Färgkartor EBC

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Färgkartor EBC

Inlägg av UlfB »

Jag har nu gjort 6 öl (4 satsbryggningar och 2 helmaltsbryggningar)

Hittils har jag varit nöjd med att det smakat öl av mina brygder, nu vill jag gå vidare. Många har nämt olika programvaror, beerssmith, promash etc men jag har inte riktigt varit mogen för det ännu. Det pratas mycket om EBC (färg) och IBU (bittrhet, antar jag)

När det gäller EBC undar jag om det finns program som visar färg om man matar in nåt EBC-värde eller kanske färgkartor så man kan hänga med när det pratas om EBC

//Ulf
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Färgkartor EBC

Inlägg av Pål »

Hej Ulf.

Faktum är att jag brukar använda Promash för att visualisera färg och EBC. Det är gratis att ladda hem ett ex, samma med de andra programvarorna. Annars har jag inte sett någon färgöversikt i EBC men i flera böcker och på internetet kan du hitta en färgskala enligt SRM/Lovibond, den amerikanska måttenheten. Du kan själv konvertera om från SRM till EBC genom att multiplicera med 2 - det är inte helt matematiskts riktigt men det duger (den riktiga formeln är (SRM-0,46)/0,375 har jag för mig.

Mvh
Pål
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Den riktiga formeln är EBC=SRM*1,97. Formeln som Pål anger gällde innan EBC-definitionen ändrades någon gång på 80-talet. Så det stämmer väldigt bra med att multiplicera med 2.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Bild

Hittade den här på nätet, läste nånstans att om man tar EBC gånger 0,508 så skulle man få fram SRM

Verkar denna färgkarta stämma någorlunda?

Pål: Din Red Rascal borde då hamna runt 14 SRM på denna karta om EBC var 28, verkar det korrekt

//Ulf
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jo, det verkar stämma någorlunda. Fast färger och datorer är vanskligt, färgkalibrering verkar vara en hel vetenskap. Och skrivare är ännu värre...
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Ursprungligen tog man fram ett antal färgade plaststickor.
Dessa stoppades i ölet.
Om man inte ser stickan så är det samma färg.
Sedan har någon fört över dessa färger till digitalt format.
Tyvärr så förvanskas färgerna på skärm och skrivare.
Härliga tider, strålande tider :)
Skriv svar