Pellets /Kottar

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Midsmed
Delmäskare
Delmäskare

Pellets /Kottar

Inlägg av Midsmed »

Är det någon skillnad på tiden som humlet ligger i koket om man använder pellets istället för kotter (fick inte tag på hela kotter bara pellets av den sort som skulle skulle vara i receptet )

Mvh Mikael
Mikael Dahlin
nordenjolt
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Pellets /Kottar

Inlägg av nordenjolt »

Midsmed skrev:Är det någon skillnad på tiden som humlet ligger i koket om man använder pellets istället för kotter (fick inte tag på hela kotter bara pellets av den sort som skulle skulle vara i receptet )

Mvh Mikael
Någon skillnad på tid har jag aldrig gjort. Men det är skillnad på utbytet, pellets ger ungefär 10% högre utbyte.

Tänk också på att pellets är finfördelade humlekottar så du kommer behöva sila din vört noggrannare, en saftsil fungerar brå. En annan metod är att använda någon form humlestrumpa som håller är tät nog för att hålla kvar all humle.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

nordenjolt skrev:
Tänk också på att pellets är finfördelade humlekottar så du kommer behöva sila din vört noggrannare, en saftsil fungerar brå. En annan metod är att använda någon form humlestrumpa som håller är tät nog för att hålla kvar all humle.
Måste man? Varför då?

Själv har jag hällt ner rubbet i jäshinken de gånger jag har tvingats använda pellets. Någon dryg liter geggig bottensats lämnade jag dock kvar i kokkärlet.

Ska köra en bryggning med pellets till helgen så jag är nyfiken på att få veta.

/Fredrik
Jan Segerström
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jan Segerström »

Själv brukar jag ha pellets eller puckar som bittergiva och kottar som aromagiva.
Oftast är ju kottar bäst lämpat att ge arom,(tror jag).
Testa Svalövs 85 Mauritz,(låg alfasyra).
MVH Sigge i Kil
Jan Sigge Segerström
Användarens profilbild
Midsmed
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Midsmed »

Tack för alla svar .Jag får testa och lära mig av dom som har kunskapen att brygga och mina egna misstag.
Mvh Mikael
Mikael Dahlin
Skriv svar