar de smaken. Till exempel om jag vill göra en stout och har i tillräckligt med rostat korn och svartmalt för att färgen ska bli helt svart, vad blir det då för skillnad om jag använder ljust eller mörkt maltextrakt? Eller om jag vill göra en ipa och ha en färg på ~12 SRM blir det samma resultat om jag kör extra light extract och lägger i mer crystal för att få mörkare färg i ett recept som bygger på light malt extract och mindre crystal?
minke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av minke »

Jag undrar också över detta.

Jag och en kompis fick också Extra Light Extract då vi beställde vanligt light extract. Jag utgick ifrån att det var samma sak så när som på färgen och kompenserade med lite extra specialmalt, men det kanske det inte är? När jag provsmakar min IPA (som strax är klar för tappning) har den ingen kropp alls - maltsmaken är i stort sett obefintlig och jag upplever den som väldigt obalanserad då humlen tar all plats.
minke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av minke »

http://www.muntons.com/mmi/products/dried_extract.asp

Kollade Muntons hemsida nu. Det verkar ju som att smakmässigt är extra light väldigt mild, medan de lite mörkare smakar mer.
Peter Högström
Svensk mästare 2009 o medarbetare på Humlegården

Inlägg av Peter Högström »

Hej,

Anledningen till att humlegården bara har extra light och inte light spray malt är att det är väldigt liten skillnad på dem och att många vill göra en ljus pilsner eller ale.

Skillnaden mellan de två sorterna är som sagt väldigt liten och beror troligen på, ja jag skriver troligen för jag har inte tillgång till det exakta receptet, att man i den ljusa använt några % carapils eller att man låtit malten karamellisera lite mer innan torkning. Extra light är bara pale ale malt eller pilsnermalt utan tillsats av någon karamellmalt. Dock har den karamelliserat något i tillverkningen men inte nämnvärt.

Då skillnaden på dessa två produkter är minimal har vi därför har vi valt att bara lagerhålla den allra ljusaste i och med att det går alldeles utmärkt att tillsätta 10-20% mellanmörkt extrakt om man vill ha lite mer karamellsmak, kropp och färg på sin öl.

Alla spraymaltsorter är designade så att dom ger relativt hög utjäsning, dvs torr och utan någon större kropp, i och med att det är vad dom flesta öltyper bygger på. Visst gör man en 8%-ig öl får man ändå en hygglig kropp i och med att jästen sällan orkar jäsa ut mer än 80% av extraktet.

Vill man ha lite mer restsöttma / kropp rekommenderas att man tillsätter en större del mellanmörkt extrakt. Vill man behålla en ljus färg och eller ha lite karamellsmak går det utmärkt att göra en delmäsk på 500g carapils vid 73 grader, eller ännu högre om man vill ha mycket restsöttma/kropp, och laka ur vört och tillsätta tillsammans med spraymalten i kokkärlet.

mvh,

Peter Högström
Humlegårdens Ekolager
Med vanliga halsningar,

Peter Högström
trickbrewer@gmail.com
Skriv svar