Humleodling på balkongen

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Humleodling på balkongen

Inlägg av OleFattGuy »

Tänkte ge mig i kast med att odla min egen humle.
Letade på nätet efter säljare av rotskott (rhizomer) och hittade bl a Aplus.
På vissa forum varnades man för att deras transporttider var löjligt långa, upp till månader, men jag hittade något så intressant som dvärgvarianter av humle, så jag ignorerade varningarna och beställde rotskott av såväl Golden Tassles som Prima Donna.

Detta var kring 1:e mars och i Göteborg var det minus 10 och meterdjup snö, så jag tänkte att det får gå som det går med leveransen, det gör inget om den dröjer lite.

Under tiden letade jag upp lämpliga odlingskärl, hittade dessa på Rusta:
Bild
Trätunnor med en diameter på 42 cm och en höjd av cirka trettiotre cm gav en teoretisk volym på ... ehm radiexradiexpi X höjden eller hur vare nu igen, nån med mera matematik bakom pannbenet kan få räkna på det ;)

Väntade nu in sändningen från Aplus, och den kom i torsdags (knappt tre veckor efter beställning), samtidigt med värmeböljan som smälter undan snön och driver upp snödropparna här i Götet. De två sorterna hade HELT olika rotskott. Golden tassels såg ut som en liten trasselsudd med två-tre gröna skott i storlek med min hunds morrhår ungefär, och dessa hade brutits av i det polstrade kuvertet som Aplus packat skotten i :( . Prima Donna däremot hade två lillfingertjocka, ungefär tjugo centimeter långa vedartiga rötter med en härva av bruna rottrådar omkring sig.

Jag köpte hursomhelst en 50l säck med plantjord, skrapade upp en liter färsk hästspillning (efter en polishäst som passerade förbi på gatan och lämnade sitt visitkort) och lade detta i en påse :D

Mosade en förskräckligt ful grå keramikmugg (designad för ryska armen enligt SWMBO) oxo från Rusta, och lade resterna i botten av tunnorna för dränering. Lade ett tunt lager av plantjord ovanpå och sedan en halvliter (obrunnen) hästskit följt av halva säcken jord i varje tunna.

Makade försiktigt ytskiktet åt sidan och lade ner GT-trasselsudden i ett hål som jag täckte med en tum plantjord, och gjorde ungefär samma med PD i den andra tunnan. Vattnade försiktigt på tre kannor i varje tunna tills det började rinna ut på plåtfaten jag lagt undertill.

Återkommer med foton, glömde tyvärr att ladda kameran innan jag grävde ner rotskotten, så jag har inga bilder på dem...
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Humleodling på balkongen

Inlägg av OleFattGuy »

Här är bilder från balkongen den 20:e mars, dagen efter plantering:
Golden Tassels hade en fin etikett med i paketet.
Golden Tassels hade en fin etikett med i paketet.
...så jag satte den i tunnan till vänster om balkongdörren.
...så jag satte den i tunnan till vänster om balkongdörren.
Prima Donna hade en handskriven etikett med ståltråd i en öljetterad öppning så jag satte den i den högra tunnans vänstra handtag.
Prima Donna hade en handskriven etikett med ståltråd i en öljetterad öppning så jag satte den i den högra tunnans vänstra handtag.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

...och eftersom forumet tydligen begränsar antalet uppladdade bilder till tre per inlägg så kommer här den sista bilden:
0004Hops.JPG
Jag kommer framöver att publicera bilder på ev. framsteg som görs, har planerat att ta en stor PET-flaska (2l) och använda som minidrivhus så fort minsta lilla grönt visar sig, men inväntar livstecken först...

Kommer även att spaljera, binda upp osv så fort humlen (förhoppningsvis) uppnår rätt längd. Min vision är att jag skall få fyra stänglar av varje sort som jag sedan skall kunna binda ut i balkongtaket på hampsnören fästa i skruvöglor. Inshallah...
mr_lulle
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av mr_lulle »

Har ni plus grader dygnet runt där nere?
Om så fall inga problem annars bör du täcka krukorna så att skotten inte fryser. Enkelt att täcka med antingen snö eller halm.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Just nu, mr_lulle, (och förhoppningsvis i fortsättningen) har vi ca 5 grader och nån plusgrad om natten... Snö, säger du? Intressant, det smälter ju bort av sig självt om det är plusgrader... hmmm....
Användarens profilbild
grungejesus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av grungejesus »

Hur var skotten när du fick dom? Var inte plantan väldigt uttorkan, med tanke på att den har fraktats från England?
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Tja, jag vet ju inte vad som är normalt, eftersom detta är mitt första försök. Plantorna var förpackade i separata plastpåsar som bara snotts ihop upptill. Ingen svetsning eller klämmor eller ens knutar, bara ihopsnodda. Inuti kändes det fortfarande lite fuktigt.

