Styrian Golding: Bobek/Celeia/Savinjski

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
jakob
Torrhumlare
Torrhumlare

Styrian Golding: Bobek/Celeia/Savinjski

Inlägg av jakob »

Hos Humlegården finns numera tre varianter av Styrian Golding:

Styrian Golding / Bobek (en av de sorter som sålts under samlingsnamnet Styrian Golding)
Styrian Golding / Celeia (en av de sorter som sålts under samlingsnamnet Styrian Golding)
Styrian Golding / Savinja Golding (ytterligare en sort som sålts under samlingsnamnet)

När jag första gången provade Styrian Golding hade denna en trevlig smak och arom av passionsfrukt. På senare år har jag uppfattat den Styrian Golding jag köpt som mer neutralt gräsig och örtig. Är det kanske någon viss variant som är känd för att vara mer fruktig än de andra? Är det någon som har koll på vad som karakteriserar de tre olika varianterna?

Undrar
Jakob
Användarens profilbild
Svante
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Styrian Golding: Bobek/Celeia/Savinjski

Inlägg av Svante »

Slovenerna har sålt alla tre sorterna på exportmarknaden under ett och samma handelsnamn "Styrian Golding" ända tills nyligen, när man började marknadsföra dem individuellt.

Här är en beskrivning från humlefirman vi köper in dessa sorter från:

"The Styrian Golding varieties are Savinjski Golding, Celeia and
Bobek, from a brewing point of view Savinjski Goldings are lowest alpha
(2-4% usually), earthy floral (maybe grassy/herbal) with a hint of lemon.
Celeia are slightly higher alpha wise (2.5-5.5% usually) intensely floral
with some lemon. Bobek are the highest alpha wise (4-6%) and are intensely
lemony and piney, and quite floral."

Kan det kanske vara så att det var Bobek du fick först och sedan Savinjski Golding? Vi kan inte veta säkert, eftersom vi tidigare bara hade tillgång till humlen som "Styrian Golding" utan närmare specifikation av sorten.
Användarens profilbild
Arakun
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Arakun »

Väldigt intressant. Jag kände mig nödgad att googla litegrann och hittade följande information om de olika slovenska humlesorterna:

Savinjski Golding
Slovensk variant på Fuggle. Jag förmodar att det är denna folk menar när de skriver Styrian Golding i ett recept.

Aurora
Korsning mellan Northern Brewer och slovensk vild humleplanta. Bra och intensiv arom och medelhög beska. Lång hållbarhet.

Celeia
Ny aromhumlesort introducerad under tidigt 80-tal. Hybrid mellan Savinjski Golding, Aurora och slovensk vild humleplanta. Medelhög beska och angenäm, mild arom.

Bobek
Aromhumlesort odlad i Slovenien sedan 1975. Korsning mellan Northern Brewer och slovensk humleplanta. Mild arom och medelhög beska.

Gräsig, jordig, träig och örtig är smaker jag förknippar med Fuggle så jag gissar att de stämmer in rätt väl på Savinjski Golding också.
Användarens profilbild
jakob
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jakob »

Tack för bra information! Svantes gissning verkar rimlig. Jag minns att jag tyckte att Styrian Golding skulle passa bra som europeiskt alternativ till amerikansk humle i modern ljus lager, och bryggde också en "passionsfruktsbomb" med Styrian Golding som ledande humlesort. Den beskrivning som hamnar närmast är den som avser Bobek.

Det är väl som vanligt bara att provbrygga för att få svar :D

/Jakob
Skriv svar