Hittade dessa bryggkurser hos Brewlab i Sunderland. Är det någon som vet något mer om dessa utbildningar eller har något tips på någon annan utbildning inriktiade mot att starta ett microbryggeri?
Björn
http://www.brewlab.co.uk/trainingcourses.asp
Bryggutbildning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Bryggutbildning
Öl är kultur
Kultur är öl!
Kultur är öl!
-
Pelle Hoffman
- Torrhumlare

Re: Bryggutbildning
Tjenare!
vet inget om dessa, men vad fränt det verkar, man blir ju as-sugen på att gå en kurs..
Pelle
vet inget om dessa, men vad fränt det verkar, man blir ju as-sugen på att gå en kurs..
Pelle
Pelle
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Brewlab har i några år sponsrat SM med en bryggutbildning. Det finns några vinnare därute som har gått
kurs hos dem som kanske kan rapporteraom det här.
kurs hos dem som kanske kan rapporteraom det här.
My hope is hops
- Micke Granath
- Torrhumlare

Jag gick kursen "Start up brewing" för ett par år sedan. Meningen är att man skall kunna tillgodogöra sig den utan några förkunskaper, men det är nog bra om man har lite koll på processen. Jag tror att det är lättare att ta till sig kursen då. Som hembryggare tror jag att man är väl förberedd, i alla fall för de delar som handlar om själva bryggningen. Minnet har bleknat något men som jag minns det så gick man igenom bryggprocessen från början till slut. Andra delar var marknadsföring, skatter (kanske det enda avsnittet som inte gav så mycket), ölprovning, felsmaker, rengöring mm. Sista dagen besökte vi dessutom tre-fyra småbryggerier. Det minsta var ett pubbryggeri med bryggverket i källaren där man gick ned till bryggeriet via en lucka i golvet!
I det stora hela tycker jag att kursen var riktigt bra och att dagarna avslutades på en pub med 10-12 real ale gjorde inte saken sämre direkt...
I det stora hela tycker jag att kursen var riktigt bra och att dagarna avslutades på en pub med 10-12 real ale gjorde inte saken sämre direkt...
Micke Granath
Kolla upp KY-utbildningen i bryggeriteknik som går i Ludvika. Den ger bra kött på benen för att jobba i bryggeribranschen men också en del logistisk utbilnding för att starta microbryggeri på egen hand.