Dessa påsar hade sen lagts i ett vadderat (med plastbubblor inbyggda i väggarna liksom) C4-kuvert. Som sagt så hade de gröna tunna rotskotten brutits av på Golden Tassels, så jag är väl inte 100%-igt nöjd med den leveransen. Återstår att se om den överlevt ändå... Humle påstås ju vara en väldigt härdig växt så vi får se.

Fick ett mejl från Aplus där de rekommenderade att man lade skotten i blöt i en hink vatten en timma innan man planterade dem, men då hade jag redan grävt ner dem, så jag hoppas att min någorlunda givmilda vattning av planteringsjorden kan göra samma tjänst.

I natt var det minusgrader, så jag fick brått att täcka över mina tunnor i går kväll. Hittade en gammal fårfäll och en uttjänt bean bag som fick duga som täcken till varsin tunna. idag är det plusgrader igen och dygnsmedeltemperaturen kämpar sig stadigt uppåt, hoppas på frostfritt framöver.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

En tråd för de tålmodiga denna.
Idag syntes äntligen det första livstecknet i Prima Donna-krukan:
En liten grodd invid ena väggen stack upp lite rosa-grön idag!
En liten grodd invid ena väggen stack upp lite rosa-grön idag!
Minai
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Minai »

Du kan också täcka med fiberduk. Fiberduk är bra för det släpper igenom ljus till plantan och skyddar mot skadedjursangrepp. Förra året fick jag bladlöss på mina plantor. Det verkar inte vara så farligt, men det gör fula hål i bladen om de blir för många. Jag gissar på att man kunna undvika detta genom att täcka tidigt md fiberduk och låta den ligga tills plantan blivit ganska stor.
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Hur känsliga är plantorna för kall väderlek?
Jag satte ut två plantor igår som anlände i ett litet paket från Tyskland. Skotten är 5-7 cm. Nu kan jag inte tänka mig att det är minusgrader särskilt länge på natten om det är det överhuvudtaget.

Det jag har gjort är alltså bara att plantera om de små krukorna i varsin stor kruka och slängt ut dem på balkongen.

Är det något särskilt att tänka på? Tanken är att de ska planteras om ännu en gång ute i det fria när de har växt på sig lite.

/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Användarens profilbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Drutten »

Kul! Jag är lite sugen på att odla humle men jag har dåligt om balkonger i min lägenhet. ;)

Detta kanske kan kan ge lite råd.
http://byo.com/component/resource/artic ... containers
Musik, öl och vin i varierande ordning.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Tack för länken Drutten! Mycket läsvärd!
Jag tror att dina rotskott inte tar nån skada om de är planterade, även om det skulle knäppa till och bli en frostnatt. Det är de små skotten ovan jord som är känsliga(st). Så om de fryser ner skulle jag TIPPA på att rotskotten sätter ny fart med andra skott... men du kan ju täcka över med hö eller nåt om du vill slippa förfrysning.
Användarens profilbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Drutten »

Så lite så.
Jag har för mig att BasicBrewing radio gjorde en intervju med artikelförfattaren om artikeln också. Så för de som lär sig bättre av att lyssna kan man ju kolla i deras arkiv.
Musik, öl och vin i varierande ordning.
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Hallå, nu börjar det bli dags att plantera ut mina plantor i det fria då de snart har vuxit ifrån mig (5-7cm om dagen växer de)

Nu kom jag dock att tänka på de illvettingarna till rådjur.

Är de ett hot för mina plantor? Eller tycker de inte om humle?

/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Jag har verkligen galna mängder hjortar och rådjur på tomten där jag odlar, och jag har inte sett att de har varit på humlen. De äter på allt från äppelträden till krukväxterna men humle kanske är lite för beskt...
Skriv svar